Hva er markedsføringen din?
Markedsföring er strategiske aktiviteter som bedrifter gjennomfører med sikte på å kapre nye kunder og beholde eksisterende. Det handler om å skape interesse, gi virksomheten et ansikt og skape gode kunderelasjoner ved å bruke alt fra ulike arrangementer til annonsering og digital tilstedeværelse.
Hvorfor bør du markedsføre virksomheten din?
Kunder og salg er en forutsetning for at en virksomhet skal gå rundt. Og for at bedriften din skal få kunder, må folk vite om det. Derfor må du spre ordet om bedriften og hvilke produkter eller tjenester den tilbyr – det vil si markedsføre den. Det er et langsiktig arbeid for både å skaffe nye kunder og minne eksisterende kunder slik at de handler igjen. En eller annen form for markedsføring er i utgangspunktet et must for å etablere en virksomhet, holde den på markedet og få den til å vokse.
Hvem skal markedsføringen rettes mot?
En grunnregel for vellykket og effektiv markedsføring er at den er rettet mot de rette personene. Derfor er det viktig å gjøre grundig research og spesifisere målgruppen for ditt produkt eller tjeneste så nøye som mulig. Den kunnskapen er grunnlaget for hvordan, hvor og når du gjør markedsføringen din. Jo klarere bilde av målgruppen, desto større sjanse har du for å gjøre god og nøyaktig markedsføring.
Når bør du markedsføre virksomheten din?
Markedsføring er en forgjengelig vare og noe du må gjøre kontinuerlig. Men til enkelte tider er det ekstra viktig og da kan det kreves mer og/eller større innsats. Det kan for eksempel være når virksomheten nettopp har startet, i forbindelse med kampanjer og lansering av nye produkter eller før høysesongen.
Hvordan skaper du god markedsføring?
Utgangspunktet for å skape god markedsføring er å kjenne ditt produkt, ditt marked og din målgruppe. Du må forstå hva kundene etterspør og i hvilke kanaler du når dem. Når du vet det, kan du sette sammen en markedsplan og justere markedsføringen din slik at den passer innenfor de rammene og skape verdier for kundene dine. Videre er det også viktig å ha en klar målsetting og vite hva du ønsker å oppnå med markedsføringen din. Ikke glem å alltid spore dine ulike innsatser og vurdere hva som faktisk fungerer og hva som ikke fungerer.
Hva er god markedsføring?
God markedsføring fanger oppmerksomheten til målgruppen. Og det genererer en eller annen form for overskudd til virksomheten – rent økonomisk eller i form av interesse, tillit og godt omdømme.
Hvilke markedsføringsmetoder finnes?
Det er mange ulike måter å markedsføre seg på, og internett og sosiale medier gjør at mulighetene er større enn noen gang før. Noen av hovedmetodene for øyeblikket er:
- Søkemotoroptimalisering (SEO); et verktøy for å gi virksomheten bedre synlighet i Googles organiske søkeresultater. SEO er definert her :
- Sosiale medier; en måte å skape et personlig forhold til kundene på.
- Inholdsmarkedsföring (inholdsmarkedsföring); fange målgruppen ved hjelp av smarte strategier og redaksjonelt innhold som skaper verdi. Kan uttrykke seg i ulike former, som native advertising og inbound marketing.
- Reklame; markedsføring på en kjøpt plass. Enten digitalt via f.eks. Google Ads, Facebook Ads, Instagram, bannere og affiliatenettverk (annonsenettverk) eller analogt i f.eks. aviser og på bussholdeplasser.
- direkte mail; målrettet markedsføring i form av f.eks. nyhetsbrev, SMS, adressert og uadressert post
- Gerilja markedsføring; uventet, kreativ og engasjerende markedsføring som har som mål å oppnå maksimale resultater med minimale ressurser.
- Ord til munn; kunder spre ordet til andre i deres miljø. Når du kommer hit har du lykkes med den første markedsføringen.
Hvilke metoder og markedsaktiviteter som bør benyttes avhenger av hvilket produkt/tjeneste og målgruppe det er snakk om, samt gjeldende budsjett.
Fremtidens markedsføring
Det er ingen tvil om at en stor del av fremtidens markedsføring vil foregå på Internett. Ifølge SSB oppgir nesten 90 prosent av Sveriges befolkning at de bruker Internett nesten hver dag. Samtidig avtar interessen for trykte medier. Digital markedsføring er derfor fremtidens markedsføring. Å være synlig på nett gjennom ulike kanaler vil bli en nødvendighet for de fleste virksomheter for å skille seg ut fra konkurrentene. Dette kan blant annet bety at:
- Øk trafikken til nettstedet
- Skriv en blogg
- Annonser på nettet
- Slipp videoer på YouTube
- Vær aktiv på sosiale medier
- Bruk affiliate markedsføring
- Bruk nyhetsbrev
Eksempler som viser hvor viktig det er å markedsføre seg selv på nett:
- Det er over 77 000 søk på Google per sekund.
- 61 prosent av svenskene Googler hver dag.
- 74 prosent bruker sosiale medier daglig.
- Det er rundt 130 ganger så dyrt å nå 1000 personer via trykte medier sammenlignet med Facebook Ads.
- Små og mellomstore bedrifter som har en blogg får nesten 130 prosent flere leads enn de som ikke har det.
- 81 prosent av Internett-brukere stoler på det de leser i blogger.
- 6 av 10 personer sier at de foretrekker å se video på nettet fremfor TV.
- Markedet for digital annonsering er verdt rundt 25 milliarder SEK per år i Sverige.
- Det digitale annonsemarkedet i Europa har mer enn doblet seg på syv år og vokser eksponentielt.
Innehåll
- hvorfor bør du markedsføre virksomheten din?
- hvem skal markedsføringen rettes mot?
- når bør du markedsføre virksomheten din?
- hvordan skaper du god markedsføring?
- hva er god markedsføring?
- hvilke markedsføringsmetoder finnes?
- fremtidens markedsføring
- eksempler som viser hvor viktig det er å markedsføre seg selv på nett: