Data fra min virale artikkel om Alexander Bard + Formelen for hvordan du gjør det samme
For noen år siden gikk en av mine SEO-artikler viral på Facebook. I denne artikkelen vil du lære hva du kan forvente av en viral artikkel om B2B i Sverige og hvordan du kan duplisere suksessen min. Her er artikkelen hvis du gikk glipp av den . Jeg har kun tilgang til data som jeg mottar via Topdogs side på Facebook . Det er den du ser ovenfor. Annen trafikk er ikke inkludert, da jeg enten ikke har disse tallene eller ikke har lov til å publisere dem. I min gruppe hadde ca 330 personer trykket «Liker» på artikkelen. Så det er en ganske liten Facebook-gruppe og vanligvis får et innlegg rundt 20-40 likes og ingen delinger når jeg legger ut.
Dette vil være effekten av en viral artikkel på Facebook
- +40 000 personer ser artikkelen og merkevaren din.
- +7 000 personer klikker seg gjennom og leser artikkelen og deler tankene dine.
- +200 liker og deler artikkelen din og setter så stor pris på den at de vil anbefale den til vennene sine på Facebook.
- Kun 7 personer av +40 000 velger å "skjule" artikkelen.
- Den får 50 kommentarer.
- 3 personer linker til artikkelen
- Du får rundt 70 nye likes fra gruppen din på Facebook.
- Gjennomsnittstiden på artikkelen på Dagens Media var +4 min.
Hvorfor bruker jeg innhold i markedsføringen min?
For meg er ikke det kommersielle den primære drivkraften. Jeg synes bare det er gøy å skape noe og se om jeg kan få det til å spre seg. For meg er det som et spill hvor reglene ikke er krystallklare og det er mye å oppdage, akkurat som enhver online verden. Den kommersielle fordelen med en artikkel som denne er ellers merkevarebygging. Jeg får ansiktet og merket mitt foran mange potensielle kjøpere av tjenestene mine, og det øker sannsynligheten for at de vil betrakte meg som en ekspert. Når det er på tide for dem å investere i SEO , er det mer sannsynlig at jeg blir involvert. Dels husker de meg, dels viser jeg min ekspertise. Selv i SEO er din popularitet hjørnesteinen. Google ønsker ikke å gjøre nettsider populære ved å rangere dem, den ønsker å rangere nettsider som allerede er populære. Sett fra det perspektivet er merkevarebygging og å få oppmerksomhet en kjernekompetanse hvis du er en søkemotoroptimaliserer .
Hvordan går du frem for å gjenta suksessen?
Dette er ingrediensene du trenger for å gjenta suksessen min: 1. Merkevare Jeg er ikke en merkevare, men Fredrik Svedjetun i Dagens Media er så snill å la meg skrive spalter der fra tid til annen, så jeg kan låne merket hans, Dagens Media. Effekten av dette er at det er flere ganger mer sannsynlig at folk deler innholdet mitt. Hvis jeg hadde skrevet den tilsvarende artikkelen her på Topdog, ville jeg nok bare ha 50-75 delinger. Så hvis du ikke har ditt eget merke, sjekk hvilke merker i din bransje som er villige til å la deg spille på deres spillefelt. 2. En kjendis i overskriften Dette er et klassisk triks hvis du vil at innholdet ditt skal spre seg: Bruk kjente navn eller merkevarer. I dette tilfellet, i tillegg til å få Alexander Bars velkjente navn, klarte jeg også å få tak i Volkswagen, som er et kjent merke. Jeg hadde to merker i tittelen. 3. Bildet Fredriks kolleger i Dagens Media er like strålende som Fredrik. De tok seg god tid til å komme med et godt bilde som fungerer på Facebook. I dette spesielle tilfellet tror jeg det er bra for deg fordi du kan se øynene mine og Alexander. Du kan også ane konflikten i bildet. Det er mellom ham og meg. Konflikter tiltrekker seg oppmerksomhet. 4. Overskriften Overskriften som ble brukt var ikke den jeg foreslo, men en overskrift Fredrik valgte. Den inneholder som sagt kjente merkevarer, men tittelen indikerer også en generell interesse. At artikkelen ikke er begrenset til de som er interessert i søkemotoroptimalisering, men den berører alle. 5. Innholdet Kritikken er saklig mot Alexander Bard og den støttes av informasjon om hvordan Google fungerer som alle kan ta til seg. Det er også illustrert med et eksempel – Volkswagen – slik at alle kan se effekten av når en bragd går galt og lytte til Alexander Bard. 6. Facebook Custom Audience Dette er gnisten som tenner bålet. Hvis du ennå ikke vet hvordan du bruker dette Facebook-verktøyet, må du umiddelbart sette deg ned og lære deg dette. Jeg vil anslå at 20-30 % av suksessen til alle artiklene mine på Facebook er fordi jeg vet hvordan jeg bruker dette verktøyet.
Ekstra tips til alle som markedsfører SEO-tjenester
Alexander Bard er en ideologisk motstander av SEO og internettmarkedsføring. Senest sto han på den store scenen på Nettdager og anklaget alle som jobber med internettmarkedsføring for å være spammere (også Google antar jeg). Det er heller ikke første gang Alexander Bard har forsøkt å målrette mot svenske selskaper. Kristoffer Wedholm trakk oppmerksomheten til Alexander Bard da han sist urettferdig kritiserte SEO-bransjen. Så det vil skje igjen. Det er tydelig at Alexander Bard har de samme følelsene om nettmarkedsföring som en IS-tilhenger har til vestlig kultur. Som et resultat er det flere urimelige forhåpninger. Hvis du jobber med nettmarkedsføring, kan du forberede en artikkel om Alexanders unøyaktighet, og når en av hans uttalelser flyter opp til medieoverflaten, kan du volley publisere en artikkel som faktisk retter Alexander og få like mange treff som jeg fikk med artikkelen min . Hvis du bruker rådene mine, vennligst fortell meg hvordan det gikk! Jeg er nysgjerrig selv.