Av

Uppdaterad: November 24, 2022

6 SEO-trender for 2017

At Google ønsker å fortsette å endre betingelsene for oss som jobber med søkeoptimalisering i år er nok ikke en dristig gjetning. Spørsmålet er bare på hvilke måter. Her er vår gjennomgang av hva vi mener er det viktigste som skjer i Google og hvordan SEO påvirkes i 2017!

Mer fokus på HTTPS

Google vil at så mange nettsider som mulig skal bruke kryptert overføring, det som kalles https . Det gir Google eksklusive rettigheter til enorme mengder søkedata, en enorm verdi som de også er mestere i å tjene penger på. Nettsteder som ikke kjører HTTPS vil bli merket som farlige i søkeresultatene , og det er tydelig at mange Internett-brukere heller vil klikke på en lenke som er "sikker". HTTPS er en endring som krever noe teknisk kunnskap fra nettstedeieren, og den kan for eksempel ramme enkeltbloggere hardt. Det faktum at Google ikke allerede har presset ut de tøffere kravene til HTTPS som det har flagget en stund, er fordi de først trengte å fokusere på hurtiglastende nettsteder (se nedenfor). Google måtte svare på Facebooks Instant Articles som kom i 2015, og Googles svar kalles AMP, accelerated mobile pages . [mer_info_skjema]

Hurtiglastende sider belønnes

I fjor fokuserte Google sterkt på mobilsøk. Lanseringen av AMP (se over) og en helt egen søkeindeks for mobilsøk er et resultat av dette. En faktor som er spesielt viktig på mobile enheter er at siden lastes raskt, og dette vil være sentralt i året som kommer. Flere bedrifter ønsker å se verdien i å jobbe for bedre lastetider for nettsidene sine, og legge ressurser i det.

Sanntid blir en varm potet

Google har tradisjonelt ikke vært best til å vise hva som skjer i verden akkurat nå. Her har ulike sosiale sider kommet lenger, kanskje først og fremst Twitter, der viktige hendelser har en tendens til å generere ekte eksplosjoner av relaterte tweets. Google jobber imidlertid med å øke avstanden til toppen , og vi vet at Google liker å øke. Investeringer i bedre algoritmer og kraftigere teknologi er en del av dette, men et virkelig radikalt grep ville være å kjøpe Twitter. Hvorfor ikke! Med fallende verdivurderinger av aksjer i tech-industrien og fallende renter etter Trumps innsettelse, trenger det ikke engang å være så dyrt som man kunne frykte. Noen i mot?

Google tar 20 % av det svenske mediemarkedet

Googles markedsandel i Sverige er større enn mange tror. Vi vet hvordan Google utvikler seg i USA, og Google Sverige vokser med minst 20 % hvert år. Det svenske mediemarkedet vokser ikke mer enn BNP totalt sett, så det er klart at fordelingen av den eksisterende mediekaken endrer seg veldig raskt. Vi ser tydelig hvordan den digitale veksten i USA går til disse to i første rad av sosiale giganter. De svenske medieselskapene ønsker å bli dominert av Google i år, og Facebook vil nappe i hælene på dem.

Inntektene fra lokalt søk forblir hos Google

I løpet av det siste året testet Google i USA å plassere annonser i pakken med lokale søkeresultater , og nå er det på tide å rulle ut denne funksjonen til resten av verden. Siden litt under halvparten av alle Google-søk handler om lokale butikker, håndverkere og så videre, er dette en virkelig betydelig mengde som kan omdirigeres. I tillegg vil de lokale søkeresultatene kunne gi svar på mer komplekse lokale søk, som «firma i Västerås som kan reparere kjøleskap uten ventetid». Dette reduserer brukerens behov for å klikke seg videre til en innholdsside, som går glipp av en (potensiell) inntekt. I bransjen blir dette ofte referert til som " lokal SEO ".

En ny førsteplass åpner seg i det organiske søket.

I økende grad, øverst i søkeresultatene, ønsker du å se en boks med en oppsummering av hva du lette etter da du gikk inn i søket. Det kalles fremhevet informasjon , eller rett og slett faktabok. Det er informasjonen din som du algoritmisk skrapt fra en innholdsside med passende innhold. Boksen inneholder også en lenke til den originale siden, slik at du faktisk kan komme foran den første organiske siden uten å måtte kjøpe annonseplass. Dette gjør du ved å gi konkrete og tydelige svar på spørsmål som «hva», «hvordan» og «når» på nettsiden din. Dette er med andre ord en enkel måte å raskt ta en topplassering for viktige søkeord og få et ekstra tillegg av besøkende til siden. Kampen om faktaboksene vil bli hard etter hvert som flere og flere forlag innser verdien deres.

Søkeresultater får mer video

Facebook gir Google en seriøs match når det kommer til video. Google må svare på utfordringen for ikke å miste annonsører. Derfor ønsker søkeresultatene å inneholde flere og flere videoer. Og i dette tilfellet er det ikke fordi brukerne ba om det.

Författare

Christian Rudolf

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO

Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!