SEO handler ikke om Google
I SEO-kretser er det ikke uvanlig å høre utsagn som: "Du bør gjøre det fordi det er bra for SEO." eller "Siden begynte å rangere dårlig etter den siste algoritmeoppdateringen fra Google."
Innhold
Det handler aldri om å knekke algoritmen
Det mange SEO-er og selskaper som leter etter hjelp med søkemotoroptimalisering savner, er at SEO ikke handler om Google. Det handler ikke om å knekke algoritmen. SEO handler ikke engang om å prøve å forstå hvordan Google fungerer. For ikke så lenge siden var søkemotorer, inkludert Google, ganske todimensjonale. Lenker, søkeord og søkeordtetthet tok opp 99 prosent av hvert SEO-fokus.
Brukeren i sentrum
Siden den gang har Google (som siden har blitt nesten synonymt med ordet «søkemotor») blitt favorisert. Dagens Google har et umiddelbart mål: å gi søkeren det han leter etter. Brukerintensjon som det heter. Her ligger det viktigste innen søkemotoroptimalisering. Google, søkemotorer og SEO handler om mennesker. Det handler om å forstå hvordan folk tenker og hva de leter etter. Brukeropplevelsen er i dag A og O for all SEO. Personen skal stå i sentrum uansett om det dreier seg om teknisk SEO , innhold eller lenkebygging . Se for deg Google som et menneske. Det er en veldig god start.
Ingen snarveier for SEO
Det handler også om folk i den andre enden – blant selskapene som ønsker å forbedre sin rangering og nå nye kunder. For å lykkes med SEO må vi forstå hver enkelt kundes unike situasjon. Som SEO-er endrer vi mennesker, nettsider og selskaper. I den rekkefølgen. Hver bedrift har en nettside, og bak hver nettside er det en gruppe mennesker vi kan jobbe med. Det er her SEO begynner. Vi er ikke på linje med Google eller deres indeks. Det er ingen snarveier verdt å ta. Ingen SEO-hack som nesten på magisk vis får et nettsted til å rangere godt.
SEO handler om mennesker
I stedet kommer rangeringer og organisk trafikk som en naturlig konsekvens av å ha påvirket folk først. Da endrer vi nettsiden og i forlengelsen selskapet bak. Hvis du ikke kan påvirke folk, vil resten falle. SEO mislykkes. Bedriften, menneskene som jobber der og nettsiden må sees under ett. De er en grunnleggende del av enhver vellykket SEO-jobb. Hver gang vi har lykkes med vår SEO, er det fordi vi har lykkes med å påvirke folks oppfatning og innsikt. Det er ikke på grunn av våre SEO-ferdigheter – som om det er et konsept koblet fra alt annet som har med mennesker og markedsføring å gjøre. Den som er din beste på SEO er den som kan lage en prosess sammen med kunden. Det skal være en prosess som passer kunden og menneskene som jobber i bedriften. Derfor er det like viktig for deg som jobber med SEO å velge riktig klient som det er for klienten å finne riktig SEO. Dere må passe sammen. SEO handler ikke om Google. Det handler om mennesker. SEO handler om alle menneskene som søker etter svar i søkemotoren. Men det handler like mye om menneskene i selskapene som ønsker å forbedre rangeringen av nettsidene sine. Til syvende og sist fører denne innsikten til bedre rangeringer og mer trafikk.