Fire søkemotoreksperters beste SEO-råd for svenske e-forhandlere
Innen søkemotoroptimalisering er det mye kunnskap om hvordan du får kommersiell trafikk fra Google til din e-butikk . Når du surfer rundt blant e-handlere skjønner du også at gapet mellom de som driver e-handel og de som jobber med internettmarkedsføring er ganske stort. For noen uker siden lagde Judith og jeg en video hvor vi diskuterte fem vanskelige SEO-tips for e-handlere og i dette innlegget følger jeg opp med flere konkrete tips fra de svenske søkemotormarkedsførerne som jeg vet er gode på e-handel og Google spesielt. Så legg fra deg iPaden med dette blogginnlegget, bevæpn deg med en kopp kaffe og len deg tilbake slik at du enkelt kan suge til deg kunnskapen i dette blogginnlegget
Få SEO-råd for svenske e-handlere
Stefan Svensson Jobbet i TestFreaks i 5 år og tok TestFreaks fra 0-6 millioner besøkende i måneden. Jobber for tiden som Seniorkonsulent i Curamando, som investerer i e-handel og for tiden har alt fra hvitevarer til vinterklær i porteføljen. . Uansett hvordan du får trafikk til nettstedet ditt, sørg for at kundene dine er fornøyde med informasjonen du har og at de konverterer. Fra et SEO-perspektiv er det veldig viktig at hvis du får trafikk på et ord at de ikke spretter tilbake og velger en konkurrent. Så ikke vær grådig og sats på store ord hvis du egentlig ikke planlegger å ha en relevant landingsside, da e-handlere ofte handler om å ønske seg f.eks. rangerer på et merke, men når kundene kommer inn har man alt for begrenset produktutvalg til å konvertere skikkelig, og de besøkende hopper tilbake og velger en annen nettside. Dette vil straffe deg både på kort og lang sikt.
- Dokumenter arbeidet ditt godt , ha utgivelseshåndtering og skriv ned hvilke endringer som er gjort på siden og når. Dokumenter koblingsarbeidet ditt slik at du vet hvilke koblinger du får og når du får dem. Hvis noe går galt, kan du raskt undersøke hvilke lenker som kan være risikofaktorer og har forårsaket problemene.
- Forstå internettmarkedsføring! Selv om du ikke har mulighet til å ha både SEO, PPC, Display etc. eksperter i hus, sørg for at du har en veldig god forståelse for hver del slik at du blir en smartere kjøper .
- Test, test, test. Du kan jobbe med A/B og/eller multivariat testing som en pågående del av din online tilstedeværelse.
- Bli en datamester , lev for å samle inn og tolke dataene du har om dine besøkende, hvem som er de mest lønnsomme, minst lønnsomme, mest sannsynlige for å bli gjentatte besøkende, etc.
- Ikke skriv «SEO-tekster» , skriv verdens beste produktbeskrivelser som er informative og gir dine besøkende en grunn til å bli kunder.
- Bruk sosiale bevis , for eksempel anmeldelser, for å øke konverteringen og få fyldigere produktsider som kan gi deg mer trafikk.
