Podcastintervju – Om søkemotoroptimalisering for små bedrifter
I løpet av høsten ble det publisert et podcastintervju med meg, utført av Gregor Hillman , hvor temaet er små bedrifter og søk Jeg forteller deg hva jeg synes mindre bedrifter bør gjøre for å dra nytte av Google og hvordan de bør tenke for å lykkes. Her har du 43 minutter med kunnskap å lytte til.
TRANSKRIPT |PÅ SØKEMOTOROPTIMERING MED CHRISTIAN RUDOLF
For de av dere som heller vil lese enn lytte
Introduksjon til Small Business Search-intervjuet
G: I denne episoden har jeg noe helt spesielt til deg. Du får høre et intervju jeg gjorde med Christian Rudolf. Christian Rudolf driver selskapet Topdog – går du inn på topdogseono.wpengine.com kan du lese mer om hva han driver med og teamet hans, men det handler i bunn og grunn om søkemotoroptimalisering for store merkevarer . Og Christian har mye erfaring på dette området, og han har jobbet lenge både i Sverige og i utlandet med store merkevarer og store kunder. Og søkemotoroptimalisering er et område som dette som også er i stadig endring, som mye annet som skjer på nettet. Men det er også grunnleggende prinsipper du kan ta utgangspunkt i, og dette er noe Christian kommer inn på når vi på en måte starter med å definere hva søkemotoroptimalisering faktisk er. Så, er du nysgjerrig på hva søkemotoroptimalisering er for deg, eller gjør du allerede dette men ønsker å spisse kunnskapen litt mer, så du ønsker å kunne ta del i både grunnleggende prinsipper og litt mer avanserte teknikker og tanker om denne søkemotoroptimaliseringen i dette intervjuet. Ja, jeg føler meg fryktelig tagget for dette, så det føles deilig å ønske Christian Rudolf velkommen til Hillman-podcasten; Velkommen Christian!
Intervjuet starter:
CR: Takk Greger! Dette har vi betalt for en hel måned. G: Ja, absolutt! Og nå er vi veldig forberedt, er vi ikke? CR: Absolutt, absolutt!
Hva er SEO?
G: Jeg vil gjerne starte med hva søkemotoroptimalisering faktisk er. For mine lyttere – noen har kanskje hørt om dette før, SEO / søkemotoroptimalisering, andre har kanskje ikke hørt om dette. Så bare for å få oss alle oppdatert her, er jeg litt nysgjerrig på hva din definisjon av søkemotoroptimalisering er. CR: Ja, vi definerer faktisk SEO på fire måter; Det er innhold , og med det mener vi tekst. Google er utrolig gode på tekst, vel vitende om at de er en maskin og ikke et menneske. Det er din teknologi. Vanligvis snakker du om CMS, men vi definerer det i det bredeste perspektivet – alt fra c-klasser på IP-nummer til CMS, til tid til første bit når du laster ned en url og slike ting. Så i vid forstand av å få ting til å fungere. Det finnes også lenker, og med det mener vi lenker til nettstedet ditt. Det er fortsatt viktig, om enn ikke så viktig som det var for noen år siden. Og så det siste, som er litt uklart for deg – vi kaller det brukeropplevelsen. Og for å være litt mer tydelig på hvordan vi ser det, vennligst pakke svaret ditt på dette spørsmålet som dine potensielle brukere stiller Google på en veldig god måte. Hvis det ikke er godt strukturert, pent, appetittvekkende, lesbart, enkelt språk og så videre, vil du ikke være blant toppen i det lange løp. G: Mm… CR: Så det er de fire faktorene vi definerer SEO-en din. Og SEO i seg selv er egentlig ikke et godt ord, og grunnen til det er at et verb ikke ser ut til å dukke opp i folks hoder. Når du sier SEO, tenker folk vanligvis "første plass i Google" eller "rangerer bra i Google", men det er ingen handling for å koble det sammen. Så når du bryter det ned i ulike parametere, blir det tydeligere hva folk må gjøre for å oppnå et resultat da. Så derfor har vi valgt disse fire, men jeg vil understreke at det er andre som tenker annerledes. G: Det er vanligvis slik det er. Men jeg syntes det var veldig kult, det er liksom litt mer konkret uansett. Og som jeg nevnte i innledningen her, jobber din bedrift mye med større bedrifter. De som kanskje ser og hører på dette, tror jeg i stor grad også ønsker å være små bedrifter eller kanskje selvstendig næringsdrivende, eller kanskje du har en rolle i en bedrift hvor du skal administrere markedsføring og alle disse tingene, Google Ads, alt i sosiale medier og så videre. Hvis vi bare ser på søkemotoroptimaliseringsdelen der da. Nå vet vi litt mer om hva det betyr, men vil du si at søkemotoroptimalisering er noe som bør inkluderes i denne miksen? Når du tenker på deg selv er dette fremfor alt litt mer langsiktig, men selv om du er en lokal gründer – hvis vi går ned på det nivået.
Hva er du Google?
