Google straffer Spotify
I løpet av mars måned gjorde Google en stor oppdatering og en av sidene som ble hardt rammet var Spotify.
I den amerikanske indeksen kan du se at Spotify har mistet omtrent ⅓ av synligheten etter oppdateringen. Det er vanskelig å avgjøre hvor mye det tilsvarer når det gjelder trafikk, men ved en gjetning kan det være 10 % av deres generiske trafikk på Google.
Jeg tror dette er fordi Spotify ikke tilbyr en god opplevelse for Google-brukere, da du må ha en konto for å se innholdet. Du kan se selv ved å Google «Julesanger»; Spotify har pakket opplevelsen. Mange amerikanere forlater siden når dette skjer, ettersom få har et Spotify-abonnement i USA. Det er rett og slett upraktisk for Google-brukere å se innholdet på Spotify.
Hvordan hjelper du Google og, i sin tur, deg selv?
Det vi må forstå er at hvis du ikke hjelper Google med å bygge bedre søkeresultater, oppveier det hvor mye innhold og lenker du legger til.
Dette er den vanskelige delen i SEO fremover; Selskapene har sitt perspektiv på hvor gode svarene er og hva de vil ha ut av trafikken. Selskapenes perspektiv skiller seg fra Googles perspektiv da Googles fokus er å generere gode søkeresultater og gode svar for sine brukere.
Det er imidlertid en lykkelig slutt da selskapene som har lært å forstå dette har en veldig stor fordel i SE O fremover.