Trenger du hjelp med SEO for e-handel?
-
Kontakt oss
Kontakt oss for mer informasjon om e-handel SEO.
-
Møte
Vi booker et møte og diskuterer hvordan vi kan hjelpe deg.
-
Analyse
Vi gjør en analyse basert på din unike situasjon.
-
Sitat
Vi sender inn prosjekt- og kostnadsforslag.
E-handel SEO er en spesiell type SEO rettet mot e-handelsselskaper. Grunnen til at e-butikker trenger en spesiell type søkemotoroptimalisering er at e-handelens primære innhold er produkter av ulike slag. E-handel SEO handler derfor mye om hvordan produktene er strukturert på siden eller nettbutikken. Dette betyr at teknisk SEO blir en viktig del av SEO-arbeidet for en e-handelsside, uavhengig av hvilket e-handelssystem eller e-handelsplattform som brukes. Hvis du er en e-forhandler i for eksempel Stockholm , Uppsala , Gøteborg eller Malmö og ønsker at produktene dine skal rangere bedre i Google, ikke nøl med å kontakte oss!
Hva er søkemotoroptimalisering for e-handel?
Det gjøres rundt 50-70 millioner søk i Google hver dag. Omtrent 10 % av dem er søk der Google-brukere har penger i hånden og er klare til å bruke. For å nå disse søkemotorbrukerne i riktig posisjon, bør e-butikker gjøre e-handel SEO. Disse søkene kan for eksempel være «sko», «løpesko», «kaffekvern», «kjoler», «reise til Milano» eller «kjøpe bil». Søkene kan også bestå av ulike kjente merker som «Nike», «Betsson», «Electrolux» og «Iphone». Når Google-brukere søker etter et merke, er det et tydelig tegn på at de ønsker å kjøpe et produkt. For å få orden på din e-handel SEO, må flere detaljer fungere sammen. Det kreves stor teknisk kompetanse for å kunne sette sammen et oversiktlig sett med krav rettet mot din teknologiavdeling og for å sikre at alle forbedringstiltak blir gjennomført.
Hvem gjør SEO for e-handel?
Hvis du har en stor produktdatabase i e-butikken din, er du en god kandidat for vellykket e-handel SEO. Eksempler på bedrifter: Sportamore, Blocket, H&M, Clas Ohlson, Åhlens m.fl.
Hvordan gjøres SEO for e-handel?
Topdogs SEO-prosess for e-handlere er først og fremst teknisk av natur. Prosessen vår består av to trinn, planlegging og gjennomføring.
1. Planlegging av e-handel SEO
Vi i SEO-byrået Topdog starter med å utvikle en plan (SEO-strategi) som skal svare på følgende spørsmål:
- Hva bør gjøres?
- Hvordan bør det gjøres?
- Hvem skal gjøre det?
- Når bør det gjøres?
I dette trinnet får vi også tilbakemeldinger og innsikt fra ingeniøravdelingen og ledelsen. Det er svært viktig at teknisk avdeling sier sin mening om prosjektet skal lykkes. I tillegg til dette trengs det også en tydelig implementeringsprosess mellom Topdog og e-handlerens teknologiavdeling.
2. Implementering av SEO for e-handel
I dette trinnet brukes teknologiavdelingens vanlige smidige prosess for å gjennomføre de planlagte handlingene. Våre søkemotorkonsulenter gjennomfører fortløpende og grundige kontroller av iverksatte tiltak. Hvis du vil at Google skal rangere tusenvis av produkter og hundrevis av produktkategorier, må hver detalj være helt riktig. Nedenfor ser du en oversikt over hvordan Topdogs prosess for SEO for e-forhandlere ser ut, samt et eksempel på hvordan en SEO-strategi for e-handel kan se ut. Oversikt over Topdogs prosess for e-handel SEO.
Eksempel på hvordan en SEO-strategi for e-handlere kan se ut
Bildet viser et eksempel på hvordan en teknologiplanlegging bygget på Jira kan se ut. Hver rad representerer et teknisk problem i en smidig prosess.
Slik kan teknisk planlegging se ut når man gjør SEO for e-handlere.Vanlige problemer i e-handel SEO
Få e-handlere har innsett hvor viktig søkemotoroptimalisering er for å komme forbi konkurrentene. De fleste netthandlere sliter imidlertid med lignende problemer. Derfor tenkte vi å gå gjennom de vanligste problemene som hindrer e-butikker i å komme dit de vil.
