Av | Publicerad

Uppdaterad: November 24, 2022

Hva er et nettbyrå?

I denne artikkelen får du svar på hva et webbyrå er, hvilke områder et webbyrå jobber med og tips til hvordan du kan ta din digitale markedsføring til neste nivå. Et webbyrå er et byrå som driver medieproduksjon gjennom digitale kanaler. Gjennom bilde, tekst, tale og lyd skaper et webbyrå kommunikasjon som påvirker målgruppen ut fra konkrete mål utviklet sammen med kunden. Det kan for eksempel handle om å øke trafikken til en nettside, skape oppmerksomhet rundt en merkevare eller selge et produkt. Nettbyråer skiller seg også fra hverandre. Fullservicebyråer er webbyråer som driver alle deler av et webprosjekt. Det inkluderer nettstrategi, konsept og kommunikasjon samt teknisk implementering. Noen nettbyråer er mer nisjemessige og spesialiserer seg på ett av disse områdene. De leverer til fullservicebyrået, som igjen leverer til kunden. Nedenfor er en kort oversikt over de vanlige tjenestene som et webbyrå tilbyr.

Online strategi

Et nettprosjekt begynner med utformingen av en nettstrategi. Det er her du bestemmer deg for hva du vil oppnå med prosjektet og hvordan du skal komme dit. En godt utformet nettstrategi gjør prosjektets innsats kostnadseffektiv og kommunikasjon skarp.

Grafisk design og kommunikasjon

Grafisk design (grafisk kommunikasjon) innebærer å gjøre det lettere for mottakeren å motta informasjon ved å ordne bilder og tekst. En grafisk designer i et webbyrå kan for eksempel jobbe med å designe logoer for merkevarer eller bestemme utformingen av annonser.

webdesign

En webdesigner lager strukturen og funksjonen til nettsider (nettsider). Et nettsteds webdesign må være visuelt tiltalende samtidig som det kan brukes. Derfor har en webdesigner vanligvis både kunnskap om koding og sans for farge og form.

Copywriting

Copywriting handler om å jobbe med ideer og tekster for å lage annonsering som vekker interesse hos målgruppen. En tekstforfatter kan jobbe med manus til reklame, annonsetekster, netttekster, talemanus, utendørsbrev og mye mer.

Gjør nettbyråer SEO?

SEO innebærer å bruke ulike teknikker for å få en nettside til å vises så høyt som mulig i et søk på en søkemotor, f.eks. Google. Det er opptil 200 faktorer som alle tas i betraktning når en nettside skal rangeres på Google. Nettsidene som ligger på toppen belønnes med store mengder gratis trafikk. Men pass på! Det er mange villedende markedsføringstips om søkemotoroptimalisering som kan føre til at SEO-prosjekter ikke når toppen. For eksempel. SEO handler ikke om Google , i motsetning til hva mange tror. Dersom søkemotoroptimalisering er inkludert, er det viktig å vite hva som inngår i søkemotoroptimalisering . Mange nettbyråer bygger primært nettsider og hjelper sekundært med søkemotoroptimalisering. Resultatet blir ofte bedre hvis du i stedet bruker hjelp fra et SEO-byrå. Grunnen til at et SEO-byrå og et nettbyrå er forskjellige typer SEO avhenger av hvordan du ser på SEO. For et nettbyrå handler det om indeksering, det vil si at innholdet må være i Google. For et SEO-byrå handler søkemotoroptimalisering om rangering i Google. Se video nedenfor:

Innholdsmarkedsføring

Forbrukere i dag har mindre toleranse for reklame enn noen gang før. Du klikker bort annonser, ser bort når TV-reklamen kommer og hopper raskt til en ny radiokanal i bilen når det er reklamepause. Reklame er ikke lenger like spennende som før – det har i stedet blitt en forstyrrende støy, som forbrukerne har blitt stadig flinkere til å unngå. Innholdsmarkedsföring har oppstått som svar på denne holdningsendringen. En innholdsmarkedsfører jobber i et nettbyrå for å bryte gjennom støyen. Med redaksjonelle metoder som verktøy skaper han relasjoner og tiltrekker seg målgrupper. I stedet for annonsering får målgruppen for eksempel verdifull informasjon, inspirerende følelser og en god historie.

Hvor mye koster en nettside?

En nettside kan koste alt fra SEK 5 000 til SEK 50 000. Funksjoner, design, grad av tilpasning og størrelse på nettsiden er eksempler på faktorer som vil avgjøre hva sluttsummen blir. Nedenfor diskuterer vi fem faktorer som spiller en større rolle for sluttprisen og gir tips til hvordan du kan gjøre et mer økonomisk kjøp.

Antall sider

Hver side på nettstedet koster mye å bygge. Dersom du ønsker at nettsiden skal inneholde mer enn 30 nettsider, kan du sørge for at leverandøren bruker et brukervennlig verktøy. Så, etter at leverandøren har lagt grunnlaget, kan du bygge de fleste nettsidene selv og dermed redusere prisen.

Designvalg

Det finnes mange gode maler som forkorter tiden for å designe en nettside. Men skal nettsiden ha et helt unikt design, må webdesigneren skissere fra bunnen av – og prisen blir deretter.

Bilder og tekster

Å lage bilde- og tekstmateriell er en tidkrevende jobb som kan drive opp prisen. I de fleste tilfeller vil det være dyrere om webbyrået lagrer materialet enn om du har det klart ved prosjektstart.

Supportavtale

En støtteavtale er avgjørende for at nettsiden skal fungere problemfritt fra den dagen den er ferdigstilt. En supportavtale for en enkel nettside er på ca SEK 500/mnd, som fort blir store summer, hvis man tar i betraktning hvor mange år man planlegger å bruke nettsiden. Derfor kan en støtteavtale som er inkludert i kjøpet av nettsiden bestemme at hele kjøpet vil være rimelig.

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!