Av

Uppdaterad: November 24, 2022

Entreprenørens startveiledning til Google-annonsering

Prøv å forestille deg internett uten Google. Det er vanskelig, er det ikke? Yahoo og Bing er der, men ikke (ennå) gode nok til seriøst å konkurrere med Google. Likevel er det mange bedrifter som ikke er flinke til å annonsere via Google – til tross for at nesten alle bruker Google når de leter etter produkter og tjenester. Annonsering via Google er noe som kan lønne seg mange ganger. Det er fortsatt en god idé å også prøve å rangere tradisjonelt, ved hjelp av SEO – men trenden går mer og mer mot annonsering.

Google Ads er navnet på Googles annonseringssystem, og du vet hvordan det høres ut – reklameord. Når du søker for eksempel "masked costume" via Google, vil en rekke av de første resultatene være betalte annonser (som kan sees av ordet "Annonse" i gult under lenken. For å være så høy – øverst i søkeresultater – noe som kan gi virkelig flotte resultater. Dette er ikke minst fordi Google i økende grad prioriterer AdWords-annonser og øker deres synlighet. Rangering i Google på tradisjonell måte begynner å gi mening. Dette er veldig sant for lokale bedrifter, der det har ofte vært slik at ingen organiske resultater er synlige på skjermen uten å rulle ned I følge SEO-ekspert Christian Rudolf :

«I overskuelig fremtid risikerer det å være nytteløst å prøve å rangere naturlig i Google for lokale bedrifter. Hvis du ønsker å få trafikk fra Google, må du betale mye for det.» Kilde

Det er slik Google Ads fungerer

AdWords fungerer ganske enkelt som Google auksjonerer ut ulike attraktive søkeord og fraser. De som betaler mest ønsker også å bli sett best og mest blant Googles annonsering. Det er imidlertid ikke bare prisen som avgjør rangeringen, men Google tar også hensyn til hvor relevant ens side er for søkeordene. Dette sikrer også at ikke bare gigantselskaper er å se blant annonsene. For en liten prestasjon med høy relevans vil det være betydelig billigere å være på toppen av «maler Borlänge» hvis du er maler og jobber i Borlänge. Betal per klikk Hvordan du som bedriftseier betaler for betal per klikk. Du spesifiserer hvor mye du er villig til å betale totalt, og AdWords-annonsene dine vil deretter fortsette å vises til X antall personer har klikket på dem. Dette er grunnlaget for Google-annonsering, men det er mye mer å si på området, ikke minst viktigheten av å utforme annonsene på en mest mulig attraktiv måte.

Författare

Christian Rudolf

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO

Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!