Av

Uppdaterad: November 24, 2022

Digital markedsføring

Hva er digital markedsføring?

Digital markedsføring, digital markedsføring, nettmarkedsföring og nettmarkedsföring, kjært barn har mange navn. Uansett hvilket navn du bruker, er betydningen den samme. Markedsföring på nett omfatter alle markedsføringstiltak gjort via digitale plattformer som søkemotorer, sosiale medier og e-post. Mens tradisjonell markedsføring gjøres ved hjelp av trykte annonser, telefonsalg eller fysisk markedsføring, skjer digital markedsføring ved hjelp av elektronikk. Den digitale utviklingen har dermed skapt uendelige markedsføringsmuligheter for virksomheter til å spre budskapet sitt og nå potensielle kunder. Det krever imidlertid mye taktisk og analytisk arbeid samt en klar markedsplan for å effektivt nå riktig målgruppe. Digital markedsføring

Ulike typer online markedsføring

Digital markedsføring omfatter som nevnt all markedsføring som foregår elektronisk og på nett. Her ser du en rekke eksempler på ulike typer digital markedsføring.

Søkemotoroptimalisering, SEO

Søkemotoroptimalisering (SEO), også kalt søkemotoroptimalisering på engelsk, inkluderer metodene som brukes for å designe en nettside på en måte som gjør at den rangeres høyere i søkemotorresultatene og dermed generere mer trafikk til nettsiden. SEO utført på riktig måte kan også resultere i økt salg og merkekjennskap .

Innholdsmarkedsføring

Content Marketing, også kalt innholdsmarkedsføring , er en digital markedsføringsmetode med mål om å skape merkekjennskap, trafikkvekst, leads og kunder ved å skape tillit og lojalitet ved å gi relevant og verdiskapende innhold til sin utvalgte målgruppe.

Markedsføring i sosiale medier

Social Media Marketing (SMM) er en markedsføringsmetode som inkluderer markedsføring som foregår på nettsider og i andre digitale kanaler, hvor brukere kan samhandle og bidra med eget innhold (brukergenerert innhold), for eksempel LinkedIn, Facebook og Instagram. Målet med SMM er å produsere innhold som får leseren til å engasjere og konvertere, men også å spre innholdet videre på sosiale medier, samt å øke merkekjennskapen, drive trafikk til bedriftens nettside og generere leads.

Betal per klikk (PPC)

PPC er en markedsføringsmetode som går ut på at en bedrift kjøper en annonseplass i en digital plattform for å drive trafikk til bedriftens nettside. Selskapet betaler ofte plattformen for hvert klikk annonsen genererer. En av de vanligste typene PPC er Google Ads, som lar bedrifter betale for de beste plasseringene på Googles resultatsider. Andre kanaler hvor bedrifter kan bruke PPC inkluderer Facebook, Twitter og LinkedIn.

Affiliate markedsføring

Dette er en type digital markedsføringsmetode hvor bedrifter betaler noen andre for å annonsere bedriftens produkter eller tjenester på nettsiden deres.

Native Advertising

Native er en type digital markedsføring som består av annonser som smelter inn i miljøet, det vil si at de ligner innholdet på nettsiden ved å ha samme tone og design. For å skille disse annonsene fra det redaksjonelle innholdet, har annonsene ofte et annet design som en ramme eller tekst som indikerer at den er kjøpt eller sponset. Du finner ofte disse annonsene i sosiale medier, eller som anbefalt innhold på en nettside.

Epost markedsføring

E-postmarkedsføring er en annen måte for bedrifter å kommunisere med kundene sine. Bedrifter sender ofte e-post for å promotere innhold, rabatter og arrangementer, og for å få folk til å besøke selskapets nettside.

Sponset innhold

Sponset innhold betyr at et selskap betaler et annet selskap eller publiserer for å lage og promotere innhold som diskuterer selskapets merkevare eller tjeneste på en eller annen måte. En spesielt populær form for sponset innhold er influencer marketing, som betyr at en virksomhet «sponser» en influencer til å publisere innlegg eller lage en video relatert til virksomheten på influencerens egne sosiale medier. En annen type sponset innhold er blogginnlegg eller artikler skrevet for å fremheve et emne eller en tjeneste relatert til en bedrift.

Hvorfor er din digitale markedsføring viktig?