- Ikke bare se på konkurrentene dine,
Magnus Foss(MF) er senior SEO-konsulent i SEO-byrået Visits og en gammel kollega av meg fra WGP. Magnus har en lang og solid karriere innen Søk i Sverige og nesten 10 års erfaring med å forbedre rangeringen av nettsider i Google. Jeg stilte Magnus noen konkrete spørsmål om temaet SEO for e-handel for å få ut av Magnus essensen av hans kunnskap og innsikt CR: Hvordan vil du verdsette SEO i forhold til andre typer internettmarkedsføring, for eksempel PPC, affiliate eller sosial media , for en e -handel? MF : Generelt anser jeg SEO som en av de mest verdifulle kanalene. Poenget er at godt utført søkemotoroptimalisering i stor grad er selvbærende og du kan legge energi i andre kanaler. God SEO gjør også at du blir mer eksponert for mange andre kanaler og kan dermed lettere få til samarbeid som ikke er direkte knyttet til SEO. Eksponering i Googles serp øker for eksempel merkekjennskapen for ditt eget merke, og det gjør igjen at du blir omtalt i andre medier. CR: Hva er dine beste SEO-tips for en e-handler? MF:
- Sørg for at siden er laget "by the book", d.v.s. bruke tid på å gjøre alt riktig, god mulighet til å kontrollere titler, h1-er, individuelle beskrivelsestagger, mulighet for å lage ulike typer lister, sette alt-tekster på bilder, lage interne koblinger mellom produkter osv. Når dette arbeidet du har gjort, er siden veldig gode muligheter for god rangering, lenker til siden vil gi maksimal effekt. Hvis du f.eks. Kjøper du lenketjenester fra et SEO-selskap vil det bli dyrere jo dårligere SEO på siden du har fordi det kreves mer lenkekraft for å rangere siden opp.
- Fokuser på halen. Hvis du f.eks. driver en kamerabutikk, er det smartere å fokusere på spesifikke søkefraser, f.eks. "Kjøp Panasonic Lumix GF3" enn å fokusere på det generelle ordet "Panasonic". Det er lettere å rangere på den spesifikke frasen, og personen som søker etter den frasen har et transaksjonelt tankesett, det vil si at hun/han er aktivt på vei for å kjøpe et kamera.
CR: Hvilke e-handlere i Sverige tror du gjør god SEO og hvorfor? MF: – Bokus gjør en god jobb, de har en godt strukturert side og rangerer godt (det er nok det viktigste). – MrGizmo samme her rangerer godt, har en god intern lenkestruktur og OK teknisk SEO . MF: En påminnelse ved kjøp av SEO: Når en e-butikk kjøper seo-tjenester , er det viktig at personen de kjøper fra starter med å gå gjennom nettsiden (med mindre du vet sikkert at alt er gjort bra). Fordi fundamentet er så viktig for det videre arbeidet og for å lykkes med dette, gir det både mye bedre effekt og det sparer penger. Sørg også for at du har et godt grep om ordene du vil rangere for. Bruk adword-kampanjen din til å finne hvilke ord som er transaksjonelle og informative, dvs. som i utgangspunktet fører til et kjøp og som kun reflekterer søkerens behov for informasjon. På lang sikt synes jeg også at e-handlere bør jobbe med ordene der objemeet er information og dermed påvirke kjøpsbeslutningen. Ved hjelp av Adwords retargeting kan du etter at søkeren har besøkt din e-handel lettere påvirke vedkommende til å ta en kjøpsbeslutning. Trafikk-retargeting er en veldig billig kanal for transaksjoner.
Urban Grotherus (UG) er forummester ved SEO-Forum, Sveriges største samlingssted for de som er interessert i SEO. I tillegg til det er Urban en freelance SEO-konsulent i Sør-Sverige med ca 10 års SEO-erfaring. Jeg stilte Urban noen konkrete spørsmål om temaet SEO for e-handlere for å få essensen av Magnus sin kunnskap og innsikt. CR: Hvordan vil du rangere SEO sammenlignet med andre typer internettmarkedsføring, for eksempel PPC, tilknyttede eller sosiale medier, for en e-handelsbedrift? UG: Ettersom jeg fokuserer på litt mindre aktører når det kommer til optimalisering, er SEO og PPC de viktigste kanalene for å generere besøkende. Sosiale medier krever mer en toveis kommunikasjon som noen av mine klienter ikke tror de har tid til og faktisk ikke har. Og