Av

Uppdaterad: November 24, 2022

AMP- Alt du trenger å vite for å forstå Googles nyeste standard

Googles nye standard AMP er en slags lettvektsversjon av den gamle HTML-standarden for innhold på nettsider. AMP har eksistert en stund, men nå får standarden større betydning, og for de som eier eller driver en nettside kan det være grunn til å se over huset sitt. AMP står for Accelerated Mobile Pages, og hensikten fremgår tydelig av navnet: at nettsiden skal lastes raskere når en bruker åpner den på mobiltelefonen. Dette kan igjen føre til at siden rangerer bedre i Googles søkeresultater sammenlignet med en tilsvarende side basert på full HTML. Her skal vi gå litt mer i dybden om hva AMP er, og se hvordan det kan påvirke ulike typer nettsider, som e-handlere, affiliates og bloggere.

AMP-sider vises nå i søkeresultatene

Inntil helt nylig var AMP en standard som ikke ble mye brukt. Den var først og fremst rettet mot nyhetssider, og Google listet kun opp AMP-artikler i nyhetskarusellene sine. Men nå har det endret seg, og sider bygget på AMP vises nå også i de vanlige søkeresultatene på Google, uavhengig av hvilken type side de er på. Google ønsker å forbedre leseopplevelsen Googles mål er å vise søkeresultater med så relevant og godt innhold som mulig for den som søker. Hvis du søker etter noe og kommer opp med en nettside som laster sakte, er det en negativ opplevelse for deg, og dermed er den også negativ for Google. Allerede med lastetider på mer enn et par sekunder begynner brukerne å reagere. Dere er en utålmodig målgruppe. For mediebedrifter har ikke lastetider tradisjonelt vært høyeste prioritet. For å få mest mulig inntekt fra trafikk til nettstedene deres, har de funnet alle mulige måter å vise annonser på nettstedet – flere annonser på selve nettstedet, tidsbestemte popup-vinduer med annonser i, eksterne annonseskript, og så videre. Dette fører selvsagt til tunge sider som laster sakte (relativt sett) og dermed ikke gir best mulig brukeropplevelse. Slik har trenden sett ut, og slik ser den uendret ut i dag. Få aktører i media investerer betydelige ressurser i å korte ned nedlastningstiden. Det er for å håndtere dette at Google har laget AMP. Så nå begynner AMP-sider å bli listet opp i de vanlige søkeresultatene, og sannsynligvis vil de i nær fremtid bli gitt bedre rangeringer på grunn av deres garanterte hastighet. Dermed er det klart at du som har en trafikkstrøm fra Google kan måtte gjøre visse justeringer. Gjerne før trafikken begynner å avta. Hvordan du blir påvirket av AMP AMPs økte betydning kan påvirke deg på tre forskjellige måter. Hvordan du ønsker å overholde dette avhenger av hvilken type virksomhet du driver på nett. Tre endringer med AMP:  Økt kompleksitet – Å drive et nettsted blir mer komplisert hele tiden. I dag må selv en enkel blogger følge med i utviklingen av nettteknologi, og for store sider kommer ulike typer integrasjon med andre systemer, støtte for ulike enheter og apper, håndtering av spam-angrep med mer. Med økt kompleksitet følger økte driftskostnader. AMP passer perfekt inn i denne trenden og bidrar til den.  Mindre søketrafikk – Hvis du ønsker å holde kompleksiteten nede og velger å ignorere AMP, vil trafikkflyten fra Google til nettstedet ditt fortsatt bli påvirket av AMP. Det er ingen tvil om at AMP-sider ønsker å dra nytte av søk, om ikke i dag så i morgen. Dette setter de som ikke støtter AMP på en ulempe. Ikke aktivt, men indirekte. Mer trafikk til konkurrentene dine betyr mindre trafikk til deg.  Mindre kontroll – Å velge å kode nettsidene dine i henhold til AMP-standarden betyr å gi opp en rekke funksjoner du har blitt vant til, for eksempel popup-vinduer. Verktøykassen din er lettere å koordinere med leserens håndteringsreise. AMP støtter bare et undersett av HTML-standarden, og bare et undersett av JavaScript. Slik påvirkes utgivere Ikke mange forlag i Sverige i dag hopper på AMP-toget. Så langt ser vi ingen store effekter av AMP. Det er ingen konkurranse fra den siden. Men så snart en og annen sideeier begynner å implementere denne standarden, begynner også trafikkstrømmene å endre seg. Spesielt hvis Google samtidig begynner å favorisere raske sider i søkeresultatene sine. Og etter hvert som trafikkstrømmene endres, vil flere og flere nettsteder føle seg tvunget til å implementere AMP for å følge med. Slik oppstår en trend. Men en viktigere endring for utgivere er lavere lønnsomhet for den enkelte nettside. Når det ikke lenger er mulig å fylle siden med annonser av ulike slag som over, blir det vanskeligere å hente ut verdi fra trafikken som besøker siden. På den annen side, hvis dette faktisk fører til en forbedret brukeropplevelse, vil kanskje Google-brukere være mer sannsynlig å velge en AMP-side fra søkeresultatene, noe som kan oppveie den reduserte lønnsomheten med høyere trafikk. I tillegg kan det føre til at færre internettbrukere føler seg tvunget til å installere annonseblokkere, noe som igjen vil øke lønnsomheten til annonsene du fortsatt har plass til. Hvordan e-forhandlere påvirkes I det korte perspektivet tok de e-forhandlerne som er minst berørt av AMP-er scenen. De har allerede fokus på brukeropplevelsen. Men ikke alle e-handlere fokuserer på hurtiglastende sider, så når konkurrenter kaster inn AMP på sidene sine, kan det fortsatt ha en effekt på trafikktallene dine. En annen risiko er at de som bygger netthandlernes tekniske plattformer henger etter når det gjelder implementering av AMP i systemene deres. Den dagen du innser at du faktisk trenger AMP, er det en risiko for at leverandøren din begynner å bla gjennom kalenderen. Hvordan bloggere påvirkes Bloggere er ofte flinke til å skrive, men mindre kjent med teknologi. Økt teknisk kompleksitet kan være et stort problem for en blogger, spesielt for en som har valgt å blogge på sitt eget domene. Hvis utrullingen av AMP fører til reduserte trafikkstrømmer, som vi snakket om ovenfor, kan det påvirke motivasjonen til bloggere. Det kan føre til færre bloggere totalt sett, men mest av alt vil det presse bloggfellesskapet i hendene på de store bloggplattformene som Facebook og Blogspot. Hvordan affiliates påvirkes En affiliate er egentlig en utgiver, men siden affiliatens forretningsmodell er basert på å sende besøkende til annonsører og få dem til å handle, er partnerne dine mer følsomme enn andre utgivere for endringer i Google. Tilknyttede selskaper har perfeksjonert kunsten å jobbe med overskrifter og popup-vinduer, to teknikker som begge er påvirket av AMP. Popups vil sannsynligvis forsvinne helt, og du vil bli tvunget til å forenkle de øverste stolpene litt. Selv den avanserte finjusteringen av innholdet som gode affiliates jobber med kan være vanskelig. Med AMP vil nok mange analyseverktøy falle bort. Når det kommer til lønnsomheten til et nettsted, vil tilknyttede selskaper sannsynligvis bli mest berørt

Författare

Christian Rudolf

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO

Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!