Av

Uppdaterad: April 04, 2023

Hva er sidehastighet?

I SEO snakkes det mye om sidehastighet, men hva er det egentlig? Sidehastighet måler hvor lang tid det tar før innholdet på en bestemt nettside lastes inn. Begrepet forveksles ofte med nettstedshastighet , som refererer til gjennomsnittlig lastetid for hele nettstedet. Et nettsteds sidehastighet bestemmes av flere ulike faktorer som nettsidens server og størrelsen på bildene og HTML-koden. Sidehastighet

Hvorfor er sidehastighet viktig for SEO?

Tidligere var sidehastighet bare en av mange beregninger som nettutviklere brukte for å bestemme hvor raskt en person kan få tilgang til innholdet på et nettsted. I dag har imidlertid sidehastighet blitt en viktig rangeringsfaktor som søkemotorer som Google bruker når de rangerer nettsider i søkeresultater. Hvis det er en viktig rangeringsfaktor for Google, er det også en viktig faktor i søkemotoroptimalisering . En stor grunn til at Google legger så stor vekt på sidehastighet er at den gjenspeiler nettstedets kvalitet og brukervennlighet . Brukere gjør mindre på nettsteder hvis sidehastighet reduserer interaksjonen med nettstedet, noe som gjør det mindre interessant. Raske sider anses derfor å ha høyere kvalitet og blir dermed belønnet med høyere rangeringer. Så jo raskere siden din lastes inn, jo høyere rangerer den i Googles søkeresultater. Dette betyr at ved å optimalisere nettsidene dine og senke lastehastigheten, kan du tiltrekke deg mer organisk trafikk og få besøkende til å bli lenger på nettsiden. Jo mer tid brukeren bruker på nettstedet ditt, jo mer eksponeres de for merkevaren og produktene dine. Dette gir deg mer tid til å vise brukeren hvem du er. Sidehastighet påvirker ikke bare rangeringer og trafikk – den påvirker alle markedsføringskanaler. Det er tonnevis med data der ute som viser at raske nettsider også konverterer flere brukere og lavere fluktfrekvens uavhengig av kanal. Lastehastigheten påvirker også hvordan besøkende opplever siden, noe som igjen gjenspeiles i hvordan de opplever virksomheten din, produktene og tjenestene dine. En rask nettside gir en mer positiv brukeropplevelse, mens en treg nettside gir en mer negativ opplevelse. som betyr at brukeren assosierer merkevaren din med noe positivt. Du fremstår også mer troverdig ettersom siden fungerer slik brukeren forventer. Men hvor raskt skal en nettside lastes? Google anbefaler en sidehastighet på under to sekunder.

Landingssidehastighet

Å måle og analysere nettsidens sidehastighet er ikke så enkelt som det høres ut. Det er mange måter å måle på.

  • Fulllastet side – tiden det tar for 100 % av siden å laste. Dette er den enkleste måten å finne ut hvor raskt en side lastes inn.
  • Tid til første endring – tiden det tar for en side å starte innlastingsprosessen.
  • First Meaningful Paint/First Contextual Paint – tiden det tar for en side å laste inn nok komponenter til at brukeren kan lese innholdet på siden og begynne å samhandle med den.

La oss si at det tar 10 sekunder før en side lastes helt inn. Den er treg i forhold til hvor fort den skal lastes hvis du bare ser på hvor lang tid det tar før hele siden lastes. Noen ganger kan det imidlertid være verdifullt å også se på hvor lang tid det tar før siden laster den første meningsfulle fargen. Det er ofte det eneste som trengs for at brukeren skal begynne å samhandle med den. Det er med andre ord mange forskjellige måter å måle sidehastighet på, og det er ingen måte som er bedre enn en annen. Det beste du kan gjøre er å holde alle verdier så lave som mulig . På denne måten kan du være sikker på at siden har så kort lastetid som mulig.

Sjekk nettstedets sidehastighet

Det er flere programmer og tjenester du kan bruke for å finne ut hvor raskt en side laster. Her er noen eksempler:

  • Google PageSpeed Insights
  • Gtmetrix
  • WebPageTest
  • Pingdom-verktøy
  • Dotcom-verktøy

Forbedre sidehastigheten

Mange av programmene som måler hastigheten viser deg ikke hvilke grep du bør ta for å korte ned nedlastingstiden. Her er tre eksempler på ting du kan forbedre for å få sidene dine til å lastes raskere:

  • Komprimer bildene – store og tunge bilder er den største grunnen til at mange nettsider laster sakte.
  • Reduser CSS, JavaScript og HTML – optimaliser koden og fjern mellomrom, komma og andre unødvendige tegn. Fjern også kodekommentarer, formatering og ubrukt kode.
  • Gå gjennom serveren din – se etter flaskehalser som trege databasespørringer, treg ruting eller mangel på minne, og fiks dem. Noen ganger kan det også være lønnsomt å bytte webhotell.
Författare

Frida Tverelv