Av | Publicerad

Uppdaterad: November 24, 2022

Hvilke egenskaper bør en SEO-konsulent ha?

Hvilke egenskaper bør man ha for å jobbe som konsulent innen SEO ? Hvilke ferdigheter kreves for å drive vellykkede SEO-prosjekter? Og hvorfor er du sånn? Christian Rudolf deler sine tanker og erfaringer rundt dette i videoen under.

Antallet bedrifter som utvider sin tilstedeværelse på nett øker, og mange har i dag forstått viktigheten av nettstedinnhold. Derfor er det viktigere enn noen gang å ha unike tekster som fungerer like godt for brukeren som for søkemotorene. Nedenfor kan du lese mer om hvorfor bedrifter bør ansette en SEO-konsulent og fordelene ved å velge dette som ditt fremtidige yrke.

SEO-konsulent – et fremtidens yrke

Ved å rangere først på Google har bedrifter større sjanse til å lede kunder til nettsiden deres, enten det er et rengjøringsfirma, en nettbutikk eller et meglerfirma. Søkemotoroptimalisering er en kostnadseffektiv og langsiktig strategi som ikke bare får flere til å legge merke til virksomheten din, men som også kan føre til flere kjøp og forretninger. Med en stadig økende tilstedeværelse på nett fra både bedrifter og kunder, er dette dagens og fremtidens måte å markedsføre seg på, noe som gjør at stadig flere ønsker å ansette SEO-konsulenter eller SEO-ansvarlige. Som SEO-konsulent er det viktig å ha god kunnskap om digitale trender og være rask til å forklare kunden tydelig hva de må endre for å skape mer effektiv og bedre søkeordoptimalisering. Du må også være lydhør og tilpasningsdyktig for å utvikle en strategi som passer kunden og den spesifikke bransjen . Dersom du derfor liker å skrive, er pedagogisk, har stor interesse for digital markedsføring og ser utfordringen med å ta på deg en rekke ulike typer oppdrag, kan SEO være det rette arbeidsfeltet for deg. SEO er en jobb som vil bli veldig populær i fremtiden, da de fleste bedrifter i dag har innsett hvor viktig det er å bli sett på nett og å bli rangert høyt av søkemotorer for å stå sterkt mot sine konkurrenter.

Oppgaver for en SEO-spesialist

SEO kan være en liten del av jobbrollen din, men også utgjøre hele jobben din. Vanlige yrkesroller som inkluderer en eller annen form for SEO er webanalytiker, nettsteddesigner, innholdsforfatter eller SEO-konsulent. En SEO -spesialists hovedoppgaver er å lede besøkende fra søkemotorene til kundenes nettsider. Dette ved å produsere unikt og brukervennlig innhold med riktig type søkeord og struktur for å bli plukket opp av søkemotorer. På denne måten skaper du større sjanser for at bedriftens nettsider havner høyt i de organiske søkeresultatene uten å måtte bruke penger på betalte annonser. Nedenfor er en kort liste over flere oppgaver som kan være en del av SEO-konsulentens arbeid:

Dette yrket gir deg muligheten til enten å jobbe som konsulent hvor du er ansatt direkte hos oppdragsgiver eller et innholdsbyrå, men også som ansatt i en bedrift som SEO-ansvarlig. Som SEO-spesialist på en arbeidsplass er du ofte en del av et SEO-team ledet av en markedskoordinator hvor dere jobber sammen for å lage en effektiv og lønnsom markedsføringsstrategi.

Trenger du hjelp med SEO?

Er du ansvarlig for en bedrifts markedsføring og ønsker bedre synlighet på nett, er det lurt å leie inn en SEO-konsulent. De er eksperter på digitalt innhold og kan kunsten å lage innhold med en god kombinasjon av brukervennlighet og søkemotoroptimalisering. Det kan hjelpe deg med å styrke merkevaren din og spille en viktig rolle i å få virksomheten din til å skille seg ut fra konkurrentene dine. Transkribering av videoen:

Gode egenskaper hos en SEO-konsulent

I dag skal vi snakke om hvilke egenskaper og ferdigheter jeg mener en SEO-konsulent må ha. Jeg har jobbet som SEO-konsulent i omtrent fem år. Jeg har trolig solgt søkemotoroptimalisering for 40 millioner SEK og gjennomført x antall SEO-prosjekter. Så jeg har noen sterke meninger om saken.

Evne til å lytte og tilpasse seg

Den viktigste ferdigheten eller kvaliteten som jeg tror en søkemotorkonsulent må ha, er at han eller hun må være lydhør og tilpasningsdyktig . Grunnen til det er at alle selskaper er forskjellige. Du kan ikke komme opp med nøyaktig det samme for alle selskaper. Alle er forskjellige og du må være flink til å lytte til hvor de er og hva som kreves for å få ting gjort med dem .

Skape innsikt for beslutningstakere

Den andre ferdigheten eller egenskapen er at man må kunne skape innsikt . Hvis du ikke er pedagogisk og kan skape innsikt blant beslutningstakere og interessenter, får du veldig lite gjort. Det er fordi SEO er ganske komplekst. SEO er ikke én ting, det er fire ting: innhold , teknologi , lenker og brukeropplevelse, noe som betyr at beslutningstakere må være de som tar beslutninger om SEO. SEO-konsulenten kan ikke ta SEO-beslutninger på vegne av virksomheten, så SEO-konsulenten må kunne påvirke beslutningstakerne til å ta de riktige beslutningene innenfor disse fire faktorene, som også er spredt på ulike avdelinger.

Den tredje egenskapen som jeg mener en SEO-konsulent må ha, er at du må være veldig prosessorientert . Det er ikke du i seg selv som skaper endringen. Du skaper endringen gjennom andre, noe som betyr at du må kunne lage prosesser hos kunden som leverer det resultatet du og kunden ønsker . Et eksempel på dette: sammen med teknologiavdelingen skal man bygge en prosess som sikrer at de tekniske endringene som skal skje, som i mange tilfeller er ganske store, skjer. Hvis du ikke får taket på denne prosessen, vil du ikke lykkes med dette. Dette er de tre faktorene som jeg synes er viktige. Hva er din erfaring? Del gjerne i kommentarene.

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!