3 innsikter som gjør markedssjefer til søkekonger
Forutsetningene for markedsføring har endret seg fundamentalt de siste ti årene. Søk er en åpenbar del av enhver bevisst markedssjefs planlegging, og å ta de riktige beslutningene krever også reell kunnskap. For at «søk» skal være en effektiv markedsføringskanal, er det noen grunnleggende aspekter som jeg synes du bør kjenne til. Du gjør en feil hvis du ser på Google som et hvilket som helst markedsføringsverktøy. Google er et online monster. De er nesten ikke truet i det de gjør. I dag har de i utgangspunktet monopol på å konvertere nettrafikk .
Innsikt 1: Gjennom din dårlige Google-tilstedeværelse blir konkurrentenes innsats på Google mer effektiv
Merkevarebygging er en viktig del av SEO-strategien . En bedrifts merkevare bygges og den presenterer hva bedriften, produktet, merkevaren står for og hva de lover til sine kunder. Kundens reise fra informasjon til ferdigstillelse ser ut som bildet nedenfor: Gjennom Googles dominans har salgsprosessen endret seg det siste tiåret. Google er nå en åpenbar del av kundens merkevare- og kjøpsreise. Merkevarebygging er selvsagt nødvendig og viktig for å gjøre det bra, men dersom strategien for «søk» ikke er i orden, vil budsjettet ditt ha betydelig lavere effekt. Den enkle grunnen til dette er at du ikke er synlig nok i sluttfasen av kjøpet, nemlig i Google. Dette fører til at brukeren i mange tilfeller velger et konkurrerende produkt. Med manglende tilstedeværelse og synlighet i Google-søk, er det stor sannsynlighet for at kunden velger en av dine konkurrenter under sin kjøpsreise ettersom du er mer synlig. Problemet deles da: Ikke bare ødelegger du deg selv og setter kroken for ditt eget mediebudsjett. Du baner også vei for at konkurrentene dine kan tjene mer på hver søkekrone som investeres.
Innsikt 2: Se etter et nullsumsutslipp
Google skaper ikke etterspørsel, det samler bare eksisterende etterspørsel. Etterspørselen skapes gjennom din øvrige reklame, på TV eller andre medier. Til enhver tid er det bare en viss mengde gitt etterspørsel i Google, og det betyr ett marked for deg og ett mindre marked for konkurrentene dine. Mer trafikk og bedre rangeringer i Google betyr ikke bare flere kunder og mer virksomhet for deg. Dette betyr færre kunder for dine konkurrenter. På denne måten kan du ta markedsandeler i din bransje. Med den innsikten er Google mer enn bare søk, hvor du kjemper for å tiltrekke deg nye kunder. Google blir også en kanal hvor du effektivt kan skape et konkurransefortrinn for kunden din.
Innsikt 3: Google-brukere vil klikke på en lenke fra en merkevare
Et stort merke har en fordel i Google når det gjelder SEO , som du kan se i grafen under. Det handler om gjenkjennelse, for jo mer anerkjent et nettsted er, jo mer sannsynlig er det at brukeren klikker på den lenken i Googles søkeresultater. Dette gjelder alle former for søkemarkedsføring – det gjelder synlighet du kjøper og synlighet som skjer organisk. Dette gir deg en fordel innen SEO . Hvis resultatet av kjøpt annonsering i Google får brukere til å klikke på linkene dine, vil prisene i Adwords synke. Det er rett og slett fordi Google gir populære annonser fordeler, i form av lavere kostnad per klikk. I det organiske, dvs. naturlige, søk er fordelen også tydelig. Hvis brukere føler at de heller vil klikke på en av lenkene dine, er det mye lettere å tjene din plass på toppen av søkeresultatene, og det betyr at du i det lange løp ikke trenger å bruke så mye penger på søkeordoptimalisering på Google på nettstedet ditt. Hvis du forstår disse tre innsiktene om søk, har du som markedssjef et godt grunnlag å stå på. Du kan lettere bygge integrerte strategier med andre medier og forstå økosystemet du må operere innenfor.