Av | Publicerad

Uppdaterad: November 24, 2022

Hvorfor vises ikke nettstedet midt i Googles søkeresultater?

Lurer du på hvorfor nettstedet ditt ikke er synlig i søkeresultatene? Her er en rekke kontroller du kan gjøre for å løse problemet. Et bilde som absolutt ikke viser hvordan google ikke indekserer en nettside, men det illustrerer blogginnlegget godt! Det er flere grunner til at du ikke ser nettstedet ditt i de organiske søkeresultatene. Men før du begynner å bruke tonnevis av tid og penger på å prøve å løse problemet ved å starte et SEO-prosjekt, bør du starte med å sjekke de vanligste årsakene til at Google har problemer med å finne eller forstå nettstedet ditt ifølge Topdog. Nedenfor er en liste over de vanligste årsakene til at Google ikke finner nettstedet ditt. Skulle du ikke finne en løsning på dine bekymringer, vennligst kommenter artikkelen for direkte hjelp fra andre lesere og/eller meg.

1. Google har ikke indeksert nettstedet ditt ennå

Se på cachen. Hvis nettstedet ditt ble lansert for eksempel for en dag eller to siden, og du ikke er Amazon eller CNN, er det høyst sannsynlig at Google ikke har funnet nettstedet ditt ennå. Den raskeste måten å få siden din indeksert på er å legge den til Hente-verktøyet i søkekontrollene. For å bruke Googles cache, skriv inn i Google-søkefeltet slik: cache:http://example.nu/

2. Google finner ikke nettstedet ditt

Lenker du til denne siden fra andre nettsteder? Er det i nettstedskartet ditt? Hvis du svarte nei på begge disse spørsmålene, kan det hende du har opprettet en side som din i ingenmannsland.

3. Noindex forblir i koden til nettstedet ditt

Hva er en noindex-metatag? Noen har implementert en instruksjon til Google som forteller søkemotoren om ikke å indeksere siden. Fjern denne lille detaljen fra silken, og det kan løse problemene dine. Les mer om noindex her !

4. Det er en ekskludering i Robots.txt

Det kan gjelde siden, mappen eller hele domenet. Det er ikke uvanlig at nettbyrået glemmer å endre dette når de sender en ny utgivelse fra nettsiden din direkte fra utviklingsmiljøet. Fordi det er standard å ikke la Google indeksere utviklingsmiljøet. Blokkerer du hele siden vil filen du finner under dittdomene.se/robots.txt se slik ut: Slik ser robots.txt ut når du har blokkert hele domenet fra Google

5. Googlebot blir blokkert av robots.txt

Det er svært få grunner til at du vil ha dette oppsettet, men mens du fortsatt ser på mapper, sider og hele domenet, sjekk om direktivet blokkerer Googlebot. Skulle noe bli blokkert, kan du sjekke denne listen over «brukeragenter» for å se hvilke bots du har blokkert

6. Linkene som peker til siden din er Nofollow.

Teoretisk sett er det en ekstra måte å blokkere Google fra å finne nettstedet ditt. Nofollow er et attributt oppfunnet av Matt Cutts for å brukes på eksterne lenker fra en side du ikke vil gi kreditt for, for eksempel hvis det er en reklamelenke.

7. Canonical peker til en annen side

Rel=canonical brukes til å vise hvilken url som er den viktige url, den som skal vises i Google, når den har flere likes eller svært like url. Det gjøres ved å kombinere verdien av alle disse sidene til en og samme side som samtidig viser siden som eieren av nettsiden ønsker skal vises. Så når en kanonisk på bloggen din eller blant produktene dine peker til en annen side, er det usannsynlig at gjeldende URL eller hele nettstedet ditt vil vises i søkeresultatene. Hvis det er et bestemt blogginnlegg eller produkt som ikke er synlig, sørg for at rel=canonical refererer til samme side, eller bare fjern det hvis du ikke kan endre det.

8. Innholdet ditt er identisk med en annen side eller nettside

I dette tilfellet vil Google definitivt ønske å indeksere siden din, men hvis du ikke ser noen organisk trafikk, har siden sannsynligvis blitt ekskludert fra Googles indeks, siden innholdet allerede var der. Den enkleste måten å finne ut om dette er tilfellet er å kopiere setningen på syv eller åtte ord fra nettstedet ditt, sette det i anførselstegn og søke etter det. Får du mange resultater i Google, har du for mye duplisert innhold på siden din eller du har tatt for mye innhold fra noen andre (for eksempel produktbeskrivelser) og Google verdsetter derfor ikke siden din som unik nok.

9. Fjern URL-en i Verktøy for nettredaktører

Det er ganske usannsynlig, men det kan være at noen har bedt om å få siden fjernet. For å finne denne informasjonen, logg inn på Verktøy for nettredaktører og gå til Google Index – Remove URLs. Skjermbilde som viser hvor du kan fjerne nettadresser i Google Search Console Der finner du alle nettadressene som har blitt bedt om å bli fjernet. Hvis du bare finner "Ingen forespørsler om å fjerne URL-er", kan du krysse av dette elementet fra listen som årsak til at siden din ikke vises i søkeresultatene. Som litt ekstra informasjon kan du også "slette" siden din helt ved å skrive "/". Hvis du gjør dette, vil siden din bli fjernet fra nye søk i 90 dager. Uansett om det gjelder hele nettsiden eller kun én side, tar det alltid 90 dager før Google begynner å crawle sidene igjen.

10. Hvis siden har en parameter, kan det bety at den er merket som gjennomsøking Ingen nettadresser i Google Search Console

Dette kan diagnostiseres ved å sjekke om siden ikke vises i Google, men gjør det i andre søkemotorer. For å undersøke, gå til Crawl-fanen i Webmaster Tools og velg "URL Parameters" fra menyen. Hvis du ser noen "Ingen nettadresser", sørg for at siden du vil skal vises, ikke har kontroll over den.

Skjermbilde som viser URL-parametere i Google Search Console 11. Alle typer skadelig programvare eller hackerangrep

Google ønsker å fjerne sider som er berørt slik at de ikke sprer smitten videre til Googles brukere. I Googles søkekonsoll blir du da advart av en melding og får også mer spesifikk informasjon i «Security Issues» i venstremenyen – Search Console.

12. Manuell straff på nettsiden

Dette bør være oppført i Search Console. Hvis den ikke gjør det, sjekk koblingene til det nettstedet og se om det er dusinvis av lenker som ikke har noen grunn til å koble til nettstedet ditt. Forhåpentligvis får du en informasjonsbok som sier "No Manual Spam Actions Found".

13. Ødelagt paginering

Kanskje er det slik at du lenker til siden som har problemer med indeksering, men at den lenker fra side=2 som du la til med No index, nofollowed paginering, kanonisert paginering tilbake til hovedkategorien. Eller sidene blokkeres av robots.txt eller i verktøy for nettredaktører. Hvis det er den eneste måten å komme til det spesifikke produktet eller blogginnlegget på, kan dette være problemet. Google har god informasjon om hva som er de vanligste feilene med rel=canonical , med paginering som første eksempel. Google kan til tider være veldig frustrerende, og ingen av punktene ovenfor løser kanskje problemet. I så fall, vennligst legg inn en kommentar til dette innlegget slik at flere kan se problemet og kanskje hjelpe til med å løse det.

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!