CR: Ja, men jeg tror det fortsatt. Da trenger du kanskje ikke alltid å investere i det, altså aggressivt. Du kaller Google en søkemotor, men en mer produktiv måte å se på Google fra et bedrifts- eller forretningsperspektiv er at det er en type innholdsoverholdelsestjeneste. G: Mm… CR: Folk stiller spørsmål til Google, og du som grunnlegger eller bedriftseier ønsker å gi dem svar. G: Mm… CR: Og du vil snakke om emnet ditt på forskjellige måter. Så når folk stiller disse spørsmålene, ønsker du å være der på en eller annen måte. Så kanskje er det slik at visse typer ord er veldig vanskelige og så videre, men nettopp prinsippet om at faget ditt, for det er mange fag som er ganske komplekse i dag – det er mange som selger annet enn iskrem – da må du snakk om temaet ditt på nettsiden din, og du gjør det ved hjelp av tekst, bilder og videoer. Ja, hovedsakelig tekst så Google tar opp. Og når du gjør det, får du ta del i denne innholdsevalueringsprosessen som Google har når de leverer et søkeresultat. Da tenker jeg kanskje ikke alltid at de trenger å satse offensivt på det.
Hva er søkeresultatene dine og hva er annonsene dine i Google?
G: Nei. Vi skal gå litt inn på det og snakke om hva du bør tenke på, kanskje rundt nettsiden din og sånt også. Men jeg tenkte bare på en ting som jeg synes er bra for oss å ordne opp i også, for jeg har faktisk kommet over dette selv når jeg har snakket med kunder om ting som søkemotoroptimalisering og annonsering. Og jeg vet ikke om du har opplevd det samme, men uansett har kundene jeg har jobbet med i noen tilfeller faktisk misforstått forskjellen mellom annonser og søkemotoroptimalisering. Innledningsvis var det flere som sa «Ja, men vi har søkemotoroptimalisering», men det viser seg at det faktisk er annonsene dine. Og det er faktisk noe helt annet. CR: Ja. G: Er det noe du også kjenner igjen? CR: Kanskje ikke så tydelig som du beskriver, men det er i bunn og grunn et akseptert faktum at Google gjør sine annonser veldig vage slik at de ikke oppfattes som annonser. G: Mm.. CR: Og annonsene dine er også så gode at folk ikke oppfatter dem som annonser, for i dag oppfatter de en slik annonse som veldig påtrengende, forstyrrende, forstyrrende. Det er det du gjør, tross alt. Mens Googles annonser ikke er det. De viser ekstremt relevante annonser basert på konteksten du er i. Er du interessert i plastsmurfer og stiller spørsmål om plastsmurfer til Google, ønsker du også annonser om plastsmurfer. Du er allerede interessert i emnet eller trenger hjelp til å svare på spørsmålet ditt – og disse annonsene handler om plastsmurfer, ikke tekanner. Så det er derfor folk ikke forstår dette. Men jeg tror det er forskningen din fra USA som indikerer at omtrent halvparten av Googles brukere ikke forstår at de klikker på en annonse, og det er selvfølgelig med vilje. G: Jeg har faktisk sett en av forelesningene dine om video som du har hatt på en av nettsidene dine der du tok dette spesielle eksempelet "Hvor mange mennesker har klikket på en annonse" og de fleste tror de ikke har klikket på den den ene eller den andre reklamefilmen, selv om det er det du holder på med. For det svarer på dette spørsmålet på en god måte når du har søkt etter et hotell et sted eller du har søkt etter, som du sier, plastsmurfer. Jeg tenkte bare å prøve å beskrive, fra topp til bunn, hvordan det faktisk kan se ut når du søker etter plastsmurfer. Vi kan ta ditt eksempel, veldig kult der. CR: Ja, du er veldig nøytral. G: Ja! Er det stor konkurranse om det, forresten? CR: Ingen anelse faktisk, men kanskje jeg burde rangere meg selv der. G: Men visuelt kan det se slik ut, slik at når du søker for eksempel «Kjøp plastsmurfer», vil Googles annonser vises øverst i en eller annen form. Antall annonser kan også se annerledes ut om du er på en datamaskin eller mobil, det avviker vanligvis litt. CR: Absolutt. G: Hvis det i tillegg er slik at du har en stor plastsmurffabrikk lokalt i et område du ønsker – vi kan ta Åmål som eksempel – så kan vi også ses der på kartet med det som kalles Google My Business. Og så kommer disse organiske søkeresultatene der det er din søkemotoroptimalisering. Har jeg forklart det tydelig da Christian? CR: Ja, med tillegg til at det noen ganger også er en annonse nederst. G: Akkurat! CR: Så de som scroller ned til bunnen og ikke finner det de vil ha får en sjanse til før de klikker side til. Det er ganske mye, men Google ønsker å skrive ut så mye som mulig. Så det er omtrent som du beskriver. I litt konkurransedyktige segmenter er det vanligvis fire annonser øverst, og hvis det ikke er så konkurransedyktig er det færre. Og det er ikke slik at disse fire er i samme rekkefølge hvis du søker en time senere, men hvert slikt resultat genereres unikt basert på hundrevis av forskjellige parametere. Så det faktum at hvis du for eksempel har søkt på dette ordet før, klikket på en annonse, søkt etter det igjen en time senere, er det sannsynlig at den annonsøren har prioritet og vil derfor vises øverst. For det du har klikket på før, øker sannsynligheten for at du klikker på det igjen. Det er mange slike faktorer som styrer og hvert søkeresultat genereres unikt hver gang av alle brukere som bruker det. Så i Sverige genereres det 50 – 70 millioner søkeresultater per dag. G: Hvordan passer søkemotoroptimalisering inn i dette? For annonsene kommer som regel ut hvis det er et konkurransesegment som du sier. CR: Ja.
Hvordan bør du tenke når du gjør søkemotoroptimalisering som en liten prestasjon?
