6 Søkemotoroptimaliseringstrender 2015
Google er fortsatt et av verdens største selskaper og ønsker å ha en omsetning på rundt 80 milliarder dollar i 2015. Samtidig har de mange interessante tråder i andre bransjer, som gjør det vanskelig for noen å danne seg et helhetsbilde av hva Google er virkelig opp til. Takket være at jeg jobber med søkemotoroptimalisering både i Sverige og i utlandet, også i flere bransjer, kan jeg lettere se hvordan Google oppfører seg, spesielt når det kommer til mønsteret til Googles indeks, deres annonseaktivitet og søkeresultatene som algoritmen genererer. Her vil jeg liste opp seks av innsiktene som arbeidet mitt har gitt meg. Listen består av trender og kunnskap som jeg handler ut fra i mitt eget arbeid og ting som jeg spår vil skje i 2015. Denne artikkelen ble skrevet i desember 2014, hvis du vil lese om mine oppdagelser om søkemotoroptimalisering i 2016 , klikk på linken.
1. Mobiltilpasning av nettsider blir en rangeringsfaktor
Mobilutvikling er i fokus for Google. Internett-brukeratferd har endret seg og blitt mer mobil, noe som gjør det til Googles største fokusområde i 2015. Matt Cutts, leder for nettsøppel i Google, hevdet at halvparten av all trafikk på slutten av 2014 som kom til Google kom fra en mobilenhet, og den er basert på analysen som Google nå håndterer. Siden en måned tilbake vises det direkte i søkeresultatene om en side er mobilvennlig eller ikke. En av mange oppdateringer som Google har gjort det siste året er mobilsøk. (Tillegg: 26. januar sendte Google sannsynligvis ut en oppdatering som straffer ikke-mobiliserte nettsider .) Google ser det hele gjennom brukerens øyne: "Hva vil hjelpe meg å få en bedre opplevelse?" Det er slike forbedringer som til syvende og sist blir rangeringsfaktorer, og dermed vil mobiltilpasning bli en viktig del sett fra et SEO-synspunkt. Den tidligere rapporterte nyheten om at https ville bli en rangeringsfaktor var mer en konstruksjon av Googles PR-team enn deres søkeingeniører. Her kan du lese om denne oppdateringen som skjedde 21. april og ble kalt " Mobilegeddon "
Men alt er ikke gull som glitrer i mobiltrafikken
Det er selvsagt også problemer som må løses i forbindelse med mobil internettbruk. En klar effekt av mobilitet er at annonsører i Google har lagt merke til at mobiltrafikk ikke er like lønnsomt som desktoptrafikk . Google er klar over problemet og har prøvd å løse det på to måter: a. Gjør trafikk vanskeligere å målrette mot . Nøyaktige treff blir mindre nøyaktige , men det samme gjør forbedrede kampanjer som ble lansert tilbake i 2013. Hvorfor gjør de dette? Ja, for slik trafikk er vanskelig å oppfatte som verre fordi man ikke kan se hva som er hva. b. De prøver å gi annonsører bevis på at kjøpt søk er viktig for merkevarebevisstheten . Som et resultat blir Googles kunder mindre prissensitive, mens prisene per klikk stiger for trafikk som også oppleves å ha redusert kvalitet, på grunn av at stadig mer trafikk er mobil (se lenker over).
2. Tiden for store algoritmiske endringer har passert
Introduksjonen av disse to filtrene (Pandan, som filtrerer innhold og brukeropplevelse, og Penguin, som filtrerer lenker) stavet det ut for SEO-bransjen og krevde at SEO-selskaper måtte tilpasse seg en helt ny spillplan hos Google. Jeg tror ikke vi trenger å bekymre oss for noen nye virkelig store oppdateringer. Hvorfor? Pingvinoppdateringen som kom i fjor er et tydelig tegn på utvikling. Fra et SEO-standpunkt var det en tam oppdatering som ikke påvirker bransjen eller gjeldende praksis til SEO-selskaper nevneverdig. Den var så tam at den til og med ga inntrykk av at det var noe galt med den . Panda-filteret er heller ikke hva det en gang var. Det slipper gjennom mye mer nå, og det er mer tilgivende enn for 18 måneder siden. Googles fokus har også endt opp med å legge til flere datakilder i algoritmen, som jeg tror vil omhandle ulike former for brukerdata. Dette gjør det vanskeligere å sette prognoser for søkemotoroptimalisering og samtidig vanskeligere å levere, for noen.
3. Knowledge Graph utvides mer
For å svare på søkespørsmålet ditt så raskt som mulig, bruker Google Kunnskapskartet , og dette gjøres vanligvis gjennom en bok ved siden av søkeresultatet, som skal svare på spørsmålet ditt, på en bedre måte enn søkeresultatsiden. Funksjonen er betydelig mer vanlig i USA enn den er i Europa og Skandinavia, rett og slett fordi Google finner informasjon lettere hjemme. Dette vil utvikle seg videre. Google forbedrer hele tiden søkeopplevelsen, noe som betyr at mer nøyaktig informasjon vil bli hentet, raskere. De streber derfor etter å gi deg et bedre og raskere svar på spørsmålet ditt. At det har blitt en kommersiell faktor er ganske naturlig, fordi det gir Google ytterligere muligheter til å tjene penger på betalte søkeresultater. Slik ser den svenske indeksen ut i dag: Jeg fant tilfeldigvis et hotell i USA med samme navn som Stockholm-hotellet ovenfor. Vær oppmerksom på at det ikke bare handler om «kunnskap», men at du i Kunnskapskart-boksen også har mulighet til å bestille direkte – noe Google selvsagt tar betalt for. Brukerne vil også sette mer pris på det, da det er helt i tråd med Googles innsats for å svare på spørsmål så raskt og så godt som mulig. Slik vil det se ut om et år, også her, Knowlede graf med "annonser" i. Bildekilde SEObook
4. Negativ SEO
Negativ SEO for meg er "når du bruker lenker til andres nettsider for å prøve å senke rangeringen i Google". Negativ SEO ble muliggjort av Penguin-filteret. Da dette filteret ble introdusert, ga Google visse typer lenker en negativ rangeringseffekt. Ved å gjøre det, kunne konkurrenters rangering i Googles søkeresultater manipuleres ved ganske enkelt å duplisere lenker til en annens nettside, og selvfølgelig var koblingene de Google ikke likte. Det er ikke mye av dette her i Nord-Europa, men oftere og oftere kommer jeg over denne utviklingen også her, spesielt i sterkt konkurranseutsatte sektorer. I våre naboland har enkelte sektorer blitt fullstendig overkjørt av kriminelle, hvor negativ SEO brukes for å skyve konkurrenter bort fra synlighet i søkeresultater. Dette er et tema jeg ønsker å komme tilbake til, gitt de katastrofale effektene det kan ha.
