Av

Uppdaterad: April 04, 2023

Reklamebyrå

Topdogs ordliste Reklamebyrå

Hva er et reklamebyrå?

Et reklamebyrå er et selskap hvis virksomhet består i å annonsere og hjelpe andre selskaper med deres markedsføring . Blant annet lager reklamebyråer markedsplaner og designer visuell kommunikasjon i form av annonsering i trykte og mobile medier for sine kunder. Et reklamebyrå kan også hjelpe sine kunder med målgruppeanalyse og profilering. Et reklamebyrå spesialiserer seg ofte på noen områder som forbrukerannonsering eller business-to-business. Noen reklamebyråer jobber mer generelt med markedskommunikasjon og tilbyr dermed flere typer markedsføringstjenester. Denne typen reklamebyrå kalles vanligvis et fullservicebyrå. Hvis et byrå i stedet spesialiserer seg på digital markedsføring, kalles det vanligvis et webbyrå eller digitalt byrå. Mange byråer har i en tid nå valgt å kalle seg kommunikasjonsbyråer i stedet fordi de føler at det de gjør faller «mellom» det et reklamebyrå og et PR-byrå gjør. Et PR-byrå skiller seg fra et reklamebyrå ved at PR-byrået jobber med kommunikasjon i ikke-kjøpte kanaler ved for eksempel å lage pressemeldinger for å få omtale i nyhetsmedier, bloggere eller sosiale medier. Et PR-byrå kan også jobbe med lobbyvirksomhet og krisekommunikasjon.

Hvordan fungerer reklamebyråer?

Ulike reklamebyråer har hver sin måte å jobbe på, men generelt starter de med å finne ut hva kunden trenger hjelp til og så undersøker de problemene fra ulike vinkler. Etter det utvikler reklamebyrået vanligvis en strategi og rapporterer hvordan problemene kan løses. Hos et reklamebyrå har de kunnskap og erfaring som gjør at de vet hva som kreves i forhold til bedriftens krav, behov og ønsker. Det viktige er at både oppdragsgiver og reklamebyrå vet hva de gjensidige forventningene er. Du kan ikke forvente alt fra alle typer byråer, men som oppdragsgiver må du prøve å finne byrået som oppfyller dine krav.

Reklamebyråer og SEO

Mange reklamebyråer i Sverige investerer ikke i søkemotoroptimalisering , selv om de kaller seg fullservicebyråer. Noen gjør halvhjertede forsøk, men klarer ikke å levere SEO på nivået som spesialiserte SEO-byråer gjør. Det kan hende at enkelte reklamebyråer kan utvikle kampanjesider og kjøpe blant annet Facebook-annonser, men dette er en dråpe i havet sammenlignet med markedsføringsmulighetene som finnes i SEO .

Reklamebyråer og innholdsmarkedsføring

Reklamebyråer må være flinke til å forstå hva som får kundene til å krysse av og levere det. Men de er mindre gode på innholdsmarkedsföring. Reklamebyråers hovedoppgave har i lang tid vært å lage annonsering som annonser, som pålegges målgruppen og krever en kampanjetilnærming som innebærer punktinnsats som spres over året. Inholdsmarkedsföring handler i stedet om å kontinuerlig skape verdiskapende innhold som målgruppen tar del av frivillig. Annonseabonnementet til reklamebyråer fungerer derfor ikke når du driver innholdsmarkedsföring. I tillegg har mange reklamebyråer ikke erfaring med SEO, noe som kreves for at innholdet faktisk skal vises i for eksempel Google. Det nytter ikke å investere tid og penger på innhold som ikke ønsker å bli sett eller generere nye leads. Reklamebyrå

Hvorfor ansetter bedrifter et reklamebyrå?

Mange virksomheter velger å ansette et reklamebyrå fordi byrået har kompetanse på markedsføring og annonsering som virksomheten selv mangler. Salget kan gå ned, selskapet får kanskje ingen kunder eller markedsføringen fungerer kanskje ikke, så kan et reklamebyrå komme med ideer og løsninger som får selskapet på rett spor. De kan for eksempel produsere bedre salgsmateriell, annonser og klare markedsplaner.

Ulike fagkategorier innen et reklamebyrå

I et reklamebyrå er det flere ulike oppgaver som ivaretas av ulike faggrupper hvis oppgaver noen ganger flyter sammen. Her kan du se noen eksempler på faglige kategorier tilgjengelig hos et reklamebyrå:

  • Art director har ansvar for grafisk og kunstnerisk utforming av for eksempel annonser.
  • Tekstforfatteren utvikler og skriver tekstene som skal brukes i markedsføringen.
  • Den grafiske designeren realiserer designet som Art Director har utviklet. Designeren jobber ofte i Adobe-programmene Illustrator, InDesign og Photoshop.
  • Den kreative lederen leder den kreative prosessen og sørger for at det som forlater byrået holder en viss kvalitet.
  • Planleggeren eller strategen utfører markedsanalyser, legger strategier og utvikler retningslinjer for den kreative prosessen. Hennes oppgave er også å forstå markedet og målgruppen.
  • Forskeren hjelper planleggeren med å samle informasjonen han trenger for å gjøre markedsanalyser og utvikle strategier.
  • Prosjektledere har overordnet ansvar for reklamebyråets oppdragsgivere, sørger for at arbeidet skrider frem, skriver avtaler, forhandler budsjetter og deltar i strategiarbeid.
  • Produksjonsledere er operative prosjektledere og holder kontakt med ulike produksjonsselskaper, fotografer og andre underleverandører. Hun sørger også for at tidsplaner følges og at prosjektene holder det fastsatte budsjettet.
  • Originalisten fullfører det grafiske designet for hovedsakelig trykk. Hun sørger for kvalitet og sørger blant annet for at avstand og farger stemmer.
Författare

Christian Rudolf

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO

Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!