Av

Uppdaterad: April 04, 2023

Hvordan bør PR og SEO fungere sammen?

Googles algoritmer er komplekse og i stadig utvikling, men lenker fortsetter å være en viktig rangeringsfaktor. Linkbuilding er derfor fortsatt en av mange metoder som brukes i søkemotoroptimalisering . De sender et signal til Google om at nettstedet ditt er en troverdig kilde som er verdt å sitere. Men hva kan du gjøre for å lykkes med PR og linkbuilding? Transkribere videoen: Hei! Jeg heter Christian. Jeg driver et innholds- og SEO-byrå som heter Topdog. I dag skal jeg avsløre den magiske sausen om hvordan du virkelig kan lykkes med PR og linkbuilding. I SEO er lenkene dine fortsatt viktige. Og det beste du vanligvis kan få fra forskjellige typer mediesider. Du kan ikke kjøpe dem. Du må tjene dem. Hvordan lykkes du egentlig med PR og linkbuilding ?

  1. Du må selvfølgelig ha et interessant tema. Ideelt sett bør det være skrevet på en måte at journalisten bare kan ta det. Journalister har et hardt liv i dag. De trenger vanligvis å rulle mellom seks og ti artikler per arbeidsdag. For de av dere som har prøvd å skrive litt, er det ganske tung arbeidsbelastning. Ideelt sett ønsker de å være veldig inspirerende. Det sparer dem for tid.
  2. Du klarer å spole frem en interessant pressemelding. En haug med nettsteder bestemmer seg for å bli inspirert av deg og publisere noe om emnet. Men ingen linker til deg. Dette er normal modus. Det er til og med slik at enkelte sider, som Expressen for eksempel, har retningslinjer hvor det står at man ikke skal linke.

For å håndtere dette effektivt, må du bruke folk som oss og sette opp en veldig spesifikk prosess. Vi er flinke til å overvåke internett og se hvem som nevner merkevaren din. Vi kontakter dem og ber dem om en lenke til kilden. Det vil si presserommet ditt. Ikke til Mynewsdesk, men til presserommet på din side. Dette er overraskende effektivt. Gjør du dette kan du til og med få lenker fra Expressen. Det har skjedd. Vi har lyktes. Hvor gjerne vil du lykkes? Jeg vil si at hvis du er litt kjent og har en person som er dyktig til å skrive pressemeldinger, kan det skje at vi kan konvertere 10 til 15 prosent av alle gangene du blir omtalt i media til lenker for deg. Et mer normalt mål er kanskje 5 prosent. Du kan teste denne metodikken selv hvis du vil. Vi har en funksjon på Topdog som heter Länkscouten . Der kan du sette inn navnet på merkevaren din og det vil være mulig for deg å bygge lenker. Du kan prøve det selv. Eller du kan kontakte oss så kan vi vise deg nøyaktig hvordan det skal fungere. Velkommen.

Författare

Frida Tverelv