Av | Publicerad

Uppdaterad: November 24, 2022

Slik fungerer Googles indeksering

Å være synlig i Google er et must uansett hva slags virksomhet eller organisasjon du driver. Av den grunn er det viktig at du sørger for at nettstedet ditt og relaterte nettsteder faktisk er i Googles indeks. En side med innhold som ikke er indeksert finnes ikke i Google, noe som betyr at brukeren ikke finner den. Men hvordan fungerer indeksering egentlig? La oss forklare. Google-indeksering

Googles indeks er som et bibliotek

Googles indeks kan sammenlignes med et gigantisk bibliotek fullt av bøker skrevet av forskjellige mennesker fra hele verden. Tenk deg at du vil låne en bok om hunder og i hyllene ser du hundrevis av forskjellige bøker med lignende innhold. Hvilken bør du velge? Bibliotekaren vil da hjelpe deg med å finne den boken som passer deg best. Søkemotorer som Google fungerer på samme måte – de har en enorm indeks på milliarder av nettsteder og nettsider. Når du gjør et søk i Google søker du i deres indeks og basert på informasjonen Google har om brukerne deres og de ulike nettsidene, velger og presenterer søkemotoren den informasjonen den anser som best for ditt søk.

Google-indeksering i tre trinn

Google-indeksering er en prosess som legger til nettstedet ditt og dets tilknyttede sider til Googles indeks, slik at brukerne kan finne nettstedet ditt i Googles database. Indekseringsprosessen foregår i tre stadier – gjennomgang, indeksering og rangering.

1. Skann

For å finne og søke på nettsiden din bruker Google såkalte søkeroboter, også kalt edderkopper. Disse søkerobotene er faktisk programvare som har som oppgave å søke på nettsider og samle informasjon om dem. Søkerobotene beveger seg gjennom nettsidene ved hjelp av interne lenker og nettstedskart. Dette betyr at hvis du har lenket til en side på nettstedet ditt fra en annen side på nettstedet ditt, vil robotene også gjennomsøke den. Ved hjelp av interne lenker kan du dermed sørge for at Googles søkeroboter gjennomsøker nettsiden din raskt og effektivt. Søkerobotene kan også bruke informasjonen som brukeren legger inn i Chrome til å indeksere nettsider. Hvis en bruker skriver inn en URL som robotsøkeprogrammet ikke kjenner, bruker robotsøkeprogrammet denne informasjonen til å indeksere URL-en. Over tid vil informasjonen søkerobotene har samlet dukke opp i Google, men det vil ikke skje før de vet at nettstedet ditt eksisterer. Når søkerobotene har oppdaget nettstedet ditt, vil de gjennomsøke det om og om igjen for å sikre at de har den mest oppdaterte informasjonen.

2. Indeksering

Etter at crawlerne har gjennomsøkt nettstedet ditt, bruker Google den innsamlede informasjonen til å bestemme om den skal indekseres (legges til i biblioteket) eller ikke. For eksempel analyserer Google nettstedets innhold for å se om det er relevant og verdifullt, og sjekker hvordan nettstedet gjengis. Det kan imidlertid være verdt å huske at Googles indekseringsprosess har blitt mer avansert. De har blant annet økt antall filtre som brukes til indeksering, noe som gjør det ekstra viktig at du søkemotoroptimaliserer siden din og oppdaterer den med relevant og troverdig innhold, ellers går du glipp av sjansen til å bli sett i Google .

3. Rangering

Til slutt, når Google har bestemt at nettstedet ditt og dets tilknyttede nettsider skal indekseres, vil de bli lagt til Google-indeksen. På denne måten konkurrerer du om de ettertraktede topplasseringene i søkeresultatene. Hvor høyt du rangerer i Googles søkeresultater avhenger blant annet av nettstedets innhold, antall verdifulle tilbakekoblinger, hvor brukervennlig siden er og hvor godt den oppfyller Googles tekniske krav.

Indeksering kan være raskt – og sakte

Hvor lang tid det tar Google å indeksere nettstedet ditt er vanskelig å vite. Noen sider indekseres på bare noen få minutter, mens andre kan indekseres etter flere uker. Siden må som sagt passere flere filtre før den havner i Googles indeks, og det er ikke mange som vet hvordan disse algoritmene fungerer. Du kan imidlertid fremskynde indekseringsprosessen ved å for eksempel:

  • Få mange verdifulle tilbakekoblinger fra pålitelige nettsteder.
  • Koble sidene dine internt slik at søkemotorer og brukere lettere kan søke og finne den rette blant nettsidens sider.
  • Sørg for at nettstedet ditt har et oppdatert XML-nettkart.
  • Lag søkemotoroptimaliserte URL-er for hver side på nettstedet ditt.
  • Ha unike tittelkoder og metabeskrivelser for hver side.

Finn ut om Google har indeksert nettstedet ditt

Du kan enkelt sjekke hvilke sider som er indeksert direkte i Google. Skriv inn søkestrengen: site:dinsajt.se i søkefeltet og klikk på søk. Da vil alle de indekserte sidene relatert til ditt domenenavn vises. Hvis du vil vite om en bestemt side er indeksert, kan du skrive inn hele URL-en til siden på samme måte som ovenfor. Du kan også sjekke om nettstedet ditt er indeksert eller ikke under Dekning-fanen i Google Search Console. Der kan du blant annet se om og hvilke feil som har oppstått under skanningen, hvilke sider som er blokkert eller ekskludert og hvilke sider som er indeksert.

Hvis nettstedet ditt ikke er indeksert

Har ikke Google indeksert nettstedet ditt ? Da har du et problem. Hvis Google ikke kan eller vil indeksere nettstedet ditt og dets sider, vil ingen finne dem. Det er derfor viktig at du tar deg tid til å finne problemet og fikse det. Her er noen eksempler på grunner til at et nettsted ikke er indeksert.

Google blokkerte deg

En av de vanligste årsakene til at et nettsted ikke er indeksert, er at Google har blitt blokkert fra å gjennomsøke det. Ta en titt på nettsidens robots.txt og se om den inneholder "noindex". Denne strengen forteller Googles robotsøkeprogrammer at de ikke skal gjennomsøke siden. Fjern det.

Google har ikke funnet nettstedet ditt ennå

Hvis nettstedet ditt er nylig lansert, kan det ta litt tid før Google finner det. Hvis nettstedet ikke er indeksert etter et par dager, kan du laste opp nettstedets nettstedskart til Google Search Console. Der kan du også be Google om å gjennomsøke siden.

Nettstedet mangler et XML-nettkart

Hvert nettsted bør ha et XML-nettkart. Det er en liste over nettsidens tilgjengelige sider som gjør det enklere for crawlerne å finne alle sidene på nettstedet. Hvis du føler at en del av nettstedet ditt ikke er indeksert, kan du oppdatere og sende inn nettstedskartet til Google.

Nettstedet har mye duplikatinnhold

For mye duplisert innhold på et nettsted kan forvirre søkemotorer, som igjen kan føre til at de gir opp og slutter å gjennomsøke nettstedet.

Siden laster sakte

Google liker ikke tunge sider som lastes sakte. Hvis søkeroboten møter uendelige lastetider, vil den sannsynligvis ikke indeksere nettstedet.

Nettstedet er fjernet fra Googles indeks

Hvis nettstedet ditt har blitt straffet av Google og fjernet fra indeksen, har du sannsynligvis allerede lagt merke til det. Å bli straffet av Google er virkelig ille, og du må jobbe hardt for å få nettstedet ditt indeksert igjen.