SEO – den mest ettertraktede ferdigheten
Christian Rudolf sier at SEO er en av de mest ettertraktede ferdighetene blant markedsførere, og deler sine erfaringer rundt det.
Transkriber videoen: For omtrent en måned siden leste jeg en undersøkelse fra Microsoft som viste at søkemotoroptimalisering er den mest ettertraktede ferdigheten blant markedsførere i dag. Det er flott for noen av dere å lytte, som vet hvordan SEO gjøres , og det er flott for meg og mine kolleger som også kan SEO. Det er egentlig ikke så hyggelig. Tar du Google og Facebook er det egentlig ikke SEO, men vi klumper dem sammen i samme haug uansett, så sett på inntekt er de kanskje 40 prosent av mediemarkedet i dag i Sverige, og enda mer i USA. Som et resultat av dette blir disse amerikanske selskapene stadig viktigere og viktigere og dette gjenspeiles selvsagt i ønskelistene fra markedsavdelingene og byråene der ute.
Det er vanlig at SEO ikke fungerer
Men jeg tror du har en misforståelse her. Grunnen er at ofte når jeg når ut og møter ledere, lederteam og markedsføringsfolk, tenker de at SEO kun kan løses ved å ansette noen som kan SEO. Det er ikke rart at folk tenker slik. Det skyldes uvitenhet. For mange selskaper, ikke mange men nok til å kunne trekke konklusjoner, har noen som kan SEO ansatt hos dem, uten at SEO jobber i det selskapet. Jeg vil til og med si at det er normalt at det er slik. Du har noen som kan SEO, men det fungerer fortsatt ikke .
Hvorfor fungerer ikke SEO?
Grunnen til det er at SEO ikke er nok. Du må forstå at SEO er en prosess og de fleste gjør det ikke i dag. Markedsavdelinger ligger litt etter, teknologiavdelinger er litt lenger fremme i forhold til prosess. Det er fordi SEO egentlig ikke bare er din SEO. SEO er fire ting: innhold , teknologi , brukeropplevelse og lenker . Da skjønner du også at for å få dette sammen med SEO, kan du ikke sitte og tukle litt med titler eller få ordet om selvkanoniske eller andre engangsaktiviteter. Man må betrakte det som en prosess i virksomheten og bringe denne prosessen sammen med de ulike avdelingene. Får man ikke til dette blir det stort sett litt " bulk ", som jeg pleier å si. Du fikser titteltaggen, beskrivelsestaggen og trykker på noen SEO-lenker og så håper du at dette er nok. Det gjør det ikke.
Forstå at SEO er en prosess
På den annen side er det å kjenne SEO en forutsetning for å få denne prosessen sammen, så det handler litt om at lederne i disse selskapene, som tar beslutningen om å ansette en SEO, også må skjerpe seg litt. Det er ikke nok å ansette noen eller ansette en konsulent. Du må forstå at det er en prosess og at denne prosessen varer en stund til du når målet – de ønskelige topplasseringene. Ellers hjelper det ikke å rekruttere noen som «kunner» SEO.