G: Hvordan bør du tenke på søkemotoroptimalisering av nettstedet ditt? CR: Ja, du må huske at et søkeresultat er som et butikkvindu. I Stockholm har vi NK og Åhlens og så videre, men det er andre butikker andre steder. Og det er en viss mengde overflate, og jo mer overflate produktene dine har, jo mer sannsynlig er det at du er den som selger denne plastsmurfen. Så det er egentlig slik du bør tenke. Du bør gjøre både AdWords og SEO for å maksimere overflaten din, tror jeg. Det er også slik at dersom du feiler med AdWords, vil du sannsynligvis mislykkes med SEO også fordi innholdet eller siden, tilbudet, produktet, opplevelsen ikke er god nok. Så for at det skal være god SEO må du som regel være god i AdWords også, for ellers har du feilet i en av disse viktige parameterne – som regel rundt virksomheten. Kanskje det var for dyrt? Og da hører du heller ikke hjemme i søkeresultatene. Hvis du ikke kan være kvalifisert til å kjøpe, så er du som regel heller ikke kvalifisert til å være der naturlig. For det handler om brukertilfredshet, og det kan du ikke generere…ja, men jeg kan absolutt presse deg opp, men du vil ikke være der for alltid. G: Dette fører faktisk også til at man kan svare på dette spørsmålet som stilles på en eller annen måte, på en god måte. Og også denne opplevelsen du var i, det var det fjerde punktet hvis jeg ikke husker riktig at du sa her om SEO. CR: Rett. G: Nettopp når det kommer til brukeropplevelsen og at du finner det du leter etter på en smidig måte, for å si det sånn. CR: Ja, og hvis det også er et kommersielt søk, så er det veldig mye tilbudet. Det vil si hvis du prøver å selge plastsmurfene dine for dyrt eller at du har for mange som er misfornøyde slik at plastsmurfene får mye avkastning og får dårlige anmeldelser – så den slags spiller inn i det lange løp. Du må svare på spørsmålet på en god måte og gi det hele opplevelsen, ikke bare at du har godt innhold og så videre, men hele opplevelsen teller.
Skal du kun jobbe med SEO?
G: Ser du noen annen direkte sammenheng mellom annonsen – at du bør annonsere i kombinasjon med søkemotoroptimalisering? Eller ser du at du kan jobbe med bare søkemotoroptimalisering, kanskje hvis du er en lokal butikk da, bare for å ta flere av disse stedene du virkelig er interessert i? CR: Nei. Jeg tror kanskje man på denne måten bør jobbe med begge, men man bør jobbe litt annerledes. Hvis du for eksempel er en lokal butikk, kan det være rimelig å ha AdWords-annonser når du har åpent, dvs. mellom 08:00 og 19:00 da. Da må kanskje folk ringe inn og sånt. Så om kvelden slår du av annonsene automatisk, det er parameteren din for å kontrollere dette – vet du? G: Akkurat! CR: Og da forblir det naturlige søkeresultatet på forskjellige måter. Det finnes en rekke ulike alternativer for hvordan du kan velge å omgå dette. Det kan også være at det er konkurranse og det kan være lurt å ta markedsandeler fra konkurrentene. Kanskje du ikke tenker så mye på dette lokalt, jeg vet ikke… Men da er det veldig lett for deg å være veldig aggressiv på AdWords og ha førsteplassen, da blir det færre kunder for de andre pga. du har så mange piksler og du kjemper så hardt at alle andre må følge deg og du setter i utgangspunktet prisen slik at alle kan komme inn til alle, for du byr og alle andre må følge med til de ikke orker mer. Og der er du igjen. Så det er en rekke parametere rundt dette. Det handler ikke bare om å få en kunde og at det skal koste en viss pris. Du er en del av et økosystem og ved å bruke begge disse prosessene, fordi de er forskjellige prosesser, kan du bruke økosystemet på den beste måten ut fra din situasjon – uansett hva det måtte være. G: Og disse prosessene snakker du om faktiske Google Ads og Google Search Engine Optimization, ikke sant? CR: Rett. G: Fordi når det kommer til Google-annonsering, vil jeg bare berøre dette også, fordi det er – jeg er litt interessert i et oppfølgingsspørsmål om søkemotoroptimalisering, fordi – fordi her er en mulighet når du annonserer på Google, som går ut på at du kan øke relevansen for din annonsekonto ved å annonsere på ditt eget merke slik at du alltid er synlig. Selv om du vises øverst i de organiske søkeresultatene, kan du også annonsere for å få en høyere relevans i annonsekontoen din. CR: Ja, jeg skjønner!
Gir Adwords SEO et ekstra løft?
G: Så spørsmålet ditt; Hvis du annonserer på Google, gir det et ekstra løft til søkemotoroptimaliseringen av samme side, samme nettside? CR: Nei, jeg vil. Det er to forskjellige ting som bør utfylle hverandre . Men fra Googles perspektiv påvirker de ikke hverandre. Det er også slik; i Google er det to forskjellige avdelinger som knapt kjenner hverandre. Det er høyre og venstre hånd og… vel, spør du en svensk Googler, vil de si at søkeresultatet er generert i USA. De aner ikke hvordan det fungerer eller at det eksisterer, de er helt fokusert på å bryte annonser.
Hva bør jeg vurdere når jeg lager nettstedet mitt?
G: Da vil jeg gjerne ta over litt her nå. For vi var inne på brukervennlighet og nettsiden litt der. For jeg tenker nå at kanskje flere av dere som hører om dette og også kanskje ser dette, tenker på det; «Ok, jeg forstår at søkemotoroptimalisering er en god ting som jeg også bør bruke litt tid på. Jeg er kanskje ikke den som gjør det selv, men jeg vil likevel vite hva du kanskje bør tenke på angående nettsiden din?» Du dekket fire punkter her, som du alltid ser på når det kommer til søkemotoroptimalisering. Hvis vi ser litt mer spesifikt på nettsiden da. CR: Mm… G: Hva vil du si der? Noen ting som dette at du kanskje nå kan sitte og høre på dette mens du drar opp din egen nettside og begynner å reflektere over "Hmm… er dette så bra eller skal jeg gjøre noe med dette?", hvis du vet hva jeg mener? CR: Jeg forstår nøyaktig hva du mener. Hvis vi forenkler litt for oss selv og ser for oss at du er en mindre gründer med et litt mindre antall produkter eller tjenester, eller en konsulent eller… Da tenker jeg at du liksom sier at du har tre store produkter – du gjør noen grafisk design, lager du en liten logo og et tredje produkt. Da synes jeg du bør bygge landingssider for hvert produkt som dette, hvor du tydelig forklarer hva du selger, hvordan det fungerer – du må svare på kundens spørsmål. Når man snakker om vanlig salg er det et konsept som heter innsigelseshåndtering, det vil si at folk ikke kjøper før de føler seg trygge og har fått svar på spørsmålene sine. Og det er slik du bør tenke om landingssiden din – hvilke spørsmål har kundene mine? Slik at jeg kan hjelpe dem med å komme videre til en konklusjon. Og hva skal til for at det blir en slutt? Internett går ikke alltid hele veien, noen ganger må man sette opp en samtale eller et møte, eller sende over en referanse eller noe sånt for å få svar på alle disse spørsmålene. Og det er deg jeg pleier å si; å kjøpe is krever ganske mange spørsmål som skal besvares før du gjør det, men hvis du kjøper avansert teknologi/SEO-konsulenttjenester for nettstedet ditt med 4 millioner brukere, er det ganske mange spørsmål som skal besvares før du er klar til å kjøpe . De fleste av dere er et sted midt i mellom, men det handler likevel alltid om disse spørsmålene. Og det er også her innholdet kommer inn – du må lage dette innholdet ved hjelp av tekst og kanskje til og med bilder, som svarer på disse spørsmålene. Og det må være i en slags rekkefølge, hvilken rekkefølge skal det være i? Hvilken forbruksatferd har noen mennesker? Fordi noen mennesker kanskje kjøper nettsteder fra hoften, kjøper de bare noe og håper på det beste. Andre mennesker har svært høye informasjonsbehov og ønsker ikke å kjøpe før de har svart på sine 47 spørsmål. Hvis en mangler, vil de ikke kjøpe. Så alle brukere er litt forskjellige, selv om det er det samme produktet de ser etter. Så jeg synes du bør tenke på landingssidene dine. G: Jeg tror du hadde et så godt eksempel med denne smurfen da vi snakket sammen før, så jeg tenkte jeg faktisk skulle linke den her. Du sier først landingsside, så jeg vet at ikke alle vet hva en landingsside er, men nå beskriver du faktisk at du snakker i detalj om dette produktet og også svarer på de vanlige spørsmålene som faktisk finnes? CR: Ja! Hvis du da jobber med å selge plastsmurfer, bør du kanskje snakke om noe sånt som; Hva er prosessen med å lage disse plastsmurfene, hvordan er kvaliteten på plastsmurfen, finnes det muligens tilpassede plastsmurfer eller finnes det standardsmurfer. Finnes det jentesmurfer, hvilket ekstra utstyr trengs for at smurfene skal jobbe hjemme hos deg? Jeg vet at smurfer liker denne sarsaparilla-støyen, så kanskje du må kjøpe den som smurfetilbehør, altså en ekstra ting, for at den skal fungere? Og også, hvis folk ikke kjenner deg, bør du kanskje fortelle dem hvorfor du er den anerkjente smurfforhandleren i dette geografiske området, og andre kunder bør fortelle deg at du er flink til å selge smurfer, slik at folk føler seg trygge. For hvis folk ikke føler seg trygge, vil de ikke kjøpe uansett hvor godt du rangerer eller hvor mye trafikk du har. Ingen kjøper når de føler seg usikre. G: Jeg tror dette er noe du er inne på nå, nettopp dette med både å forklare hva tjenesten betyr eller produktet betyr, men også la andre kunder fortelle hvordan de har opplevd kjøpet og hvordan de opplever plastsmurfen deres som de har hjemme. . Det tror jeg også… Jeg kan relatere til dette. Jeg tror mange savner den komponenten når de gjør ting som dette. Men vi var også klar over hvordan brukerne faktisk forbruker innhold, og når det stort sett overalt. Alle, mer eller mindre, bruker mobilen når de søker, og mye handler nå også om video. Vel, du nevnte tekst og bilder hovedsakelig da, men vil du også si at video er en komponent? Og så tror jeg at hvis du laster opp en video som viser dette produktet på YouTube for eksempel. YouTube eies, eller det er Google som eier YouTube. Er det noen fordel med å ha en video på Youtube som du kanskje også legger på landingssiden din, hvis du skjønner hva jeg mener? CR: Jeg skjønner hva du mener! Jeg tror at når du ser på selve kjøpsprosessen eller noe sånt, er noen ting bedre forklart i en video, og da kan det være fornuftig å ha en video på landingssiden. Og da er det også rimelig å faktisk legge til litt mer tekst, altså; Ikke alle liker å se en 60-sekunders video mens de sitter på jobb eller noe, men de vil ha litt tekst under som raskt oppsummerer det som blir sagt i videoen. Andre mennesker trenger å se øynene dine for å tro deg, så fra det perspektivet kan videoen tilføre mye. Så selvfølgelig er YouTube den nest største søkemotoren i verden, etter Google, så det er tydelig at folk gjør produktsøk og andre typer søk der også. Det kan også være at Google selv sier at visse typer søk leter etter en video, og det er vanligvis et «how to»-søk som dette – altså «How to buy plastic smurfs?». "Hva må du tenke på når du kjøper en plastsmurf?" Og så hvis videoinnholdet handler om det, så kan du begynne å vises på disse søkene som kanskje ikke er ditt direkte kjøp, men ganske nær kjøpet, og dermed kan drive dem til kjøpet fordi videoen svarer på et spørsmål. Og folk kjøper ikke før de har 100 % av spørsmålene besvart – skjer ikke! Så du må alltid ta dem til 100%. G: Det er faktisk flere grunner til å kanskje også se på om du nå har mulighet til å legge ut en video, hvis den er relevant for å si det sånn, på Youtube. Fordi du kan få trafikk fra Youtube over til denne landingssiden også. CR: Absolutt!
Er tiden din på nettstedet viktig for hvordan Google vurderer et nettsted?
G: Og selvfølgelig – rett meg hvis jeg tar feil – men det er selvfølgelig også som det du nevnte; Google ser på mange forskjellige parametere som vi snakket om her litt tidligere. Men det er sikkert også slik at Google også ser på hvor lenge du er på siden og om det faktisk er slik at siden oppleves som bra for brukeren? CR: Ja! Du ser nok ikke på tiden, jeg tror ikke det, for tid er ikke et mål på kvalitet. For eksempel; Jeg har ofte noe sånt som 30-40 faner åpne i nettleseren min, og noen ganger går jeg til en nettside og så er jeg ferdig med å lese, så hopper jeg til neste fane. Og det kan være åpent i 3 uker med denne URL-en uten at det nødvendigvis er bedre, ikke sant? G: Nei, akkurat det. Det er sant. CR: Men Google har forskjellige typer algoritmer å forstå – og de gjør det ikke perfekt ennå – men de vil forstå om du som bruker fikk svar på spørsmålet ditt. Fikk du tilfredsstillelse? Var du fornøyd? Det er for eksempel derfor du absolutt ikke vil at brukerne dine skal trykke på tilbake-knappen. G: Nei, akkurat det. CR: Hvis du har en Chrome-nettleser, ikke sant? G: Nei, det er ikke bra. CR: Chrome XXX Google og hvis du trykker på tilbakeknappen, er det faktisk et lite, lite, lite negativt signal. G: Mm… CR: Tross alt må det være mange flere tilbake-knapper før Google blir kjedelig, ikke sant, men du bør generelt tenke på å tilfredsstille brukeren. Og så ser folk på beregningene de har – tid på stedet, flyfrekvens og så videre. Og så prøver de å forstå hvor gode de kan være, men det er egentlig ikke den rette metrikken å se på alene, tror jeg. For det første har du ikke mye komparative data og noen ganger forstår du ikke engang analyser og rare definisjoner som dette, så du må lese deg opp på definisjonene. G: Mm… CR: Dette handler mer om tilfredshet. G: Akkurat. CR: Og tilfredsheten kan også være veldig forskjellig hvis folk kommer fra desktop eller mobil, fordi du forbruker informasjon annerledes. Så jeg tror du må ha en mye bredere definisjon rundt tilfredshet som svar på spørsmålet. Og deretter manuelt evaluere dette. G: Akkurat det du sier om å konsumere litt forskjellig avhengig av om det er på telefonen eller om det er på en datamaskin, det tror jeg også er en veldig viktig faktor i hele opplevelsen og disse signalene. Du nevnte et par ting her; flyfrekvens – jeg skal bare si det, det er flyfrekvens på svensk. Noe som betyr at hvis du går inn på nettsiden og deretter umiddelbart går tilbake eller hopper ut igjen, holder Google styr på det, for å si det sånn. Og det er en slik ting. Tid på stedet Jeg tror du sa også hva? Det er så lenge du har vært på siden, egentlig. CR: Rett. G: Jeg vil bare presisere det, fordi jeg vet at det er mange mennesker som ikke kan disse begrepene også. CR: Mmm.
Påvirker video SEO-en din?