I dag er din digitale markedsføring avgjørende for en bedrifts merkevarebevissthet. Den digitale tilstedeværelsen har faktisk blitt så vanlig at dagens forbrukere nå forventer at bedrifter skal ha en eller annen form for tilstedeværelse på nett, det vil si å ha en nettside og være tilstede i sosiale medier. Spesielt når forbrukere bruker disse kanalene for å finne informasjon om selskapet og dets produkter. Kort fortalt betyr dette at bedriftseiere må omfavne visse aspekter ved digital markedsføring for å kunne konkurrere om forbrukernes oppmerksomhet. Siden det finnes flere ulike typer digital markedsføring, er det mulig å eksperimentere med en rekke markedsføringsmetoder. En annen fordel med digital markedsføring sammenlignet med tradisjonell markedsføring er at det er lettere å måle suksessen til markedsaktiviteter og avkastningen ved hjelp av ulike måleverktøy og dashboard. Digital markedsføring

Hvem jobber med online markedsføring?

I dag utføres digital markedsføring av flere ulike yrkesroller både internt og av digitale markedsføringsbyråer. I små bedrifter er det vanlig at én person utfører mange av de ulike digitale markedsføringsmetodene beskrevet ovenfor samtidig og på egen hånd. I større selskaper kan hver digital markedsføringsmetode administreres av en spesialist som kun fokuserer på én eller to spesifikke metoder og kanaler. Men siden det kreves både kunnskap og erfaring for å lykkes med digitale markedsføringskampanjer, er det flere og flere som velger å bruke et digitalt markedsføringsbyrå. Disse byråene spesialiserer seg på online markedsføring og tilbyr flere tjenester som kan støtte en bedrifts digitale markedsføring. Eksempler på yrker innen digital markedsføring

  • SEO-spesialist SEO -spesialistens hovedoppgave er å få virksomheten til å fremstå så høyt som mulig på søkemotorens resultatsider, øke trafikken fra søkemotorer til siden og dermed øke virksomhetens omsetning. Ved hjelp av ulike metoder for søkemotoroptimalisering jobber SEO-spesialister direkte med nettsidens innholdsskapere for å sikre at innholdet gir gode resultater i søkemotorene.
  • Innholdsmarkedsføringsspesialist Innholdsmarkedsføringsspesialist lagrer digitalt innhold. De holder ofte styr på bedriftens bloggkalender og utvikler ulike typer innholdsstrategier for bedriftens digitale kanaler. Disse personene jobber ofte tett med andre avdelinger for å sikre at produktene selskapet lanserer er representert i alle digitale kanaler.
  • Social Media Manager En Social Media Manager administrerer selskapets sosiale kanaler. For eksempel lager de en tidsplan for innlegg og sporer hvor mange som samhandler med innleggene. Social Media Manager jobber ofte tett med Content Marketing-spesialisten for å utvikle en strategi for hvilket innhold som skal publiseres på hvilket sosialt nettverk.

Hvem drar nytte av digital markedsføring?

Digital markedsføring kan fungere for enhver bedrift i enhver bransje. Uansett hva en virksomhet selger og hvilken målgruppe virksomheten har, kan digital markedsføring føre til raskere identifisering av en målgruppes behov, men også bidra til å skape verdifullt nettinnhold som fører til flere kjøp eller økt merkekjennskap. Dette betyr imidlertid ikke at alle typer virksomheter bør implementere en digital markedsføringsstrategi på samme måte.

Digital markedsføring innen B2B

Den digitale markedsføringsinnsatsen til business-to-business (B2B) -selskaper består ofte av å generere potensielle kunder med mål om at noen skal snakke med en selger. Av denne grunn er rollen til digital markedsføring å tiltrekke og konvertere leads via for eksempel selskapets nettside og forretningsfokuserte kanaler som LinkedIn.

Digital markedsføring innen B2C

Når et business-to-consumer (B2C) selskap jobber med digital markedsføring, er målet som regel å tiltrekke folk til selskapets nettsider og få dem til å bli kunder. Av denne grunn er markedsføringsfokuset på å bygge en akselerert kjøpsreise, fra det øyeblikket den potensielle kunden kommer inn på nettsiden til de klikker for å kjøpe. For B2C-selskaper kan sosiale kanaler som Instagram og Facebook ofte være mer verdifulle enn forretningsfokuserte plattformer som LinkedIn.

Författare

Christian Rudolf

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO

Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!