Hva er innholdsmarkedsføring?
Content marketing (content marketing), er en markedsføringsmetode som er basert på å skape tillit og lojalitet ved å gi sin utvalgte målgruppe relevant og verdiskapende innhold. Det er en måte å markedsføre deg selv på som passer veldig godt til vår tids digitale hverdag hvor vi konsumerer store mengder innhold og (stort sett) kan påvirke og velge type innhold og budskap vi ønsker å dele.
Definisjon av innholdsmarkedsføring
Innholdsmarkedsføring betyr markedsføring ved bruk av innhold som er verdifullt for mottakeren. Selve begrepet ble laget av Joe Pulizzi og han definerer det slik:
"Innholdsmarkedsføring er en strategisk tilnærming til markedsføring fokusert på å skape og distribuere verdifullt, relevant og konsistent innhold for å tiltrekke og beholde et klart definert publikum – og til slutt å drive lønnsom kundehandling."
Content management handler med andre ord om kontinuerlig å skape, publisere og spre innhold til din spesifikke målgruppe. Og ikke hvilket som helst innhold – det må være kvalitetsinnhold designet ut fra det kunden etterspør i stedet for hva selskapet ønsker å formidle. Det er ditt langsiktige arbeid som, hvis det gjøres riktig, bygger tillit og skaper lojale kunder, både nye og gamle.
Når bruker du innholdsmarkedsføring?
Innholdsmarkedsföring er en utmerket metode å bruke når du skal jobbe med merkevarebygging. Det er en langsiktig prosess som kan startes like godt ved oppstart som når virksomheten etableres. Uavhengig av stadiet organisasjonen er i, er det viktig å gjøre grunnleggende arbeid; å kartlegge og spesifisere aktuell målgruppe, formulere mål og mål og utarbeide en strategisk plan basert på disse. Det er også viktig å ta hensyn til fra første stund at, uansett om du velger å gjøre det internt eller ansette et innholdsbyrå , krever det ressurser i form av tid og/eller penger å jevnlig lage og distribuere kvalitetsinnhold.
Typer innholdsmarkedsføring
Grunnleggende for å kunne sette innholdsmarkedsføring ut i livet er en forståelse av hva innhold betyr og hvilke ulike typer det finnes. Den svenske oversettelsen er "innhold" og begrepet inneholder (redaksjonelt) materiale i ulike formater; tekst, bilde, lyd og video. Innhold inkluderer derfor alt fra skrevne artikler og samtaler i en podcast til en bevegelig video på YouTube eller et bilde på Instagram. Budskapet kan være tips, inspirasjon, råd, intervjuer eller fakta – du står fritt til å være så kreativ du vil så lenge resultatet er givende for målgruppen å ta del i og er tilpasset for å bli publisert i de kanalene der målgruppe er lokalisert. En forutsetning for å implementere engasjerende og effektiv innholdsmarkedsføring er at bedriften kjenner og forstår sin målgruppe svært godt. Da har du de beste mulighetene til å ta den riktige avgjørelsen om hva slags innhold som blir godt mottatt av målgruppen og i hvilke kanaler det bør publiseres slik at det til syvende og sist fører til forretningsnytte.
Innholdsstyring for b2b og b2c
Innholdsmarkedsföring kan brukes i både b2b og b2c. Det er kun snakk om å møte og tilfredsstille behovene til den spesifikke målgruppen ved å tilpasse innhold og kanaler. I b2c er det for eksempel vanlig å publisere og spre tips, råd og trivia i sosiale medier, blogger og podcaster, mens det i b2b oftere er webinarer, casestudier og forskningsrapporter i bransjeblader og nyhetsbrev.
Eksempler på innholdsmarkedsføring
Det finnes mange eksempler på innholdsmarkedsføring. For å vise noen, lister vi her tre svenske selskaper som vi synes gjør en god jobb: ICA Tilbyr innhold som tilrettelegger, utdanner og inspirerer kunder. Dette inkluderer blant annet i form av ulike apper og kundemagasinet Buffé IKEA Drives bloggen Livet hjemme med tips, inspirasjon og instruksjoner til ulike DIYs. Sportamore Inspirerer og utdanner sin målgruppe i alt fra treningstips til mote og trender i sitt digitale magasin
Innholdsmarkedsføring og SEO
Google er verdens største søkemotor, men Google kan også sees på som en matchtjeneste mellom de som produserer innhold og de som søker svar på sine egne spørsmål. Når du ser Google på den måten, blir Google av største betydning i innholdsmarkedsföring. Hvis du ikke får innholdet ditt på rett sted i Google, mister du +95 % av verdien av innholdsmarkedsføringen din. Grunnen til dette er at når en artikkel først finner sin plass i Google, blir den ofte der i flere år og genererer trafikk (verdi) for merkevaren du sender. Innholdsmarkedsføring uten søkemotoroptimalisering er sjelden lønnsomt, men med god SEO kan det være blant de mest lønnsomme tingene en markedsfører kan gjøre.