G: Men hvis vi skulle ta og prøve å snurre litt på dette… vi ser på et mindre selskap som ligger lokalt hvor som helst, det spiller ingen rolle. Vi har nå snakket litt om å lage en landingsside for hvert hovedprodukt du faktisk har. Forklar det tydelig i tekst, bilde og legg eventuelt også inn en video, ikke sant? CR: Ja! Og også meninger fra kjøpere eller tidligere forhold… G: Akkurat! CR: … eller interessenter i selskapet. Noen ganger betyr til og med kredittpoengsummen din. Noen ønsker ikke å kjøpe fra selskaper som ikke har trippel A. Slike faktorer kan også ha betydning. Jeg er for eksempel en faktabasert personlighet, så hvis du ikke har mye fakta, skremmer du meg vekk. Andre mennesker er ikke det, de vil bare at det skal være enkelt. Så du må liksom tenke gjennom strukturen på siden og hvilken del av siden som snakker til hvilken type person og så videre. Det er faktisk mer komplisert enn du tror. Ofte bygger du siden basert på din egen personlighet. Jeg bygger faktabaserte sider med masse fakta. G: Og jeg elsker video og bevegelse, hvor du også kan se ting visuelt. Og det er, som du sier, forskjellige vinkler på samme produkt som kan presenteres på forskjellige måter. Jeg tror det også er viktig for deg å se på kundene dine, det vil si de som er din målgruppe i denne saken, og prøve å ta dette helikopterperspektivet. Hvis du nå har den typen data, den slags informasjon, om kundene dine. Jeg vet ikke om du er enig? CR: Ja! Poenget er at det er undervurdert å ringe eller snakke med kundene dine og ganske enkelt stille spørsmålet "Hvorfor kjøper du?" / "Hvordan kjøper du?" / "Hva trenger du å kjøpe?" / "Hva synes du er en rimelig pris?" og så videre, og så videre. Og virkelig begynne å spikre disse tingene ned. Jeg kan bare forholde meg til min egen prestasjon – vi har hatt en veldig lang prosess med å definere kundene våre og bli kjent med dem og hva som er viktig for dem. Tross alt kommuniserer du ikke bare via internett, men også i møtet, hvordan sitatene ser ut. Hele denne helheten kommer virkelig sammen, og SEO og landingssiden er en del av denne helheten. G: Jeg er enig med deg! Det jeg tenkte på her nå – jeg prøver å holde meg til denne lokale bedriftseieren som kanskje sitter og hører på nå eller ser på dette… CR: Absolutt! G: …og sånn «Ok, nå har jeg fått mye informasjon, skjønner at jeg nok burde ta en titt på nettsiden min». eller så har det blitt gjort i mellomtiden her. Og så innse at hmm jeg hadde ikke så mye tekst, eller kanskje jeg ikke hadde så mange bilder heller. Så selvfølgelig er dette ting du må jobbe med. Jeg vil bare oppsummere litt nå fordi jeg synes det er godt å… kanskje vi kan komme tilbake til det litt mer, så denne typen råd om hvordan man gjør dette på et senere tidspunkt… men jeg tenkte bare at jeg vil gjerne oppsummere det nå. Hvis du ser på et søk i Google og du ser at konkurrentene dukker opp, men du selv ikke dukker opp. Så er det annonsene. CR: Rett.
Google My Business Center – Korteste vei til bedre søkeresultater
G: Hvis det er en lokal bedrift, har du noe som heter Google My Business, som jeg alltid snakker om med lokale aktører for da kan du bli sett på dette kartet, og du har kanskje noen tips der også som vi kan slenge inn her på slutten også? CR: Absolutt! Skal vi hoppe rett inn i det? G: Jeg synes det er en flott ting, fordi dette er… du kan føle at "Ok, jeg ser at jeg må gjøre ting med nettstedet, og jeg må kanskje ansette noen til å gjøre det. Men er det noe Ellers kan jeg gjøre som vil ha en liten effekt som dette? Og så vi gjør akkurat dette, ikke sant, med Google My Business. CR: Absolutt. Skal vi forklare deg hva det er først, ikke sant? G: Jeg tror så! Vil du gjøre det CR: Ja, jeg kan gjøre det Google My Business Center er faktisk en metode for Google for å identifisere deg som en bedrift. Hvis du har en restaurant eller en butikk lokalt, registrerer du deg i utgangspunktet der, fortell oss adressen din, bedriften din kan du laste opp noen bilder Ja, men slett ikke forskjellig fra informasjonen som er tilgjengelig på Eniro og Hitta. Da får du også et brev hjem med en kode, og den koden må du laste opp til Google My Business Sentrer slik at de identifiserer deg. De vet at det er bedriften din som har gitt bort denne informasjonen. Og så kjenner Google adressen din, og da kan den de begynner også å vise deg til forskjellige typer brukere. For de vet vanligvis hvor brukerne bruker mobiltelefonene sine. Sånn kommer du til Åmål, jeg er i Åmål og kjenner et desperat lengsel etter plastsmurfer, så jeg søker på "plastsmurfer" i nettleseren min, når deg i Åmål, og så vil plastsmurfebutikken vise din faktiske dukke ganske høyt oppe her som den du kaller Google Maps eller i SEO-bransjen kaller de det en 3-pack. Det pleide å være 7-pakninger også, tror jeg. Jeg tror du er borte nå. Så i det øyeblikket trenger du ikke å gjøre SEO eller kjøpe reklame, du er der. Og så videre… og det er litt forskjellige ting å jobbe med når det kommer til dette; for eksempel kan du spørre om kundene dine ønsker å gi meninger om deg. Da kan du få noen stjerner og slikt og skille deg ut og bli mer relevant. Men du ser ikke når noen i nabokommunen gjør en lignende bestilling, for det er plastsmurfebutikken din. Så det er en måte for Google å sikre at søkeresultatene blir enda bedre, basert på et geografisk perspektiv. G: Det er faktisk ganske sprøtt, som hvis du tenker på det, hva slags informasjon som… Google har utrolig mye informasjon… Selvfølgelig bruker