Fem ting du trenger å vite om Google Core Update
Hva er Googles kjerneoppdatering? Christian Rudolf diskuterer dette i videoen under. Han dekker også hvordan relevansjusteringer kan skade en nettsides rangering og hvordan du oppdaterer nettsiden for å motvirke dette. Transkripsjon av video:
Google kjerneoppdateringer
Det har nylig vært en stor Google-kjerneoppdatering. Nei, jeg lyver faktisk for deg. Når dette tas opp, er det en fin sommerdag, men jeg vet at det kommer Google malmoppdateringer, for deg tre til fem i året. Så vi lagerfører disse på forhånd, fordi vi vet at de kommer. I dag tenkte jeg å gi deg fem innsikter om kjerneoppdateringer, slik at du kan håndtere dem litt mer konstruktivt, enten du er negativt påvirket, positivt påvirket eller ikke påvirket i det hele tatt.
Hva handler Google-oppdateringen om?
Den første innsikten er at en oppdatering ikke handler om én ting, og heller ikke om to ting. I dag har Google et ganske nyansert syn på nett- og nettbrukere, så det er ikke riktig å finne en årsakssammenheng til en faktor eller en feil. Google sier selv at de vurderer over 500 faktorer på et innhold og bestemmer hvordan det skal rangeres. Så en Google Core-oppdatering håndterer mange ting i 10, 30, 40, 50 faktorer. Så for å si at det er dine justeringer til én faktor som har utløst en rangeringsendring, din feil. Imidlertid kan du noen ganger oppleve at enkelte segmenter er mer berørt enn andre. Et eksempel er at for to år siden begynte Google å gå inn i helsesegmentet og det tok 18 måneder før de var ferdige. I utgangspunktet påvirket alle kjerneoppdateringer helsesegmentet veldig mye over 12 til 18 måneder.
Hva er dine relevansjusteringer?
Innsikt nummer to angående kjerneoppdateringer er at det vanligvis finnes det som kalles «relevansjusteringer». Det er litt komplisert, men prøv å tenke på det på denne måten: si at du har en nettside som har en artikkel om OL i 2016, og du rangerer topp ti eller kanskje til og med topp tre. Men i år er det 2020 og de olympiske leker er utsatt til neste sommer. Dette betyr at artikkelen din ikke lenger er relevant. I stedet bør det være en artikkel som viser at de olympiske leker er utsatt til 2021. Den er mer relevant enn artikkelen din fra 2016. Det som ofte skjer i en oppdatering er at artikkelen fra 2016 forsvinner langt ned eller til og med fjernes, mens artikkelen om det blir utsatt kommer på topp ti. Dette er ikke nødvendigvis dårlig. På den ene siden er det en måte for Google å gjøre seg selv mer relevant, men fra ditt perspektiv vil du ikke at brukerne dine skal bli møtt med innhold som er for gammelt for deg. Det er heller ingen positiv opplevelse når du skal møte brukerne dine.
En kjerneoppdatering inneholder millioner av oppdateringer
Det tredje aspektet av en kjerneoppdatering som du trenger å vite er at en kjerneoppdatering ikke er en kjerneoppdatering. Det er millioner av kjerneoppdateringer. Jeg vet at jeg høres litt dramatisk ut når jeg sier det, men det er fordi en Googler en gang sa at «én kjerneoppdatering er ikke én oppdatering. Det er millioner av babyoppdateringer som jobber sammen for å gi en poengsum.» Det viser litt hvordan Google tenker. Det er ikke én ting, det er mange, mange, mange ting, og akkurat som jeg nevnte før, kan du ikke se på forbedringer etter en Google-oppdatering fra ett perspektiv. Det handler om en generell, men også en dramatisk forbedring på din side for å håndtere det. Og det er ikke bare forbedring fra ditt perspektiv, men forbedring fra perspektivet til Googles brukere. Det er din virkelige målestokk, ikke din målestokk. Slik må du tenke for å komme videre.
Oppdater i god tid før Google-oppdatering
Den fjerde gode tingen å vite om Google Core-oppdateringer er at du forhåpentligvis ønsker å gjøre forbedringer på nettstedet ditt fortløpende. Men det hender som regel at forbedringene du gjør en til tre uker før selve oppdateringen ikke er inkludert eller tatt i betraktning av Googles oppdatering. De dataene har de rett og slett ikke med seg. Det blir ikke før neste gang. Det kan føre til en viss form for forvirring, for eksempel hvis du har gjort veldig gode ting to uker før en oppdatering og du faller. Det sender deg feil tilbakemeldingssignaler. Men i dette tilfellet bør du sannsynligvis ta et skritt tilbake og anta at de sannsynligvis ikke var involvert, og vi må vente til neste iterasjon av Googles algoritmer.
Oppdater nettstedet dramatisk
Den femte og siste faktoren du trenger å vite om en oppdatering er at hvis du opplever et kraftig fall i trafikk og synlighet for en nettside etter en oppdatering, er det ikke bare en reparasjon og gjenoppretting. Google nevner spesifikt at hvis du blir berørt av en Google Core-oppdatering, kan du ikke komme tilbake før neste Google Core-oppdatering. Det er ganske vanskelig. Du får derfor ikke direkte tilbakemelding på forbedringene du velger å implementere etter en oppdatering. Så du vet ikke om du har gjort det rette. Måten å håndtere dette på er å ikke "pushe" nettsiden. Måten å håndtere dette på er at hvis du bestemmer deg for å komme tilbake, må du gjøre dramatiske grep. Det er ikke nok å bare "trykke" på noe. Hvis du ikke kommer tilbake etter neste oppdatering, kan det hende du må vente tre til seks måneder på neste oppdatering, og disse iterasjonssyklusene er altfor lange og trege til å være lønnsomme. Du tror kanskje at du ikke gjør én ting, men du må gjøre 60 forbedringer på nettstedet ditt, eller kanskje enda flere slik at du kan komme tilbake.
Analyser det grunnleggende ved nettstedet
Så endelig. De av dere som er berørt av Google Core-oppdateringen, hva bør dere gjøre for å komme ut av situasjonen? Hvordan bør du tenke? Selvfølgelig er det umulig for meg å vite hva som er galt med nettstedet ditt i en video, men det er en strategi eller taktikk du absolutt må gjøre hvis du bestemmer deg for å komme tilbake. Du er ikke "dud" med nettstedet ditt . Du må sette deg ned og analysere nettstedet ditt, ikke fra ditt perspektiv, ikke med din skjevhet om hvordan et nettsted eller innhold skal være, men du må sette deg ned med Googles briller eller med brukerens briller og se hva som feiler deg. Navigasjon, innholdsstruktur, intern kobling, kanskje til og med mangel på merkevarebygging eller mangel på lenker . Du kan lage en lang liste med forbedringer. Ikke "dabbing". Ikke to ting. Ikke tre ting. Hvis du ikke har 25 handlinger på listen din, vil jeg hevde at det ikke er verdt å gjøre. Det er som jeg sa før, hvis du ikke tar vare på sidene dine og virkelig implementerer forbedringer, er det bortkastet ressurser, for det kommer ikke gjennom neste oppdatering. Det kan til og med være at den negative trenden fortsetter. Det er vanligvis slik at når en nettside først får en negativ trend i Google, skal det mye til for å snu den. Det er et tegn på at du har en gjeld, en teknologigjeld, en brukergjeld, en designgjeld, en lenkegjeld eller alle fire. Det er slik du ser det. Du må handle for å komme deg ut av den negative trenden. Takk for meg og gratulerer til alle som har hatt nytte av denne oppdateringen.