Av

Uppdaterad: November 24, 2022

Snart meningsløs organisk rangering for lokale bedrifter

Det er ingen hemmelighet at det er vanskelig å rangere høyt i Google , men for de som lykkes kan det føre til store økonomiske gevinster. Men det ser ut til at det i fremtiden vil være meningsløst for mange å prøve å rangere høyt. Dette gjelder spesielt små lokale bedrifter og årsaken er ikke en endring i Googles algoritmer, men rett og slett måten Google presenterer resultatene på. Fremtiden ser mørk ut på mange måter for små lokale bedrifter som ikke er villige til å betale for å annonsere i Google, men som trenger lokal SEO . Årsaken er at organiske resultater i lokale søk, som «naprapat Täby», vil bli sterkt nedprioritert. Tidligere ble 1-3 annonser vist etterfulgt av et organisk søkeresultat, etterfulgt av det som vanligvis omtales som "seven pack", en liste over syv lokale virksomheter innen bransjen, til slutt etterfulgt av de resterende organiske søkeresultatene. Den nåværende presentasjonen innebærer tre annonser, etterfulgt av et kart der tre lokale virksomheter i den aktuelle bransjen er fremhevet (en "tre-pakke" om du vil). Først da kommer de organiske søkeresultatene. Faktisk, på grunn av kartet, er disse ofte ikke synlige i det hele tatt uten å rulle nedover. Eksempel på Googles nye layout på lokalt søk Men det stopper nok ikke der. I løpet av sommeren gjennomførte Google et eksperiment i San Francisco-området, hvor området der «trepakningen» ble presentert ble erstattet av annonser – altså selskaper som var villige til å betale for å bli sett. For lokale søk viser statistikken at antall klikk som er organiske er 6 % . Med andre ord: det overveldende flertallet av alle klikk går gjennom Google, hvor ikke alle er betalt – ennå. Men dette er definitivt utviklingen vi har å se frem til, og i overskuelig fremtid risikerer det å være meningsløst å prøve å rangere naturlig i Google for lokale bedrifter. Hvis du ønsker å få trafikk fra Google, må du betale rikelig for det. Eksempler på hvordan organiske treff blir annonser i fremtiden i google Er du sikker på at det er slik fremtidens SEO vil være? Ja, mer eller mindre. Google er et selskap som ønsker å vokse og har svært aggressive mål i denne forbindelse. Google har offisielt sagt at målet er å vokse med 20 % per år og siden annonser er Googles absolutt største inntektskilde, er det ikke overraskende at de ønsker å gjøre alt for å sikre at like mange klikk etter et søk er betalte klikk. Som lokal gründer må du enten like situasjonen og betale Google eller prøve å finne alternative kanaler for å bli sett. Og det finnes faktisk alternativer til Google. Facebook er en: ifølge Alexa er Facebook.com den tredje mest besøkte siden i Sverige, etter Google.com og Google.se. Facebook har med andre ord en rekkevidde som ikke er langt unna Googles – og det er også betydelig billigere å annonsere der. Med andre ord, avhengig av hvem din målgruppe er, kan det være svært lønnsomt å målrette annonsering og PR på Facebook. → Googles lokale søkeresultater 2024

Författare

Christian Rudolf

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO

Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!