de… det er sånn på alle plattformer egentlig. Men akkurat det du gjør også, at ved hjelp av GPS-posisjonering faktisk, hvis du når deg selv i Åmål, vil Google vite at ja ok, denne personen er – eller Christian er – i Åmål og vil ha disse plastsmurfene. Og så dukker dette resultatet opp, og Google My Business er også koblet til Google Maps så ofte, det er… you name it, det kalles 3-pack akkurat som du sier. Og ofte kan det til og med være flere, si at det er 7 butikker som dette som selger plastsmurfer. Det jeg er litt interessert i her, fordi du nevner akkurat dette, hvis du kan få kunder til å legge igjen stjerner og anmeldelser faktisk, skriv om selskapet da. Er dette noe du er klar over da, hva slags innvirkning det kan ha på synlighet i Google My business? CR: Flere stjerner, flere setninger og flere gode setninger – mer plass, bedre plass, absolutt! Det er også noen triks du kan bruke. For eksempel når du selger plastsmurfer, så hvis butikken din heter Gregers, som… G: Med "Z" så… CR: Ja! Så du kan legge til Gregerz plastsmurfer for å definere butikken din, og DETTE er hvordan ting begynner å skje. Den dårlige nyheten om det er at det er et brudd på retningslinjene deres, du har faktisk ikke lov til det, men alle gjør det fordi de ikke bryr seg. Så det… og det er ikke sånn at de kaster deg ut, tror jeg… men det er et veldig vanlig triks. G: Men hvis du er i firmanavnet da? Begge liker plastsmurfer og… CR: Ja, det er nok en forbrytelse uansett. Siden de ikke bryr seg så mye, ville de fange deg med hånden i isen, du kan fortsatt gå dit uansett. Men så vidt jeg vet, har ingen gått dit for det, og jeg har gjort det selv i tre år og fortsatt har ingenting skjedd, så ja… Kanskje noen Googler hører dette og vil fjerne meg nå. G: Hahaha… Men da må vi si at du må gjøre det på eget ansvar i så fall, hvis du velger å gjøre det. CR: Absolutt. G: Men ellers kan du rett og slett skrive at du har denne Smurf-butikken og så sørge for å få kundene dine til rett og slett å skrive gode anmeldelser, på produktene og butikken. CR: Ja! Jeg mener også at du bør gjøre hele opplevelsen god. Du kan laste opp bilder og så videre slik at du kan like… du kan laste opp bilder av deg selv, ansatte og butikken din og… slik at det blir som en mottakelse som er hyggelig og den slags. Dette påvirker også For eksempel er det en ny funksjon som lar deg legge ut meldinger. Jeg vet ikke om du har prøvd det Greger? Men eier du for eksempel en restaurant, kan du publisere hver ukes meny. Så hvis du har en lunsjrestaurant, har du forskjellige retter hver dag og så legger du ut menyen og så vil den menyen dukke opp på forskjellige måter. Og det øker også sannsynligheten for at folk velger deg når de søker etter… Jeg er i Åmål, jeg har ikke vært her før, jeg ser etter en restaurant – da vil disse lokale resultatene bli prioritert. Jeg ser menyen – ja, men hyggelig. 300 meter dit, jeg går dit. G: Det er et godt tips! Jeg må si, det visste jeg ikke. Du er supersmart, rett og slett! For hvis du nå har en restaurant og gjør det mens konkurrentene ikke har det, bør det rimeligvis gi et lite ekstra trøkk i fremtiden. CR: Absolutt, absolutt! Som dette; ja, selvfølgelig er det mer lønnsomt hvis det er i Stockholm enn om det er i Åmål, men… G: Ja. CR: …det tar også bare 20 sekunder å gjøre det, så vanskeligheten er å huske det. Men det er massevis av slike ting, og det kommer bare til å bli mer av det i Google My Business Center. De ønsker å investere mye penger i dette for å gjøre mindre lokale bedrifter mer relevante og ha en digital tilstedeværelse, fordi de vil at folk skal gå til Google og stille spørsmålene sine der. Og da må det være mange og gode svar, ikke sant? G: Akkurat! CR: Så Google vil virkelig at folk skal gjøre dette, og de kommer til å bygge inn forskjellige typer systemer og prosesser for å gjøre det mer lønnsomt for deg å gjøre dette. G: Mm… CR: Så vi er bare i begynnelsen av det. G: Ett bedre svar, så å si, på spørsmålene og du får… CR: Ja! G: …du finner ut hvilken retning du faktisk kan velge mellom, før du i det hele tatt har valgt hvilken retning du skal gå, for å si det sånn. Jeg tror vi nå har samlet en god mengde informasjon både om hva søkemotoroptimalisering er, de fire punktene som du også ser på når du definerer SEO. Vi har snakket om brukervennlighet. Vi har snakket om Google My Business, vi har snakket om AdWords også – annonser – og hvis du kan si dette at du i den beste av alle verdener bør prøve å oppnå en kombinasjon av disse tre, er du virkelig en lokal gründer ? Der du har begge deler – eller begge deler, det blir tre ting da – du har annonsene, du er også veldig synlig i Google My Business og også i søkeresultatene for å ta mest mulig plass på mobilen ved søk eller på datamaskinen. CR: Jeg vil være i butikkvinduet, for det er det det er. Jo mer plass du kan få i butikkvinduet, jo mer penger vil strømme i din retning. Og jeg tror også – dette er nok ikke bevist, men det er plausibelt – at hvis du har annonser, du har en organisk plassering og du er på Google Maps, fremstår du som ekstremt relevant. Og så har de andre en mindre tilstedeværelse og så videre, ja, men shit, dette selskapet er ferdig, jeg begynner der. G: Akkurat! CR: Jeg tror det er som setningen du lager. Dette er nok det mest aktuelle, de er overalt. Og det er Google som har gjort vurderingen selv om du har hjulpet Google med å gjøre den vurderingen, så da overfører deres tillitskapital til deg og folk velger deg i større grad.