å bruke sosiale medier utelukkende til enveiskommunikasjon er neppe en konstruktiv løsning. Jeg prøver imidlertid alltid å sørge for at de i det minste får en mer forretningsorientert blogg, men mer om det nedenfor. Det etterlater SEO og PPC. Forskjellen på de to er at en grundig optimalisering av en nettside ofte gir resultater mer permanent, men PPC pådrar seg kostnader hele tiden. Kostnader som også øker jo flere som begynner å bruke det innenfor samme bransjesegment. Vel, noen vil kanskje innvende at den dagen du ikke har en avtale med et SEO-selskap at effekten av den optimaliseringen også forsvinner. Noe som er sant til en viss grad, men ikke helt. Dersom kunden har vært med på optimaliseringsarbeidet under kontrakten, kan han svømme og klare seg anstendig selv om vannskien forsvinner. PPC er en utmerket måte å raskt promotere et nettsted og kan også sees på som et godt supplement til SEO. For selv om topplasseringer nås organisk, bringer PPC også besøkende, og noen ganger i en slik grad at det kan anses som ekstremt dumt å bruke metoden for dem også. Du kan gjøre A/B-testing mellom PPC og organisk optimalisering for å studere størst effektivitet mellom ulike plasseringer og justere hvilken av måtene å bruke mest ressurser på. For til syvende og sist bør tross alt ROI være guiden. Hvilken metode gir konvertering og til hvilken pris? Gitt betingelsene jeg skrev i begynnelsen, din SEO og PPC kilder for internettmarkedsföring som jeg anser for å være den mest omfattende. Det betyr ikke at sosiale medier skal neglisjeres. Jeg har tidligere jobbet med virksomheter der Twitter ønsket å være en utmerket markedsføringskanal. Da tenker jeg på salget som du konsentrerer deg om bl.a. brukte produkter. Der vil Twitter og Facebook være en utmerket måte å raskt nå ut til potensielle kunder. Men da det var aktuelt for meg sist, var det ikke noe av det. CR : Hva er dine beste SEO-tips for en e-handler? UG: Grav der du står!Noe som ikke bare e-handlere bør tenke på og i utgangspunktet se litt mer på dagens situasjon. Ofte har de fleste jeg kommer i kontakt med gjennom jobben et bilde av hva de ønsker å oppnå og hvilke ord/fraser som er relevante for å nå målene. Men hvordan det ser ut nå mangler ofte. Hvordan finner besøkende nettsiden, hva er fluktfrekvensen din, hvordan er konverteringen din? For å ta bare noen få ting du bør se på.
- Nøkkelord Når det gjelder hvordan besøkende finner nettstedet nå, ser jeg vanligvis på de 50 til 100 beste søkeordene, sammenligne det med det de rangerer for organisk. Ofte oppdager man en del termer som er organiske fra plass 11 og ned, som man med enkle midler kan løfte opp til topp 10. En retting i tittelen, noen få linjer med tekst eller en intern lenke kan være nok. Hvert av ordene i seg selv gir kanskje ikke mye verdi, men sammen kan disse ordene på maurnivå gi minst like mye relevant trafikkvekst ved lavere innsats enn de som på papiret virker mer attraktive.
- Bounce rate Boune eller avvisningsraten er også viktig å se på. Jeg starter med å se på sidene som er over 50 % for å se om det er ting som kan fikses raskt. Noen ganger kan det være så enkelt som at produktet bare blir avviklet og det ikke er noen kobling på den siden til et lignende produkt. Noen ganger krever det litt mer arbeid og omtanke for å redusere fluktfrekvensen, men det bør være et av de aller første trinnene i optimalisering. Nå er søkeordene og fluktfrekvensen faktorer som kontinuerlig må følges opp og adresseres, ikke bare innledningsvis .
- Sikt høyt Noen ganger er rådet å fokusere på de lettere ordene først, og deretter gå videre til de tyngre, mer attraktive. En feil strategi for søkemotoroptimalisering i min måte å se det på, eller å nyansere det litt mer. De viktigste konseptene bør være en del av hele tenkningen når det gjelder optimalisering. At det kan ta tid å nå dem er én ting, men hvis de ikke er med i helhetsbildet under optimaliseringen, vil du aldri lykkes med dem.
