Hvor mye koster SEO?
Mange bedrifter og organisasjoner som står overfor et SEO-prosjekt tenker på hvor mye SEO koster. Det er et komplisert spørsmål som har like mange svar som det finnes SEO-byråer. I denne videoen deler jeg Topdogs svar på spørsmålet: Hvor mye koster SEO?
Transkribere videoen: Hei. Jeg heter Christian. Jeg driver et innholds- og SEO-byrå som heter Topdog . I dag skal vi snakke om hvor mye SEO koster. Dette er åpenbart et ganske vanskelig spørsmål. Det er litt som å spørre «hvor lang er en streng»? Grunnen til at spørsmålet er vanskelig å svare på er at alle bransjer er forskjellige. Alle nettsider er forskjellige. Alle selskaper er forskjellige. Alle søkeord er forskjellige. Det er også ulike verdier og ulike aktører. For å svare på spørsmålet "hvor mye koster SEO?" du er litt problematisk. Men jeg skal gjøre et forsøk. Jeg ønsker å gjøre forsøket ved å illustrere de to ytterpunktene i markedet. Det er to ytterpunkter i markedet. En: Du har SEO-byråer som selger SEO på retainer . En månedlig kostnad på 10 til 15 000. Noen ganger litt mer også. Det er den ene enden av markedet. Den andre enden av markedet er at du har konsulenter. Folk som oss, som jobber helt annerledes. Du har ikke holdere. Prosjekter settes sammen med klare mål og en tydelig historie og strategi . Her har vi de to ytterpunktene. Faktisk eksisterer de fleste selskaper i disse to ytterpunktene. Det er ikke så mange i midten. Det er ganske vanskelig å være der. Hvordan svarer dette på spørsmålet om hvor mye søkemotoroptimalisering koster? Det gjør det virkelig ikke. Det svarer på spørsmålet: Hvilket alternativ har jeg? Vil jeg sette inn ganske mye penger eller ganske mye penger? Det er forskjellige fordeler og ulemper med de forskjellige typene. Jobber du med de som har holdere henger leveransen veldig godt sammen. Rapportering også. Men det er ikke gjort mange endringer på nettstedet ditt. Dette er fordi det er veldig tidkrevende å gjøre dette. For eksempel, hvis du ønsker å gjøre mye off-site SEO, kan dette være et godt alternativ. Hvis du vil ha mye gjort på nettstedet ditt, er retainers sannsynligvis et dårlig alternativ. Den andre delen av markedet – konsulentene i større prosjekter, vanligvis mye penger som til og med kan utgjøre millioner. Der fokuserer de mer på en tydelig strategi, tydelig implementeringsprosess og mange forbedringer på nettsiden din. Og vanligvis færre linker, kanskje ingen i det hele tatt. Så, hvordan bør du tenke for å få prisen du ønsker? Det første du må tenke på er at det ikke skal være noen bindingstid. Bindingstid er en av tingene som gjør SEO-prosjekter ekstremt dyre. Grunnen til at du ikke skal ha bindingstid er at du skal få mulighet til å komme deg ut av en avtale hvor du har gjort et feilvalg. Det skjer med oss alle. Alle mennesker gjør feil og tar feil valg. Da må du ha lov til å rette dette til normalpris. Det betyr at du kan ha en normal oppsigelsestid på en til tre måneder i kontraktene. Det samme gjelder leverandøren. Noen ganger får man feil idé og da må man få lov til å komme seg ut av det også. Den andre er forbedringen av nettsiden basert på brukernes perspektiv. Det er undervurdert av de fleste byråer. Å gjøre mange forbedringer på nettstedet lønner seg vanligvis bedre i det lange løp enn å legge til lenker . Alle nettsteder, uavhengig av 99 prosent, har ganske mange forbedringer de kan gjøre fra et SEO-perspektiv. Den tredje faktoren handler om automatisering. Slik SEO gjøres i dag, er det ganske mye manuelt arbeid. Selv om du har et byrå med et affiliatenettverk, bruker de tid på å lage innhold og få det ut til deres affiliatenettverk. Det du kanskje må vurdere er at enkelte deler av nettstedet ditt kan automatiseres. Du kan bygge en grunnleggende struktur, automatisere den og skalere den opp. Du kan lettest se dette rundt e-handel når du bygger ulike sider for produktene dine og kan dermed skalere det opp raskere. Dette gjør faktisk SEO billigere hvis du kan oppnå dette. Jada, det kan være mye penger å bygge dette i prosesser og teknologi, men når du først har bygget det, kan du rulle ut og møte hundretusenvis av søk samtidig. Selv om det er en startkostnad, er det i det lange løp faktisk ganske billig. En god grunnregel å følge i SEO er at i SEO betaler du suksess på forhånd . Du betaler i dag og høster i morgen. Du investerer i dag og høster i morgen. Av den grunn favoriserer jeg prosjekter. Når det er sagt, kan det fortsatt være slik at retainer passer bedre for deg og din bedrift. Jeg håper du har fått et litt klarere bilde av hva SEO kan koste deg, og har du spørsmål er det bare å ta kontakt. Hallo.