Av | Publicerad

Uppdaterad: November 24, 2022

Hva gjør en SEO-spesialist?

Mange tror at en SEO-spesialist kun gjør en søkeordanalyse og stapper søkeordene inn på siden så ofte som mulig. Det er imidlertid ikke så enkelt. En SEO-ekspert tar en helhetlig tilnærming til hele prosjektet. Det betyr at han analyserer, tester og endrer nettsiden slik at den er optimalisert for søkemotorer og tilpasset brukernes behov. Som et resultat rangerer nettstedet høyere i søkeresultatene. Her kan du lytte til Christan fortelle om hva ettertraktede SEO-spesialister faktisk gjør hver dag.

Hvilket ansvar har SEO-spesialister?

Dermed er ikke en SEO-spesialist vesentlig forskjellig fra andre markedsføringseksperter – de prøver til syvende og sist å generere mer salg for selskapet de jobber for. Oppgavene er imidlertid forskjellige. Her er noen eksempler på de vanlige pliktene til en utdannet SEO-spesialist :

  • Utvikle SEO-strategier som øker bedriftens konverteringsfrekvens.
  • Planlegg forbedringstiltak og sørg for at de gjøres riktig.
  • Gjennomfør tester, samle inn data, analyser nettstedet , identifiser trender og formidle innsikt.
  • Samarbeid med webutviklingsteamet for å sikre at siden er søkemotoroptimalisert fra et teknisk og brukerperspektiv.
  • Arbeid med redaksjon og markedsføring for å inkorporere en SEO-tankegang i innholdsskaping.
  • Utfør søkeordanalyse og kom opp med søkeord du kan bruke på nettsiden.
  • Lag og utfør strategier for koblingsbygging.
  • Endre nettstedstrukturer, innhold, lenker osv. for å forbedre nettstedets rangering på utvalgte søkeord.
  • Utvikle målbare mål .
  • Skriv overbevisende innhold av høy kvalitet for å forbedre nettstedets posisjon i søkeresultatene.

Slik karakteriseres en vellykket SEO-spesialist

Her er noen av de viktigste egenskapene som vellykkede SEO-eksperter må ha for å lykkes med digital markedsføring og søkemotoroptimalisering.

En forståelse av SEO sine brannområder

Søkemotoroptimalisering består av fire områder – innhold, teknologi, lenker og brukeropplevelse. En god SEO-spesialist har alle disse faktorene i tankene når han utvikler SEO-strategier.

  • Innhold – optimalisering av nettstedets innhold (tekst, bilde, video og så videre).
  • Teknologi – optimalisering av nettsidens tekniske struktur (kode, lastehastighet, nettstedskart, mobiltilpasning og så videre).
  • Lenker – utvikling og implementering av interne og eksterne koblingsstrategier .
  • Brukeropplevelse – nettstedforbedringer med fokus på å forbedre brukeropplevelsen og brukervennligheten.

Kunnskap om markedsføring

Å forstå søkemotorer og hvordan de tenker er selvfølgelig en viktig del av å være SEO-spesialist. Men det er også viktig å ha kunnskap om annen digital og tradisjonell markedsføring . En SEO-spesialist må for eksempel forstå innholdsmarkedsføring, målgruppen, medielandskapet, digitale markedsføringsstrategier og overordnede forretningsmål. Sammen hjelper disse ferdighetene SEO-eksperten med å optimalisere nettstedet for søkemotorer og øke merkekjennskapen og konverteringene.

En evne til å ha en helhetlig holdning

Søkemotoroptimalisering handler om alt som har med nettsiden og bedriftens tilstedeværelse på nett å gjøre. SEO kan derfor ikke eksistere i et vakuum , men må forstås i forhold til for eksempel konkurrenter, brukere, teknologi, søkemotorer, økonomi og så videre.

Førsteklasses kommunikasjonsevner og vilje til å samarbeide

En SEO-spesialist ønsker å jobbe med en rekke avdelinger i en bedrift som salg, kundeservice, webutvikling, IT og markedsføring. For at spesialisten skal kunne forklare disse avdelingene hvorfor enkelte endringer må gjøres for å øke trafikken og antall konverteringer, må SEO-spesialisten være flink til å kommunisere og samarbeide med andre .