Oppsummering av intervjuet
G: Ja, du er super smart. Er det noen siste ting du vil oppsummere? Jeg syntes det var en veldig fin oppsummering, men jeg tenker nå før vi knyter sammen posen denne gangen. Så jeg håper vi kan komme tilbake og snakke litt mer om, mer spesifikt, kanskje tips om hvordan du kan gjøre eller hvordan du kan tenke på deg selv hvis du ikke vil gjøre dette selv. Hva skjer mann… det er alltid greit om du kjenner tjenesten du kanskje vil kjøpe også. Hva er det du trenger å ha, for å si det sånn. Hva synes du om at? Skal vi oppsummere dette litt? Har du noen justeringer her som vi kan knytte denne vesken sammen med? CR: Ja… så noen ting er veldig enkle. Som dette med Google My Business Center, er det som … det er som å ha en inngangsdør. Du har ikke en butikk uten inngangsdør. Så du må egentlig bare sette deg ned og gjøre det allerede i kveld eller ja, når du hører på dette. Og det er ingen kostnader forbundet med det heller, og det er like enkelt å gjøre – akkurat som å være i en telefonbok. Jeg synes også du bør begynne med AdWords-annonsering, selv om du bare har en liten lokal butikk – det er ikke så mye penger. Og det er faktisk som regel nok, tror jeg, at du når en bruker som besøker stedet ditt, fordi mange av lokalbefolkningen kjenner deg allerede, så du trenger kanskje ikke snakke så mye med dem. Men de som er i ditt område og leter etter en restaurant eller trenger dette synes jeg du skal snakke med dem. Søk, eller SEO, er litt vanskeligere og litt mer avansert, så kanskje du faktisk kan vente på det. Du må begynne med de to andre. Først når du mestrer dem kan du verdsette SEO og bestemme om du vil gjøre det eller ikke. G: Mm… CR: Jeg tror det er slik du bør se på det hele, for hvis du feiler de to andre, bør du sannsynligvis ikke drive med SEO heller. Det er stor sannsynlighet for at du mislykkes der også. G: Mmm. CR: Så de to andre er på en måte en god generalprøve for den litt vanskeligere SEO. G: Flott oppsummering! Så for å virkelig begynne med Google My Business, kan vi si virkelig, hvis du nå har en lokal bedrift hvor du ønsker å øke synligheten litt. Og etter det, enklere annonsering. Jeg vet at du også nevnte her, Christian, at hvis du for eksempel har butikk, kan du sørge for at du kun annonserer i åpningstiden, slik at du… kan stille inn når du gjør en annonsekampanje så at du kun viser annonsene i åpningstidene. CR: Akkurat. G: Du kan også velge om annonsen kun skal vises på datamaskinen eller kun på mobil, avhengig av hva du… eh, ja tjeneste og slikt… hva du tilbyr. Men så din søkemotoroptimalisering også, som jeg absolutt alle forstår, noe som er litt mer komplekst og tar mer tid. Men du er som sagt synlig fem steder, kanskje med en annonse, Google, Google My Business og i søkeresultatene. Hvis du dukker opp fem eller enda flere steder på nettsiden hvor du søker etter disse plastsmurfene i Åmål, er det større sannsynlighet for at du får disse klikkene og kjøpene enn konkurrenten på andre siden av byen. Hva synes du om den oppsummeringen? CR: Flott oppsummering! Du solgte alt godt. G: Ja, men veldig bra, veldig bra. CR: Du bør begynne å jobbe i et SEO-byrå! G: Ja…
ETTER SNAKK
G: Ja, det ville vært intervjuet med Christian Rudolf fra Topdog. Og jeg håper du likte dette. Som du ser er søkemotoroptimalisering et stort tema – mye å tenke på. Men du kan også starte ganske enkelt med å få en Google My Business-oppføring som denne, noe som betyr at du er synlig på kartresultatet. Og hvis du ikke har gjort det allerede, kan du gå inn på gregerhillman.se/75 – det er syv fem. gregerhillman.se/75, så du har litt mer informasjon der om hvordan det fungerer og også en link der ute slik at du kan komme i gang med det. Der finner du også en lenke over til Christians side, og du kan definitivt gå direkte dit også, så det er topdogseono.wpengine.com om du vil se nærmere på Christians firma og hvordan han jobber. Og apropos det, så vil jeg også til slutt sende en stor varm takk til deg, Christian, for at du er en del av HillmanPodden. Det var veldig gøy å snakke SEO / søkemotoroptimalisering med deg, og jeg håper vi får sjansen til å gjøre dette igjen en gang i fremtiden. Så avslutningsvis til de som lytter; hvis du liker dette, del gjerne denne podcasten og abonner også, for det vil komme mye, mye mer. Og ja, vi har faktisk noen nyheter på gang og med oss så… ah, jeg skal ikke si noe mer nå… men det kommer også nyheter i fremtiden. Så husk å abonnere, del gjerne podcasten! Da hører vi og sees neste gang. Farvel! Har det.