Du kan trygt vente med å kryptere nettstedet ditt med HTTPS
Forleden annonserte Google at Https vil gi deg et rangeringssignal. Google ønsker å gjøre internett tryggere og ved å kommunisere at Https har en positiv effekt på et nettsteds SEO , øker det insentivet for webansvarlige til å installere HTTPS. Dette er hva Google sier:
Foreløpig er det bare et veldig lett signal – som påvirker mindre enn 1 % av globale forespørsler, og har mindre vekt enn andre signaler, for eksempel innhold av høy kvalitet – mens vi gir webmastere tid til å bytte til HTTPS. Men over tid kan vi bestemme oss for å styrke den, fordi vi vil oppfordre alle nettstedseiere til å bytte fra HTTP til HTTPS for å holde alle trygge på nettet.
Det er derfor en ganske liten endring. Dette er selvsagt fordi man ikke kan bruke HTTPs som signalverdi for hva som er et godt svar på et spørsmål i Google. HTPS sender ikke et signal om hva ditt gode innhold er. Google gjør dette som en ren belønning til webansvarlige for å installere sertifikatene. Dette er også grunnen til at man bør ta gulroten til de som kanskje en dag vil gi mer med en stor klype salt.
Grunner til å vente med å installere HTTPS:
- Effekten er veldig liten. Angående søkeoptimalisering tør jeg påstå at det finnes tiltak for alle nettsider som har større effekt enn dette
- For store selskaper er det ingen små prosjekter. Alt krever mye og i forhold til effekten du oppnår kan du bruke de ressursene til noe annet
- Egentlig er ikke dette et rangeringssignal, det er en type doping av enkelte nettsider, derfor er det grunn til å stille spørsmål ved om den ønsker å forbli på den. Google vil neppe sende ut en pressemelding om at de fjerner HTTPS som rangeringssignal.
Mitt råd bør sees fra et søkemotorperspektiv. Det er andre grunner til å bruke HTTPS, spesielt hvis du er en nettside som jobber mye med transaksjoner som et e-handels- eller gamblingselskap. Hvis du har et nettsted som fokuserer på innhold, som de fleste nettsteder der ute, kan du trygt fortsette med det du gjør og sjekke HTTPS om et par måneder og revurdere. Oppdatering 20141002 I videoen nedenfor sier John Mueller, fra Google, at HTPPS "…På kort sikt vil du ikke se noen synlige SEO-fordeler, det er en veldig liten rangeringsfaktor", som bekrefter resonnementet i midten av denne artikkelen om Https og søkemotoroptimalisering.Oppdatering 20150430 En grunn til at du, fra et SEO-synspunkt , ikke bør bry deg med denne oppdateringen, er at denne for mange utnyttelsene bare legger til et lag med kompleksitet til virksomheten. Det kan virke som en detalj fra et teknisk perspektiv å ha https, men for mange selskaper er det ikke noe som heter detaljer. For store prosjekter er alle prosjekter store, uavhengig av størrelsesnivået på prosjektet. Google sier selv at ca 50 % av alle nettsider med HTTPS har problemer med sertifikatene, de er ødelagte. Disse dataene forteller deg at hvis du velger å installere https på nettstedet ditt, er det 50 % sjanse for at det vil påvirke virksomheten din negativt i fremtiden. Kilde : Oppdatering 20150501 Chromium-prosjektet (open source-delen av Chrome-nettleseren) har en diskusjon om å sette ikke-https-nettsteder med en etikett som "ikke sikre" Kilde : Slik handling vil tvinge alle nettredaktører som har en agenda der de ønsker å rangeres i Google, for å implementere HTTPS fordi det ellers påvirker deres organiske CTR. Det er også et tegn på ting som kommer, neste år, 2015, vil være et år da Google bringer ut pisken for HTPPS, akkurat som de gjorde for mobil i år.