Hvordan bygge en Linkedin-gruppe med 3150 medlemmer – Intervju med Patrik Rosenfeld
I dette intervjuet med digitalstrateg Patrik Rosenfeld forteller Patrik om hvordan han bygget en gruppe på Linkedin som i dag har 3150 medlemmer.
1. Hva er "Digital Strateger in Sweden" og hvorfor startet du gruppen?
Digital Strateger i Sverige er en LinkedIn-gruppe for de som jobber digitalt i Sverige. Målet med gruppen er å bygge nettverk, dele kunnskap og hjelpe hverandre i bransjen. Gruppen er primært rettet mot spesialister innen følgende områder:
- Digitale strategier
- Nettanalyse
- SEO /SEM
- Sosiale medier
- Digital markedsføring
- Innholdsmarkedsføring
- UX
Måling og analyse er en sentral del av gruppen da mottoet er: «-Hvis du ikke måler, kan du heller ikke forbedre». Er du enig i dette, er du absolutt rett person for gruppen! Da jeg først startet gruppen, var det et eksperiment fra min side med mål om å samle de i bransjen som forstår viktigheten og mulighetene for målretting på nett. Jeg følte at bransjen var delt i to leire: de som gjorde mer tradisjonell annonsering og gjorde ting på nett fordi det var kult, og så de som faktisk brukte analyser for å lage konverteringsløsninger. Ved hjelp av gruppen har jeg klart å skape et nettverk med folk som tenker analytisk som meg selv. Så jeg har en underliggende interesse for å forstå drivkreftene i det som får en gruppe til å fungere på LinkedIn men også generelt. Det vil si, hvordan engasjerer jeg medlemmene i gruppen til å dele informasjon og kunnskap med hverandre? Det har vært en veldig lærerik og interessant reise så langt!
2. Hvorfor tror du den har vokst så mye?
I skrivende stund har vi 2950 medlemmer i gruppen og bare det siste året har vi fått over 1800 medlemmer i gruppen, 150 i snitt per måned. Ca 5 nye medlemmer om dagen. Jeg har personlig invitert noen av medlemmene til gruppen fra mitt nettverk på LinkedIn, men flertallet av medlemmene har selv søkt om å bli med i gruppen. Jeg tror en av de største grunnene til at folk har søkt seg til gruppen din er at de er interessert i å lære mer om yrket sitt, og de ønsker også å dele kunnskapen sin med andre. Personlig føler jeg at vi har fått en samfunnsgruppe hvor vi raskt kan finne ut av nye trender eller hjelpe hverandre. Antall innlegg i gruppefeeden øker jevnt og trutt og det er flere og flere som «liker», stiller spørsmål, kommenterer og deler. For tiden er det 10-12 nye innlegg hver uke, som er nesten to om dagen. Veldig morsomt! «Tre spørsmål til eksperten» har vært en utmerket måte å dele kunnskap innad i gruppen på, men også å spre og promotere utenfor gruppen ettersom «Tre spørsmål til eksperten» er på en ekstern bloggside kalt www.digitalastrateger.com hvor vi post legger ut alle intervjuene. Så langt har vi publisert 29 ekspertintervjuer og har faktisk en kø med upubliserte intervjuer, noe som er veldig hyggelig. Jeg tror intervjuserien er en stor del av hvorfor gruppen har vokst seg så stor, da vi har fått veldig positive tilbakemeldinger på oppsettet og at vi også ser at mange leser innleggene. Mitt og medlemmenes engasjement i gruppen har selvsagt også spilt en stor rolle for spredningen av gruppen, da mange av medlemmene liker å dele og spre gruppen på LinkedIn og i deres eksterne kanaler. Hvis du ikke allerede er med i gruppen, kan du søke om medlemskap her :
3. Hvis du ønsker å starte en lignende linkedin-gruppe i din bransje, hvordan synes du det bør gjøres?
Først og fremst tror jeg man må ta opp et tema/fokus/område som folk kan forholde seg til og bygge gruppen ut fra det. Noe som engasjerer og som føles opplagt for potensielle medlemmer å være med i. Selv gruppenavnene ønsket å ha en sammenheng med temaet og retningen. Du må ha markedsføringsbakgrunn i form av for eksempel venner på LinkedIn eller i andre fora hvor du har mulighet til å eksponere og invitere til gruppen. Det er ikke feil å jobbe på flere fronter, men det er selvsagt en stor fordel å ha et stort nettverk på LinkedIn siden nettverket ditt med stor sannsynlighet er knyttet til gruppens område. Selv har jeg nærmere 6000 venner på LinkedIn og har selvfølgelig stor bruk for dem når jeg vil nå noe. Jeg tror også at det er veldig viktig at man setter klare mål med gruppen og har en plan for hvordan man skal komme til de første 100, 300 eller 500 medlemmene da det er det som er mest kritisk i starten før man får volum i gruppen at din like troverdighet. Det er heller ikke helt feil å alliere seg med andre i bransjen som kan hjelpe deg å spre gruppen. Da synes du det er viktig at du brenner for det du driver med og har tålmodighet til å bygge noe langsiktig.
4. Hva motiverte deg personlig til å starte gruppen på linkedin?
Jeg har et fantastisk nettverk av hyggelige og ekstremt kunnskapsrike bransjekolleger.Kan være alt fra å dele min egen kunnskap, svare og hjelpe andre når de har spørsmål til gruppen eller søker folk til sin virksomhet eller trenger en foreleser. Vi har også tidligere hatt grunner til at vi har møttes som gruppe over frokost og nettverket og hatt et kortere foredrag, noe som har blitt satt stor pris på. Håper å få litt tid til å komme i gang med «Strategifrokostene» igjen. Jeg liker hvordan vi som konkurrerer i bransjen blir bransjekolleger i konsernet! På en eller annen måte har gruppen koblet oss alle i bransjen og skapt et fellesskap, og det var faktisk en av tingene jeg ønsket å oppnå med gruppen fra begynnelsen, noe som gjør meg veldig glad
Om Patrik Rosenfeld
Patrik Rosenfeld , digital strateg og webanalytiker med snart 20 år innen digital. Brenner laget brukervennlige og målrettede løsninger hvor søk og analyse er en sentral del av arbeidet. Det vil si å drive kvalitet og lønnsom trafikk til et godt optimalisert nettsted som tar vare på og konverterer besøkende til inntekter så mye som mulig.
Jeg har mine røtter i web og e-handel og har jobbet i bransjen både som konsulent og på kundesiden som blant annet digital markedssjef, noe som gjør at jeg har et godt helhetsperspektiv og forståelse for de ulike rollene. og deres utfordringer.
Innhold