Kundecase Mediaplanet Søkemotoroptimalisering
Mediaplanet er Sveriges største utgiver av tematidsskrifter og har virksomhet i 15 land. Du som leser dette har helt sikkert lest minst ett av Mediaplanets temamagasiner – du kan se eksempler på Mediaplanets produkter her. Som et supplement til temabladene lanserte Mediaplanet også et nettprodukt i 2013. Her beskriver jeg hvordan Mediaplanet henter ut relevant og verdifull trafikk til sine temasider fra Google. Mediaplanets utfordring Mediemarkedet for print er i sterke endringer, samtidig som det vokser frem et helt nytt mediemarked på nett. For å kapitalisere på dette nye markedet må Mediaplanet bygge delvis nye prosesser rundt innhold, rekkevidde og salg. Prosesser som i flere tilfeller er vesentlig forskjellige fra de som brukes til trykk i dag. Topdogs SEO-oppdrag For at Mediaplanet skal være like vellykket på nett som det er på trykk, må Mediaplanets nettpublikasjoner motta relevant trafikk. Topdogs oppdrag var å bygge prosesser og innsikt for å sikre at publikasjonene fikk riktig og verdifull trafikk gjennom Google. Prosessen som Topdog laget for Mediaplanet: * Domenestrategi * Tilpasning og bruk av Mediaplanets innholdsdatabase * Analyse av CMS og implementering av nødvendige tekniske forbedringer av CMS for vellykket Søkemotoroptimalisering * Lansering av nettsteder * Linkanskaffelse * Måling og innsikt i økonomien til SEO og hvordan forretningsmodellene må se ut for å støtte vellykket SEO * Noe opplæring av Mediaplanets ansatte om SEO og om prosessen Resultater av Topdogs prosess Gode prosesser og strategier er ikke papirprodukter. De er testet i det virkelige liv. Nedenfor ser du en rangeringsrapport for Mediaplanets side om firmabiler (tjänstebilen.nu) hvor Mediaplanets SEO-prosess ble kjørt skarpt for å finpusse den og finne alle aspekter som ikke fungerte i praksis. Ordene er "offisiell bil" (blå linje på bildet under) og "offisielle biler" (rød linje i bildet under). Dette er ord som koster 30-40 SEK per klikk å kjøpe i svenske Google. I tillegg fikk siden trafikk på flere hundre søkeordkombinasjoner. Lignende resultater ble oppnådd for flertallet av Mediaplanets forretnings-, reise- og helsenettsteder. Mediaplanets mening om Topdog Carl Johan Åkesson, CFO & Digital Product Head i Mediaplanet Group:
Det jeg setter pris på med Christian og Topdog er hvor resultatorientert de jobber, det er ikke papirprodukter Topdog driver med. Når vi prøvekjørte alt, fungerte det i praksis. Vi oppnådde topplasseringer for konkurranseord og fikk verdifull trafikk, selv om sidene våre vi jobbet på var helt nye.