Av | Publicerad

Uppdaterad: November 24, 2022

Dette er hva du gjør når konkurrenter annonserer på merkevaren din i Google

Merkesøk er blant de mest konverterende søkene på Google. Et vanlig problem med merkevaresøk er imidlertid at konkurrerende selskaper annonserer på merkevaren din. Dette gir vanskeligere og dyrere kundereiser. Slik kan du løse problemet. Transkripsjon av video Hei! Jeg heter Christian. Jeg driver et SEO-byrå som heter Topdog. Vi jobber med SEO og innhold. I dag skal vi snakke om et ganske vanlig problem. Problemet ditt: Konkurrentene dine annonserer på merkevaren din . 25 % av alle søk i Google er relatert til merkevarer, så det er et stort problem. Problemet er ikke at det er mange søk, men at ordene, merkevaresøkene dine, konverterer . Når konkurrentene dine ser merkevaren din, gjør de kundereisene vanskeligere og dyrere.

Hvordan løse dette problemet?

Det finnes ingen enkel universalløsning, og man kan selvsagt mene at det er feil at Google og dine konkurrenter får lov til dette. En veldig enkel løsning som mange synes er bra er at du rett og slett tar kontakt med dem. Du ber konkurrenten legge til merkevaren din som et negativt søkeord. Dette stopper annonsene fra å vises. Grunnen til at dette fungerer er at mange av konkurrentene dine faktisk ikke vet at de har annonsert på merkevaren din. Du setter opp AdWords-kampanjen og starter den. Det er ikke alltid perfekt satt opp. Det som da skjer med deg er at Google begynner å utvide antallet ord som annonsene dine vises på. Det kan inkludere dine konkurrenters merkevarer. Selv om du oppfatter det som noe konkurrentene dine aktivt driver med, er det ikke alltid slik. Når du kontakter dem, blir de klar over problemet og det er fortsatt ganske mange av konkurrentene dine som tenker «vi skal ikke gjøre det på denne måten». Da kan dere også ha en respektfull holdning til hverandre hvis ingen av dere gjør dette. Det er selvsagt de som er mye mer aggressive og faktisk retter seg aktivt mot konkurrentenes merkevarer. Sannheten er at det er ganske vanskelig å gjøre noe med disse. Du kan selvfølgelig klage offentlig, men det er ingen juridiske aspekter eller handlinger du kan gjøre. Bortsett fra i ett tilfelle. Hvis konkurrentene dine bruker merkevaren din i annonseteksten, kan du få advokater på dem med en gang. Del gjerne historien din om hvordan du løste dette problemet. For jeg er sikker på at flere av dere lyttere har løst eller jobbet med dette problemet. Skriv en kommentar om hva du gjorde, hva som skjedde. Hvis det ikke ble slik du ønsket, skriv det ned også.

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!