- Ikke optimer mot indekssiden . Veldig spisset kan det sies at den første siden ikke er den optimale for å komme til sentrale begreper. Jo bredere produktspekter du selger, jo mer upassende blir det. I tillegg til den tekniske begrensningen av antall tegn i tittelen, for eksempel, blir relevansen lavere hvis du prøver å få indekssiden til å posisjonere seg godt for flere vidt forskjellige søkeord. Å prøve å kompensere for dette med rikere tekstinnhold gjør siden vanskelig å forstå for en besøkende og dermed ganske uinteressant. Interlinking blir også vanskeligere hvis du linker til forsiden fra undersider. En besøkende vil heller irritere deg litt hvis han alltid er på førstesiden når han klikker på lenker som ligger på undersiden av produktene du er interessert i.
Forhåpentligvis kan noen av mine tips gjøre jobben enklere. Og de som ønsker mer organisert hjelp er veldig søkbare! Vil du følge Urban på Twitter finner du ham her Per Eriksson er SEO-spesialist i MediaAnalys i Kalmar. For de av dere som ikke vet, er MediaAnalys et av de største SEO-selskapene i Sverige. Per begynte å jobbe med SEO høsten 2009 etter en C-oppgave om søkemotoroptimalisering hos Google. Per var så snill å gi oss sine SEO-tips for e-handlere. CR: Hva er dine beste SEO-tips for en e-handler? Det er så mange gode ting å tenke på når man jobber med SEO og e-handel. Her er en sjekkliste for deg som vil begynne å jobbe med å rangere bedre i Google. 1. Sørge for at siden har en logisk, enkel og grunnleggende menystruktur som er tilgjengelig for både søkemotorer og besøkende uten tekniske krav til Javascript, Flash osv. 2. Invester i design, attraktivt innhold og en forbedret brukeropplevelse som gjør at besøkende blir lenger på nettstedet. Hjelp den besøkende med valg og navigering – bruk handlingsfremmende elementer. 3. Bruk søkeordverktøyene Google Suggest, Analytics og AdWords for å komme opp med en liste over hvilke søkeord ( Keyword Analysis ) du bør jobbe med. Her kan du få mye trafikk ved også å velge brede søkefraser og lange haleord (folk søker ofte etter hva de mener og ikke etter språket som brukes på nettet). Siden Google nå har innført SSL-tilkobling for søk for innloggede brukere og dermed ikke viser henvisende søkeord i Analytics, må du tørre å teste deg selv med søkeord, alt fra produktnavn til kombinerte ord som danner søkefraser. 5. Lag unikt og verdifullt innhold på alle sider på nettsiden, kategorisider som om oss-sider, med overskrifter, brødtekst, lister, bilder, videoer m.m. Fremhev hvert søkeord i overskriftene, brødteksten og alt-attributtene til siden du ønsker å få synlighet på, og overbevis søkemotorene om at nettstedet ditt er det mest relevante for dem. 6. Lag relevante titler og beskrivelsestekster for alle sidene i butikken og prøv å inkludere hvert søkeord i disse elementene på den optimaliserte siden. 7. Integrer butikken i sosiale medier og hjelp besøkende til å bli sosiale deltakere. Få aktive besøkende til å tweete, lenke, dele på Facebook, Google+ osv. 8. Sett opp en intern blogg i en underkatalog og skriv interessante blogginnlegg. I hvert tredje eller fjerde innlegg kan du lage interne lenker til kategorier og produkter hvor lenker til søkeord også kan brukes. Du kan tjene utrolig mye på dette for lenkestruktur og for intern stemmegivning på hvilken side som er mest relevant for et søkeord. Dette er noen av de enkleste og mest grunnleggende delene av grunnleggende SEO som kan gå en lang vei mot å få god organisk synlighet. Mange savner dessverre disse bitene, og du kan rett og slett slå konkurrentene nå som Googles Panda-oppdatering treffer stadig flere nettsider av lav kvalitet.