5. SEO-selskapene begynner å forsvinne
SEO er ikke så lett som det en gang var. Det er heller ikke så lønnsomt som det pleide å være. Grunnen til at det tjenes mindre penger er at mer plass på søkesiden enn tidligere er opptatt av betalte annonser. At det har blitt vanskeligere skyldes Googles fortsatte utvikling av algoritmen, som har gjort den mer kompleks og vanskeligere å forutse. Effekten av disse trendene er at SEO-selskaper begynner å forsvinne. Vi har allerede fått et eksempel på et selskap som bestemt hevdet at rollen som SEO-konsulent er brukt og død. En annen bedrift tok det bevisste valget i 2014 å fjerne ordet «søkemotoroptimalisering » og kalle tjenesten noe annet, for å kunne fylle tjenesten med innhold som er lettere å jobbe med enn bare søkemotoroptimalisering. på samme måte, så blir det viktigere og viktigere at du finner den rette partneren når du kjøper SEO fra et konsulentselskap Unngå årskontrakter og bruk vanlig svensk oppsigelsestid, så blir det lettere å slutte når til og med selskapet hevder at SEO er død.
6. Krigen mellom Amazon og Google
Det pågår en krig som du sannsynligvis ikke vet om. Amazon er ikke en spesielt stor aktør i Nord-Europa, men de er fortsatt et stort problem for Google globalt. «I 2009 begynte nesten en fjerdedel av kundene å undersøke etter et nettkjøp på en søkemotor som Google, og 18 prosent startet på Amazon, ifølge en Forrester Research-studie. I fjor startet nesten en tredjedel på Amazon og bare 13 prosent på en søkemotor. Produktsøk på Amazon har vokst 73 prosent det siste året, mens søk på Google Shopping har vært flate», skriver New York Times . Dette er åpenbart et problem for Google. Shopping og søk etter shopping er kjernen i Google og det er det Google selger, dyrere og dyrere for hvert år. På grunn av det klarer Google å holde målet om 20 prosent årlig vekst. At trenden nå viser seg å være negativ for Google er et problem og ikke helt lett å løse. Google prøvde å løse problemet ved å prøve å kjøpe eBay for å erstatte Amazon som e-handelsdestinasjon, men mislyktes. Noe som igjen fikk Google til å straffe eBay da de ble trollet . Bare for å komplisere bildet ytterligere, er Amazon også den som pumper mest penger inn i Google i form av Adwords. Amazon bruker ca. 200 MUSD på Adwords per år og så har de valgt bort Google shopping. Videre er Amazon toppresultatet som forventes av amerikanske brukere i sine søk, og de vil også ha Amazon på det stedet. Nettopp fordi de føler seg utfordret og litt presset, tror jeg vi kan se noen merkelige avgjørelser fra Google i 2015. En slik kan være å bygge en slags egen tjeneste for kjøp og salg, i stedet for å kjøpe eBay. Det er også mulig å se trender i Googles tidligere forsøk på å bryte ny mark, hvor for eksempel Google Plus er Googles forsøk på å gjøre inntrykk i sosiale medier. Med det i tankene tror jeg Google ønsker å fortsette på samme vei, nemlig å lansere sine egne versjoner av de mest populære, når de ikke kan kjøpe Ebay, og i dette tilfellet kjøpe og selge sider og funksjoner. De ønsker å ha innflytelse i markedet som Blocket, eBay og mange andre kontrollerer. Det er allerede noen ting på plass for Google. De har betalinger, CMS-plattformer, TLDer, proprietære longtail-søkeord og patenter . Dette betyr at Google har grunnlaget for en unik kjøps- og salgstjeneste. Dette kan igjen kombineres med anskaffelse av andre e-handelsplattformer, som for eksempel Tictail. Hvis Google skulle handle på denne måten, ville det ikke vært Amazon som ville blitt hardest rammet. De som ønsket å oppfatte det som et problem er i stedet i Sverige. Det er ikke vanskelig å male bildet av hvordan den vil se ut. Konkurransen øker i både kjøpt og organisk søk når Amazon, den største Adwords-kjøperen i Google, lanseres i Sverige samtidig som Google selv investerer over 10 milliarder dollar for å vinne tilbake shoppingsøk. Da er det de mindre som er helt slått ut. Det betyr at svensk e-handel har en tøff fremtid foran seg. Problemet deres er todelt, da de ikke har økonomiske ressurser til å matche de økende kostnadene innenfor Adwords og at de heller ikke har en sterk merkevare bak seg.