Nysgjerrig og tilpasningsdyktig

SEO-bransjen er i stadig endring og det må SEO-spesialisten også gjøre, ikke bare i forhold til Googles algoritmer, men også i forhold til klienten og prosjektets utvikling. For å lykkes som SEO-spesialist er det derfor viktig å ha evnen til å tilpasse hver strategi og forbedringstiltak til hver kunde og nettside basert på deres spesifikke situasjon . En myndighet som har som mål å informere besøkende om helse, kan for eksempel ikke behandles på samme måte som en nettbutikk som har som formål å selge hageredskaper. Transkribere videoen I dag skal vi snakke om hva en SEO-spesialist gjør. Kanskje du ikke vet? Denne videoen er for de av dere som:

  • Vurderer å rekruttere en SEO.
  • Rekrutterere som trenger å vite hva de skal se etter når de leter etter SEO-spesialister.
  • For de av dere som har tilgang til en SEO-spesialist (både intern og konsulent) men fortsatt ikke synes det fungerer og trenger å forstå mer om hvorfor det kan være det.

Men før vi kommer inn på hva de faktisk gjør, må du vite hva Google-optimalisering er. Hvis du ikke vet det, vil du ikke forstå hvorfor du gjør visse ting. SEO består av fire aktiviteter :

  • Innhold
  • Teknologi
  • Eksterne lenker til nettsiden
  • Brukeropplevelsen

Som du kan høre, er SEO litt komplekst. Dagens SEO-spesialister bør ikke bare vite hvordan en søkemotor fungerer eller hvordan en nettside fungerer. Du må også vite hvordan du får ting gjort. En SEO-spesialist tar seg av disse tingene i løpet av dagen:

  1. Innsikt – hvis eierne eller beslutningstakerne rundt et nettsted ikke forstår hva som må gjøres, blir det ikke gjort. Ingen gjør noe uten først å forstå hvorfor. Det er ofte slik at SEO-spesialisten, enten intern eller konsulent, ikke er den som tar avgjørelsene.
  2. Analyse – med analyse mener jeg at du må kunne definere hva som skal gjøres på områdene teknologi og innhold. Hvordan få de nødvendige forbindelsene? Hvordan skape ekte brukeropplevelser i rett øyeblikk for rett bruker?
  3. Du må kunne implementere ting i en organisasjon. Å kunne få ting gjort består av to deler: planlegging – hvis ting ikke er planlagt, kan du trygt anta at de ikke blir gjort. I selve gjennomføringen må man vite hvordan man gjennomfører ting sammen med andre mennesker. Det er ikke du SEO-spesialist som bygger koden på nytt, det er ingeniøravdelingen. Du må vite hvordan en teknologiavdeling fungerer, hva de trenger for å fungere og hvordan du får ting gjort med den teknologiavdelingen.
  4. Kontroll – dette er en av de viktigste aspektene. Du kan ikke bare anta at alle aktivitetene som trengs for å lykkes blir gjort på denne måten. Det er motsatt. Det vil være mange feil i alle utdataene du genererer. Så sjekking og testing er også veldig viktig. Du må sjekke at en artikkel fungerer slik du har tenkt.

Hvis en oppdatering av koden sendes, vennligst sjekk den. Du må også sjekke at alt rundt fortsetter å fungere. Ikke spør meg hvorfor, men det er ganske vanlig at når oppdateringer sendes, så bryter noe annet i teknologien. Jeg har aldri fått svar på hvorfor dette er et vanlig fenomen, men jeg konstaterer at det finnes. Dette er tingene som en SEO-spesialist tar seg av hver dag. Grunnen til at jeg ikke snakker så mye om SEO-ferdigheter er fordi du i dag ikke bare kan vite hva du skal gjøre, du må vite hvordan du gjør det. Ellers er du ingen spesialist. Du kan ikke bare sitte ved skrivebordet og tenke. Håper du fant denne forklaringen interessant. Takk skal du ha.

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!