Google tar på seg medieselskapenes annonseformater
Dagens bransje, Svd, Expressen og flere andre gjør noe som irriterer brukerne deres. Før brukeren lander på Dagens Industri presser de en annonse på brukeren som brukeren aktivt må klikke på for å komme til Dagens Industris innhold. . Jeg tror disse kalles interstitialer eller overtakelser (korriger meg gjerne i kommentarfeltet) i Sverige. På SMX Advanced i Seattle kom Googles Maile Ohye med en uttalelse om disse typer annonser:
Maile Ohye fra Google advarte webansvarlige hos SMX Advanced om at de også ønsker å ta opp problemet med interstitial-annonser og hvordan nettsteder som bruker dem vil bli påvirket. "Interstitialer er dårlige for brukerne, så vær oppmerksom på at dette er noe vi tenker på," sa hun. Kilde
På vanlig svensk betyr dette at nettsider som bruker denne typen annonseløsninger hvor brukeren må klikke på en annonse før de kommer til innholdet de leter etter, vil få en lavere plassering i Google. I Sverige er det nok Dagens Industri og SvD som vil lide verst fordi de gjør dette systematisk.
Hvorfor gjør Google dette?
Jeg tror ikke jeg kjenner noen som synes di.se skaper en god brukeropplevelse når de bruker denne annonsetypen. Som bruker er du på jakt etter innhold, men når du får en annonse i øyet, som du ikke kommer utenom, føles det slik. Vi vet alle at Google bryr seg mye om brukeren. Google vil ikke at brukerne deres skal føle det slik etter å ha brukt Google til å slå opp en url med innhold. Det er også en mer konspiratorisk grunn. Google er ikke kjent for å elske mediebyråer. Fra Googles perspektiv er de det eneste teamet mellom dem og kunden som spiser opp marginer og fratar Google muligheten til å påvirke hvordan budsjettene fordeles. Denne typen reklameprodukter er i stor grad et produkt rettet mot bedrifter som bruker mediebyråer for å fordele budsjettene sine. Å gjøre disse produktene noe dårligere/vanskeligere å bruke er noe som gagner Google i det lange løp. Et objektivt faktum som underbygger denne noe mer konspiratoriske grunnen er at Google selv velger å vise frem vellykkede annonseartikler der det er Google som selger dette mellomliggende/overtakelsesformatet. Google driver et nettsted kalt Think with Google der de inspirerer annonsekjøpere til å gjøre flere digitale kampanjer ved hjelp av Google-produkter. Ikke helt uventet vil du finne vellykkede kundetilfeller der Google demonstrerer en vellykket interstitial-kampanje . Det er ok når Google kan gjøre det selv, men ikke når noen andre gjør det. Du kan også lure på hva som skiller en interstitial på Di.se fra Googles Trueview-format på Youtube . Du kjenner annonsene der du må se annonsen i seks sekunder før du kan klikke deg bort fra annonsen. Er ikke det også en dårlig brukeropplevelse og en grunn til å gjøre YouTubes plasseringer i Google dårligere? Er det mer enn bare jeg som får slike assosiasjoner?
Vi er Borgen. Senk skjoldene dine og overgi skipene dine. Vi ønsker å legge til ditt biologiske og teknologiske særpreg til vårt eget. Din kultur vil tilpasse seg for å tjene oss. Motstand er nytteløst.
[mer_info_skjema]
Så hva kan mediebransjen gjøre?
- Skaff deg en forretningsmodell som er Google-resistent, dvs. en som kan klare seg uten Google-søkeoptimalisering . Det tror jeg for eksempel Di.se har. Hvis du sjekker deres synlighet over tid i Google, virker det klart at store forringelser ikke påvirker dem. Legg merke til det store synlighetsfallet en gang i 2012. Ingen på Di virker misfornøyd med den tapte trafikken. Det er ikke gjort forsøk på å fikse problemet på flere år.
- Flere videoannonser. Selvfølgelig kan du være mye mer aggressiv med dem uten å irritere Google.
- Jobb mer med annonser som dukker opp mens jeg leser artikkelen. Under har du en fra Expressen. Det skal være mulig å gjøre det større og dermed etterligne mellomformatet og dermed kreve høyere pris.