Av

Uppdaterad: November 24, 2022

Hvordan gikk SEO-gjetningene mine i 2014?

For omtrent et år siden gjorde jeg en rekke gjetninger for hvordan SEO ville utvikle seg i 2014 . Året er over og det er på tide å holde deg selv ansvarlig for dine meninger. Nedenfor finner du en gjennomgang av mine spådommer i SEO 2014

Gjett 1: "Google lanserer en blokkjedemorder."

Google shoppingsøk er kjernen i Google. En stor del av omsetningen deres kommer fra folk som Google med penger i hånden. Googles verste konkurrent for disse søkene er Amazon. De er så synonyme med shopping og du kan kjøpe alt, at disse menneskene med penger i hånden starter der. Det er et problem for Google. En måte å håndtere dette problemet på er å lansere din egen markedsplass. De gjorde det imidlertid ikke, de prøvde å kjøpe Ebay , men lyktes ikke. I 2015 vil det imidlertid bli flere forsøk, da Ebay planlegger å selge Paypal, noe som bør føre til en avtale. Jeg gir meg selv en halv pass på denne gjetningen, siden jeg tror jeg har rett i Googles hensikt.

Gjett 2: "Algorithmen, det vil være mer av det samme som i 2013"

Her tok jeg helt feil. I ettertid har det ikke skjedd så mye. Penguin-oppdateringen i fjor høst var så umerkelig at det til og med ble spekulert i at noe gikk galt da de kjørte den igjen. Her tok jeg helt feil.

Gjett 3: "Kunnskapsgrafen vil rulle ut aggressivt i 2014"

Du kan selvfølgelig diskutere om Google er aggressiv her eller ikke, men mengden informasjon i Google, knyttet til kunnskapsgrafen deres, øker hele tiden. Senest var det sangtekster som rullet ut i løpet av desember. Her kan du se mer objektiv data om hvordan stadig flere søker, søkeren får svaret direkte i søket. Oppdateringen er fra september Viser antall søk med svarbok Jeg har rett i denne gjetningen.

Gjett 4: "Anonymitet i skuddlinjen"

Da vi gikk inn i 2014 var trenden med Google plus fortsatt sterk i Google og et aspekt ved dette var nettopp å fjerne anonymiteten. Det var blant annet en stor debakel rundt kommentarer på Youtube og anonymitet. Google koblet kommentarer til Google Plus-profilen din. I løpet av året har vi sett at Google reduserte Google Plus til et minimum og rettet ressurser inn i alle endringene som kreves for å møte mobilbruk. Så dette går imot min gjetning. Men retningslinjene som Googles Remote Raters bruker, i den nye versjonen av deg er det mye fokus på tre faktorer, ekspertise, autoritet og troverdighet . Dette er 3 faktorer som er svært vanskelig å kombinere med anonymitet. Du må være genuin for å få lov til å være i toppen på lang sikt. Jeg har rett i denne gjetningen.

Gjett 5: "PLA/Google shopping vil bli solgt aggressivt

PLA/Google shopping er et ganske nytt format i Google, men veldig effektivt. Flere klikk og flere konverteringer enn vanlige tekstannonser. Veksten er aggressiv som du kan se av dataene nedenfor fra RKG . Dataene er for q3, siden q4 ennå ikke er klar. Google shopping og PLA fortsetter å vokse aggressivt Jeg har rett i denne gjetningen

Gjett 6: «Google vil begynne å gjesteblogging»

12. august gjorde Google en oppdatering av Googles retningslinjer for webmastere angående gjesteblogging, hvor det nevnes at gjesteblogging av lav kvalitet for å forbedre rangeringen av eget innhold ikke er OK. I løpet av året har det også vært målrettet gjesteblogging av høy kvalitet. Av det kan man konkludere med at Google ikke er helt fornøyd med gjesteblogging og at Googles retningslinjer for nettredaktører knapt er et dokument man kan stole på. De skriver en ting, gjør en annen. Googles retningslinjer for nettredaktører angående gjesteblogging Jeg har rett i denne gjetningen.

Gjett 7 "Om den svenske SEO-industrien"

-Mindre «røft»!- Den svenske SEO-bransjen oppleves som mobber. Det er fordi mange i bransjen ikke nøler med å lufte tvilen sin offentlig og ikke-anonymt, i motsetning til resten av den svenske kommunikasjonsbransjen, som utskjerter hverandre anonymt i kommentarfeltet i dagens medier. Jeg opplever det som mye mindre røft i 2014 enn i 2013. -Mangel på kompetanse! Flere og flere leter etter folk med SEO-ferdigheter, og hvis du ønsker å finne folk som meg med +5 års erfaring innen hardcore SEO og erfaring i gambling-segmentet, er det i utgangspunktet umulig. Tom Expressen leter etter SEO-folk i disse dager – Big brand SEO er virkelig på vei. Ettersom jeg aktivt bearbeider markedet opplever jeg en økt interesse for dette kundesegmentet, men jeg opplever ikke at mange søkeresultater som er litt tøffere har blitt tøffere, som hotell, forsikring, reiser e.l. Kasinoer er unntaket. Søkemotoroptimalisering i casino har blitt betydelig tøffere å rangere der i 2014 og det er denne seigheten som er lakmustesten for økt interesse. Hvis det ikke blir vanskeligere, betyr det bare at selskapene som eventuelt investerer, ja de investeringene fører til lav avkastning. -Endringer i søkeresultater for " søkemotoroptimalisering " Mens jeg skrev dette, opplevde jeg litt press for det ordet. Min tanke var at Nikke skulle skli ned til andre halvdel av søkeresultatene, nettopp på grunn av konkurransepress. Jeg tok feil om det, men det har absolutt skjedd endringer. For eksempel er Håkan hos soekmotoroptimizing.se på topp. En reise fra ingensteds til toppen for det ordet, med naturlige lenker er utvilsomt en prestasjon. Mange drømmer om det, men få gjør det til virkelighet. Jeg har halvt rett i min gjetning om den svenske SEO-industrien. Summen av mine gjetninger: 5,5 av syv mulige sluttord: Som du sikkert allerede tror, er det egentlig ikke så viktig hvor nøyaktig jeg antar. Poenget med å skrive gjetninger er at du måler prognoser som SEO-konsulent , uavhengig av metodene du bruker for å rangere kundene dine. Som spesialist på søkemotoroptimalisering må du ha et øye i horisonten. På den ene siden må du administrere kundens forventninger og på den andre siden må du forstå hva som skjer med søkeresultatene utover neste måned slik at du kan tilpasse hva du gjør i dine prosesser og verdien av dine handlinger. Jeg skriver disse oppfølgingene for at mine gjetninger skal bli bedre. Når folk ser hvor «feil» du er, blir du skarpere på å gjette og bruker mer energi på å finne ut hva som skal skje. Mine oppfølginger gjør meg mer ansvarlig som ekspert. Derfor bør du også gjøre gjetninger og følge dem opp.

Författare

Christian Rudolf

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO

Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!