Hvordan jobber du effektivt med SEO?
Mange har ideen om at SEO er et evighetsprosjekt. Med en slik tilnærming blir søkemotoroptimaliseringen ofte presset opp igjen og igjen, noe som gjør at forbedringene som må gjøres aldri blir implementert. Her forteller vi deg hvordan du kan jobbe med SEO mer effektivt. Transkribere videoen: Hei. Jeg heter Christian. Jeg driver et SEO- og innholdsbyrå som heter Topdog. I dag skal vi snakke om hvordan du kjører et SEO-prosjekt effektivt. Men før vi hopper inn i den magiske sausen, må vi fortelle litt om omstendighetene der ute. Det er ganske vanlig å ha ideen om at SEO er et evigvarende prosjekt . Det er det forresten ikke. Men det er en veldig vanlig oppfatning. Du kan Google dette og få din egen ide om hvor mange SEO-er som mener dette. Når du har den tilnærmingen til prosjekter, er du ganske ineffektiv. For hvis vi antar at det er et evig prosjekt og søkemotoroptimalisering handler om å implementere en rekke forbedringstiltak eller løse en rekke problemer på nettsiden din. Så fra en leders perspektiv kan du alltids vente litt med et SEO-prosjekt. Det er alltid mulig å utsette litt til fremtiden, for det er ikke slik at man ikke har andre prosjekter som en leder har ansvar for å gjennomføre. Så du utsetter de nødvendige SEO-tiltakene litt, for de vil fortsatt være der i morgen – dette er et evig prosjekt. Denne tilnærmingen om at SEO er et evigvarende prosjekt er ganske ukonstruktiv fra et implementeringsperspektiv. Så hvordan går du frem for å være effektiv? Vel, hvis du vil være effektiv, må du komme med en plan. Du må komme opp med klare mål og det trenger ikke være et komplett SEO-prosjekt. Det kan være en innholdsseksjon. Det kan være en seksjon hvor du må gjennomføre lokal SEO – du må få bankkontorene til å rangere i Gävle og i mange andre kommuner. Det kan være lastetid. Du bryter det ned i en del av nettstedet, en seksjon som ønsker å skape en viss forretningsverdi eller en viss økonomisk verdi, og du definerer denne verdien, for eksempel gjennom søkeordundersøkelser . Så bryter du det ned i aktiviteter. Hva må vi gjøre for å gjøre verdien eller summen til virkelighet? Slik bryter du dette ned i en plan og hvordan du skaper innsikt blant de som bestemmer. Da setter du en frist. Da vil han eller hun som bestemmer si «bra, dette er et ferdig prosjekt, vi gjennomfører og legger til 20 % av tiden fordi jeg vet at vi er litt trege». Da har du et omfang. Nå er det klart for alle deltakere hva som skal gjøres, hvem som skal gjøre det, når det skal gjøres og hvor mye tid vi har og hvilken verdi det skaper. Slik skaper du effektivitet og ytelse. Jeg vil gå så langt som å si at de som sier at SEO er et evighetsprosjekt og har den sjargongen og den tankegangen, det er dårlig for SEO. Vil du vite mer om hvordan du faktisk driver prosjekter som dette? Da synes jeg du skal ringe meg. Hei!