Av | Publicerad

Uppdaterad: November 24, 2022

De viktigste SEO-trendene i 2022

Listen over SEO-trender for 2022 kan være lang. Her finner du fire søkemotoroptimaliseringstrender som vi tror vil bli sett på som de viktigste i løpet av året. Videoen er fra Topdogs webinar "The most important SEO trends of 2022" holdt 1. februar 2022 . Vil du være med på presentasjonen? Her kan du laste ned og lagre presentasjonen .

Hva er SEO-trendene for 2022?

  1. Riktig innhold – vurder søkehensikten
  2. Brukeropplevelse / UX – pakk innholdet riktig
  3. Core Web Vitals – en "hygienefaktor" for SEO
  4. Talesøk blir viktigere – spesielt for lokale søk

Trend 1: Ekte innhold – en viktig del av søkemotoroptimalisering

Innhold har lenge vært en av de viktigste aspektene ved vellykket søkemotoroptimalisering (SEO). Likevel er det mye uutnyttet potensial . Å lage enda bedre innhold er derfor en av årets viktigste Google-trender. Google er hele tiden ute etter å servere søkere best mulig innhold, innhold som svarer på brukerens spørsmål på best mulig måte. Dette aspektet er så viktig at selv nettsider og artikler som er teknisk langt fra å oppfylle Googles kvalitetskriterier fortsatt kan rangeres godt dersom innholdet er bedre enn det som finnes på andre sider. For å lage riktig innhold i 2022 må du ta hensyn til søkerens behov og forventninger – «brukerintensjon» . Gjør et hvilket som helst søk på Google og studer de 10 beste resultatene. Er det informasjonsartikler, produktsider eller kjøpsguider? De beste resultatene består kanskje av topplister eller trinnvise instruksjoner? Noen ganger var resultatene på toppen blandede, men ofte kan man se en klar trend. Ved å undersøke hvilken type resultater Google viser, får du en ide om hva søkemotoren tror besøkende ser etter. Legg til lignende, men bedre innhold som en del av din SEO-søkeoptimalisering, og du har en god sjanse for at innholdet ditt rangeres høyt.

Trend 2: Brukeropplevelse / UX – pakke en del av SEO

Den nummer to søkemotoroptimaliseringstrenden på Brukeropplespensen, UX, når deg en viktig del av Google SEO . Det er den "hemmelige ingrediensen" for vellykket innholdsmarkedsføring – og rangering – i 2022 . Ved hjelp av UX lager du et rammeverk for innholdet, som gjør at det fremstår tydeligere og gjør det lettere for brukeren å finne rett sted. Google er flinke til å registrere når en nettside får fornøyde besøkende som finner det de leter etter. Dermed blir brukeropplevelsen en naturlig del av søkemotoroptimaliseringen av en nettside. UX kan for eksempel handle om å ha en oversiktlig navigasjon og gode menyer hvor brukeren enkelt kan finne riktig informasjon. Det kan handle om å strukturere innholdet på en logisk og oversiktlig måte. Brukeropplevelsen kan forbedres med tydelige knapper, riktig bruk av fargepaletter og fonter – og mye mer. Vi kan ta et eksempel. Se for deg en informasjonsartikkel om kredittkort som er flere tusen ord lang. Artikkelen svarer på de fleste spørsmål om emnet du kan tenke deg, men den gir likevel ikke ytterligere tilbakemeldinger fra brukerne. Brukeren finner ikke informasjonen så lett fordi den for det meste oppfattes som en «tekstvegg». Hvis du i stedet ved hjelp av raskt utvalg eller ekstra navigering i artikkelen gjør det mulig for hver enkelt bruker å raskt finne akkurat den informasjonen de leter etter, skaper du en god brukeropplevelse. Det kan for eksempel være knapper for «Beste kredittkort 2022», «Reisekort» eller «Billigste kredittkort» som tar den besøkende til riktig informasjon. Å lage innhold, artikler og en nettsidestruktur som gir en god brukeropplevelse vil mest sannsynlig bli sett på som en av 2022s viktigste SEO-trender.

Trend 3: Lastetid og Google Core Web Vitals blir en hygienefaktor

Core Web Vitals og dens mindre kjente svenske oversettelse "hovedverdier for nettet" har vært snakk om byen en stund. Kan dette være en av de viktigste SEO-trendene for 2022? Mange mennesker som har lagt ned krefter på å forbedre lastetider og andre Core Web Vitals for nettstedet deres, har blitt skuffet. Effekten i form av forbedret rangering har ofte uteblitt. Likevel mener vi at dette er en av årets viktigste trender. Det som sannsynligvis bekymrer deg er at dette er i ferd med å bli en hygienefaktor for søkeoptimalisering. Innen 2022 er det godt mulig at gode verdier på Core Web Vitals vil være omtrent like åpenbare som det er å bruke kryptert overføring, https i stedet for http. Hånden på hjertet – hvor mange nettsider finner du på Googles topp 10 som kun har http, dvs. uten "s"? Nøyaktig, nesten ingen.

Trend 4: Stemmesøk – nøkkel SEO-trend for lokalt søk

Den fjerde viktige SEO-trenden for 2022 er stemmesøk. Det har lenge vært snakk om at dette er en kommende trend og ser vi for eksempel på hvordan søkevolumet for «mat nær meg» har utviklet seg over tid i USA, ser vi en tydelig og massiv oppadgående trend. I Sverige har det ikke tatt helt inn ennå, men også her er såkalt lokalsøk på vei opp . For eksempel rørlegger Stockholm eller hvorfor ikke et eksempel fra vår egen bransjesøkemotoroptimerer Stockholm . I lys av at lokalt søk blir stadig viktigere, vil stemmesøk også bli en stadig mer signifikant trend innen søkeordoptimalisering på Google. Tenk deg at du kjører bil og det buldrer i magen. Du tar telefonen og sier «hamburger nær meg» eller rett og slett «restaurant». Hvis du har en bedrift med lokal tilknytning, ønsker du å dra nytte av søkeoptimalisering av nettsider for talesøk i tillegg til vanlig søkemotoroptimalisering .

Sammendrag

Her har vi gått gjennom fire SEO-trender for 2022. Det er meget mulig eller til og med sannsynlig at disse strekker seg langt inn i 2023 også – eller utover. Felles for alle disse søkeoptimaliseringstrendene er at det er brukeren som står i sentrum. Google ønsker at besøkende skal få en best mulig opplevelse ved å bruke søkemotoren, og for å oppnå det må Google levere mest mulig nøyaktige resultater. Ved å gi besøkende 1) innholdet de leter etter, 2) en smidig brukeropplevelse, 3) en rask lasting av nettsiden og 4) muligheten til å gjøre talesøk når det er relevant, gir du også Google en stor del av det denne søkemotoren ønsker . Hvis du følger disse hotte SEO-trendene, er du på god vei til å rangere bedre!

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!