Duplisert innhold
Hvis du har en URL-struktur der produktkategorier og underkategorier er inkludert i banen, er det en risiko for å lage duplikatinnhold, det vil si kopier av samme innhold på mer enn én URL. Dette er veldig vanlig, spesielt hvis du har samme produkt i flere kategorier. Eksempel: butiken.se/kategori/underkategori/produkt.html butiken.se/home-hushåll/köksmaskiner/brödrost.html butiken.se/hem-hushål/elektrik-uskurningen/brödrost.html Fordi du ønsker å selge produktet både til de som er interessert i kjøkkenmaskiner og de som er interessert i elektrisk utstyr, har du plassert produktet i begge kategorier, noe som kanskje er logisk i et e-handelsperspektiv. Men Google leser det som to forskjellige produkter med samme innhold. Løsning Du kan løse dette problemet på to forskjellige måter:
- Sørg for at dette ikke skjer ved å plassere produktene dine direkte under nettstedet i stedet for i en katalog i URL-en. I selve e-butikken kan de imidlertid være i en katalog. Det viktigste er at alle stier eller URL-er ser forskjellige ut for hvert produkt. Eksempel: butiken.se/amfibiebussen.html
- Fortell Google at bare ett av produktene faktisk eksisterer. Den enkleste måten å gjøre dette på er å bruke en kanonisk tag. Når du legger til en kanonisk tag på siden, forteller du Google at en annen side er originalen. Dette alternativet fungerer ikke alltid helt feilfritt. For å være på den sikre siden foreslår vi at du løser det ved å ha en unik bane for hvert produkt rett under siden. Se ovenfor.
Filtrering, sortering og paginering
I de fleste tilfeller ønsker både kunder og e-handlere muligheten til å filtrere og sortere produktene på siden, for eksempel etter farge eller pris. Dette, akkurat som i tidligere problemer, skaper flere versjoner av det samme innholdet. Noen ganger blir det også opprettet flere ulike søkestier ved filtrering og sortering, og da kan det bli enda mer problematisk. Paginering, det vil si når det er flere sider, kan forårsake lignende problemer. Løsning Dette problemet kan også løses på to måter.
- Den første løsningen er å alltid sørge for at filtrering og sortering ikke skaper unike stier (URL).
- Den andre løsningen er å bruke kanonisk.
Produkttekster
Et annet vanlig problem som e-handlere har er produkttekster. Problemstillingen er basert på at e-forhandlere ikke ønsker samme eller for like produkttekster som noen andre. Det er ikke noe galt med det, men det er faktisk greit å ikke ha alt for like produkttekster. Problemet blir når folk bare bytter ut ord her og der eller prøver å løse det automatisk på andre måter. Det er ikke nok. Du må ha en helt unik tekst for hvert produkt. Løsning Det finnes ingen rask og enkel løsning på dette problemet. Du må rett og slett brette opp ermene og sette deg i gang med å lage unike tekster, eller kjøpe inn hjelp fra noen utenfor. Dessverre er det ingen snarveier.
Våre tjenester knyttet til e-handel SEO
Våre kunder
Hvorfor bør du ansette Topdog for e-handel SEO?
Vi i Topdog tilbyr
- Trygge og tydelige prosesser for e-handel SEO
- Tydelig teknisk prosjektplanlegging
- Tilpasning til din teknologiavdeling
- Genuin interesse for deg som kunde
- Tilpasning etter dine forhold
- Implementering hos deg som fører til resultater
Anmeldelser
Lämna omdömeSpørsmål & svar om søkemotoroptimalisering for Ehandel
-
Hva er Ehandels SEO?
Primært er e-handel SEO en teknisk aktivitet. Det handler om at produktdatabasen din rangerer høyt i Google. Det er en teknisk aktivitet da det er teknologi som administrerer databasen din. Når det er sagt, kan det hende du må supplere teknologien med innhold, lenkestrategi og brukeropplevelse.
-
Hvordan lykkes med søkemotoroptimalisering for e-handel
Det primære problemet i SEO er ikke å vite hva du skal gjøre. Det er å gjøre det. Teknisk SEO er komplekst ettersom du trenger din tekniske avdeling for å løse problemene. Topdog håndterer dette ved å bruke din smidige prosess for implementering og sikre at det som skal gjøres, blir gjort, gjennom det.
-
Hvorfor bør jeg velge Topdog for min e-handel?
Vårt fokus er utførelse, ikke rapporter. Derfor lykkes vi oftere med vår SEO. Her kan du se hva våre kunder synes om å jobbe med oss https://topdogseo.no/case/ (video)