Av | Publicerad

Uppdaterad: November 24, 2022

Ny side – fest eller kastet bombe?

Selvfølgelig ønsker alle bedrifter å investere i en ny og hot nettside. Men risikoen er at festen avsluttes når Google-trafikken plutselig synker. Alt for mange store selskaper glemmer sine verdifulle lenker når en ny digital butikkfront åpnes. – Det er mange ganske skremmende eksempler på mislykkede migrasjoner, sier SEO-ekspert Christian Rudolf. At nettet er hovedkontaktpunktet med kundene er åpenbart for de fleste virksomheter i dag. Og det er like tydelig at siden skallet ditt føles sunt, oppdatert og attraktivt. Det renner derfor inn i byråenes lommer når det kommer til design og funksjonalitet. En ny side er noe å være stolt av! Men det som ikke snakkes så mye om er dråpen som observeres når champagnen drikkes. – Det visuelle er ofte det man fokuserer på under byggingen av en ny side. Det som ikke er synlig for deg, men som kanskje er din mest verdifulle, Google-trafikken, blir ikke tillagt stor betydning. Det må gjøres etter hvert, sier SEO-ekspert Christian Rudolf. Og han snakker av solid erfaring. Gjennom selskapet sitt Top Dog får han ofte i oppgave å prøve å rette opp SEO-problemene i etterkant. Når en mislykket migrering allerede er fullført. Erfaring sier ham at så mange som to tredjedeler av alle selskaper neglisjerer denne forretningskritiske detaljen. Det er mange forklaringer, men de er i stor grad basert på manglende kunnskap, både hos nettbyråene og deres kunder. Og selskapet som mister mye Google-trafikk i forbindelse med lanseringen av sin nye side kan føle seg i godt selskap. Det er mange flotte prestasjoner og organisasjoner som har feilet og gir klare målbare og advarende eksempler. SAS sin nye side krasjet kraftig fra et søkeperspektiv da den ble lansert på slutten av fjoråret. Siden tok ikke helt av, men organisk søketrafikk falt med opptil 30 %. Sas migrasjon Og som du vet, går selv skomakerens barn barbeint. Datatilsynet, som rimeligvis burde kunne gjøre dette, sviktet da den nye siden ble lansert og mistet så mange som ett av fire søk Det svenske datatilsynets sidemigrering Det som lett skjer når den nye siden skal bygges er at man fokuserer på kroppen, men glemmer selve skjelettet. For en side på nettet betyr skjelettet alle lenker som trofast bygde Google-trafikk, men som plutselig peker på en tom 404. Innhold fjernet. Google liker ikke dette. Ikke i det hele tatt. Så hele nettstedet straffes på flere måter som påvirker rangeringer og trafikkflyt. – Det viktigste for virksomheter er å innse verdien av det de har i lenker på sidene sine og budsjettere for det, sier Christian Rudolf. – Forstå hvordan du verdsetter lenkekapitalen din! Ingen migrering er smertefri, men vårt viktigste oppdrag er å støtte og hjelpe kunder med å ta informerte beslutninger om hvordan de skal bevare innholdet og koblingsverdien deres. Vi kan til og med løse det i etterkant og få tilbake deler av det som gikk tapt i mislykkede migrasjoner, men det beste er å ha en tydelig prosess og gode verktøy gjennom hele reisen. Oppdatering: Denne pressemeldingen ble en artikkel i di.se i januar 2019, se artikkelen nedenfor: Bilde av vår artikkel om mislykkede sidemigrasjoner i Dagens Industri

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!