Av

Uppdaterad: Februar 20, 2025

Topdog viser de 100 mest trafikkerte nettstedene i Norge

De flestes tanker dukker opp før eller siden i Googles søkefelt. I Sverige gjør brukere mellom femti og sytti søk per dag. Å undersøke hvilke sider som driver mest trafikk gjennom Google i Sverige var derfor noe som tiltrakk oss i Topdog. Sammen med SEMRUSH har vi laget en liste over de 100 mest trafikkerte nettstedene på Google, i Sverige . Topplisten ble opprettet høsten 2021 og beskriver den beste trafikken for den angitte perioden. Listen har siden blitt oppdatert, i tabellen nedenfor ser du statistikk fra 2024.

De 100 største norske nettstedene på Google

Rank Domän Organisk synlighet
1 wikipedia.org 60913082
2 youtube.com 15451586
3 vg.no 13018727
4 snl.no 12913146
5 google.com 9599868
6 imdb.com 9098283
7 facebook.com 8967305
8 gratiskryssord.no 8366471
9 nrk.no 8287064
10 instagram.com 7552976
11 yr.no 6463171
12 dagbladet.no 6189590
13 finn.no 6067686
14 tv2.no 5994454
15 pornhub.com 5632016
16 matprat.no 4789232
17 meny.no 4187450
18 tripadvisor.com 4103285
19 1881.no 3982325
20 helsenorge.no 3615383
21 fandom.com 3604024
22 elkjop.no 3288508
23 reddit.com 3097761
24 nettavisen.no 2873399
25 gulesider.no 2781314
26 apple.com 2697617
27 ikea.com 2525438
28 prisjakt.no 2410724
29 nav.no 2320815
30 microsoft.com 2252021
31 proff.no 2172713
32 apotek1.no 2078583
33 zalando.no 2072240
34 biltema.no 2001343
35 skatteetaten.no 1993780
36 pinterest.com 1949151
37 nhi.no 1945204
38 amazon.com 1885692
39 twitter.com 1839574
40 dnb.no 1747391
41 google.no 1711649
42 naob.no 1699484
43 tine.no 1654167
44 vegvesen.no 1639173
45 xnxx.com 1587505
46 godt.no 1566770
47 avinor.no 1542344
48 felleskatalogen.no 1536683
49 europris.no 1481254
50 aftenposten.no 1452934
51 netflix.com 1326044
52 vinmonopolet.no 1294545
53 coop.no 1282863
54 clasohlson.com 1279467
55 xxl.no 1277994
56 norsk-tipping.no 1233623
57 jysk.no 1195533
58 power.no 1192564
59 sparebank1.no 1182416
60 jula.no 1178798
61 spotify.com 1167908
62 britannica.com 1155925
63 vitusapotek.no 1144370
64 ark.no 1130243
65 rema.no 1109962
66 oslo.kommune.no 1082971
67 xvideos.com 1075818
68 ung.no 1033709
69 obsbygg.no 1027016
70 cambridge.org 992235
71 kiwi.no 952212
72 seher.no 920133
73 booking.com 906768
74 fhi.no 886721
75 merriam-webster.com 875935
76 regjeringen.no 873180
77 hm.com 870196
78 fotball.no 858662
79 norwegian.no 846829
80 scandichotels.no 839939
81 gladkokken.no 839735
82 startsiden.no 807686
83 altinn.no 804150
84 radissonhotels.com 801809
85 visitoslo.com 793189
86 vareminnesider.no 791739
87 ving.no 786304
88 utdanning.no 757282
89 viaplay.no 747342
90 posten.no 745684
91 xhamster.com 720846
92 e24.no 717265
93 uio.no 716558
94 tek.no 710370
95 hotels.com 710230
96 linkedin.com 709295
97 strawberry.no 703864
98 ndla.no 694893
99 ut.no 681583
100 timeanddate.no 667089

Kildehenvisning: Semrush.com

Wikipedia, Verdens Gang og store norske leksikon ligger på topp. For oss i Topdog, som jobber med søkemotoroptimalisering , er det ikke spesielt overraskende at nettsider med interessante fakta og troverdig informasjon driver mest trafikk og er på topp ti.

En annen merkbar tendens er at brukeren velger å navigere til sosiale medier gjennom Google, noe som gjør at Facebook, Instagram og YouTube også ligger på topp. Det er selvsagt ingen nyhet at disse sidene generelt tiltrekker seg mye trafikk, men det faktum at Google brukes som snarvei kan tyde på en viss bekvemmelighet for brukeren.

100-listen vil åpenbart endre seg over tid. Christian Rudolf, administrerende direktør i Topdog, forventer blant annet at Amazon vil klatre til toppen før 2023. Amazon har en lang reise foran seg.

Jeg spår at Amazon i nær fremtid ønsker å ta en topp ti plass blant Sveriges største nettsteder. Når skjer dette? Vel, absolutt innen 12 måneder, sier Christian.

Slik er statistikken i Google utarbeidet

Dataen er basert på organisk synlighet. Det er et grovt mål for å finne ut hvordan et nettsted presterer i Google, basert på hvordan nettsiden vises og rangerer på spesifikke søkeord. Dette er et annet måleparameter enn organisk trafikk, som viser antall brukere som klikker seg videre via Googles søkeresultater.

Det er viktig å huske at organisk synlighet er et relativt mål, noe som betyr at verdien kan variere over tid. For mer informasjon, se videoen nedenfor eller les vårt innlegg om organisk synlighet.


Författare

Christian Rudolf

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO

Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!