Av

Uppdaterad: April 04, 2023

10 ting du vil vite om Googles mobiloppdatering + en hurtigreparasjon

Google SEO-mobiloppdatering 21. april Vel, det er en ny stor endring i Googles algoritme , kanskje den største noensinne som påvirker alle som jobber med søkeordoptimalisering hos Google . Den heter «Mobilegeddon» og handler ikke uventet om å favorisere mobilvennlige nettsider. Ifølge Google vil Mobilegeddon påvirke søkeresultatene mer enn både Panda og Penguin, de to siste store endringene det er skrevet mye om. Hensikten med den nye oppdateringen er derfor å kunne skille ut hvilke nettsider som egner seg for lesing på mobile enheter og gi dem et dytt i søkeresultatene. (Gjelder kun søk fra mobile enheter.) Oppdateringen vil bli rullet ut på alle språk som støttes av Google.

Hvordan "Mobilegeddon" sannsynligvis vil fungere

Oppdateringen vil bli utgitt 21. april, og dette er en samling av informasjonen utgitt av Google og mine gjetninger.

  1. Gjør et søk på mobilen din slik at nettstedet ditt vises i søkeresultatene. Hvis du ser teksten "Mobilvennlig side" ved siden av, er du på rett sted. Du kan også bruke et spesialverktøy fra Google og bli varslet umiddelbart hvis nettstedet ditt består testen.
  2. Skjermbilde fra Googles testverktøy for mobilvennlighet
  3. Har du koblet siden din til Googles Webmasters Tools kan du få konkrete tips om ting du må rette opp om siden skal klassifiseres som mobilvennlig i følge mobile geddon. Du finner tipsene i en rapport under Søketrafikk -> Mobilbrukbarhet.
  4. Test mobilvennlighet i verktøy for nettredaktører
  5. Hvis du har blokkert CSS eller Javascript, vil ikke den mobilvennlige etiketten bli utstedt. Bruk testene ovenfor for å sikre at du ikke faller for en teknisk sak.
  6. Google mener du bør velge responsiv design når du tar tekniske valg for mobilvennlighet. Det er imidlertid tilstrekkelig hvis din mobilvennlige side er basert på en struktur som denne: m.exempel.se. Det er en helt rimelig løsning å være mobilvennlig i Googles øyne.
  7. Denne algoritmen fungerer i sanntid. For deg betyr dette at så snart du har gjort nettsiden din mobilvennlig, vil Google gi siden ekstra søkeverdi i mobilsøk. (Selvfølgelig krever det at Googles bot har hatt tid til å gjennomsøke nettstedet ditt først.)
  8. Algoritmen vurderer kun individuelle sider. Det er ingen oppsummering over hele nettstedet. Med andre ord kan undersiden av sidene dine grøntflagges som mobilvennlige selv om du har noen sider på siden som ikke kan være mobilvennlige av praktiske årsaker.
  9. Mobilvennlighet, eller mangelen på mobilvennlighet, vil ikke påvirke søk gjort fra en datamaskin. I disse søkene vil sidene dine forbli helt upåvirket selv om de tilfeldigvis er svært vanskelig tilgjengelige på mobil.
  10. Mobilegeddon ønsker ikke å svarteliste nettsteder som ikke er mobilvennlige, det er ikke den typen oppdatering. I stedet handler det om å legge ekstra vekt (sannsynligvis mye) på mobilvennlige sider når en bruker bruker Google på en mobilenhet. Mobilvennlighet veies ganske enkelt inn i søkeresultatene sammen med alle andre faktorer.
  11. Det er min mening at Google ønsker å gjøre flere oppdateringer samtidig med mobile enheter. Grunnen er at Google ønsker å gi mobil geddon maksimal effekt. Du vil definitivt sørge for at denne mobiloppdateringen sendes ut med et smell. En annen vil sikkert komplisere analysen av hvilke endringer du har innført.
  12. .Ikke gå på akkord med hastigheten på nettstedet ditt. Den må ha blitt lagt sinnsykt fort. Google har allerede begynt å teste å ha advarselstekster i søkeresultatene for å advare om trege sider. De vil trolig introdusere disse advarselstekstene i andre halvdel av året, og da vil din mobilvennlige merkelapp lønne seg. Ingen med mobiltelefon klikker på en lenke til en treg nettside.

[mer_info_skjema]

Quickfix som skal inkluderes i Googles mobiloppdatering

Det er fortsatt slik at mange bedrifter og organisasjoner ennå ikke har taklet dette problemet. Kanskje du tilhører dem og nå kjenner du en kvalm bobler i magen. Tiden er knapp og bare det å finne en løsning for å få ordene på siden din er noe som tar flere uker med dyrebar tid. Det du kan gjøre som webmaster er følgende: 1. Det finnes selskaper som for en lav pris gjør ditt nåværende design mobilvennlig, for eksempel psd2html.com . Du kan også søke på "Psd to Html" så finner du mer. Ikke bry deg med alle spesialsidene på nettstedet ditt, men ta standardmalene. Det er sannsynlig at mesteparten av trafikken din fra Google via en mobil allerede er på dem. 2. Opprettet m.dindomain.se, send ut koden og legg "kanonisk" tilbake til dindomain.se. Hvis du driver en blogg, vil dette fungere fint, og neste gang Google gjennomsøker nettstedet ditt, får du den mobilvennlige etiketten. Driver du e-handel vil ikke mobiltrafikken din kunne håndteres via mobil, men det var allerede tilfellet før du gjorde denne raske reparasjonen. Et ikke-mobilvennlig nettsted vil sannsynligvis ikke føre til transaksjoner. Du vil imidlertid fortsette å motta trafikk gjennom Google, og de fleste av disse besøkende er i en forskningsmodus. De foretar deretter transaksjonen sin via datamaskinen, og med ovennevnte hurtigløsning kan du fortsette å kommunisere med disse kundene og dermed sikre at de fortsatt vurderer deg når de foretar et kjøp. Du kjøper mer tid til å tilpasse deg denne store endringen i internettbruken. Fordi oppdateringen egentlig ikke handler om Google. Bare Google tilpasser seg en grunnleggende endring i hvordan brukere oppfører seg på nettet. Noe du også bør gjøre.

Författare

Christian Rudolf

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO

Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!