Av | Publicerad

Uppdaterad: November 24, 2022

Kundecase Mediaplanet Søkemotoroptimalisering

Mediaplanet er Sveriges største utgiver av tematidsskrifter og har virksomhet i 15 land. Du som leser dette har helt sikkert lest minst ett av Mediaplanets temamagasiner – du kan se eksempler på Mediaplanets produkter her. Som et supplement til temabladene lanserte Mediaplanet også et nettprodukt i 2013. Her beskriver jeg hvordan Mediaplanet henter ut relevant og verdifull trafikk til sine temasider fra Google. Mediaplanets utfordring Mediemarkedet for print er i sterke endringer, samtidig som det vokser frem et helt nytt mediemarked på nett. For å kapitalisere på dette nye markedet må Mediaplanet bygge delvis nye prosesser rundt innhold, rekkevidde og salg. Prosesser som i flere tilfeller er vesentlig forskjellige fra de som brukes til trykk i dag. Topdogs SEO-oppdrag For at Mediaplanet skal være like vellykket på nett som det er på trykk, må Mediaplanets nettpublikasjoner motta relevant trafikk. Topdogs oppdrag var å bygge prosesser og innsikt for å sikre at publikasjonene fikk riktig og verdifull trafikk gjennom Google. Prosessen som Topdog laget for Mediaplanet: * Domenestrategi * Tilpasning og bruk av Mediaplanets innholdsdatabase * Analyse av CMS og implementering av nødvendige tekniske forbedringer av CMS for vellykket Søkemotoroptimalisering * Lansering av nettsteder * Linkanskaffelse * Måling og innsikt i økonomien til SEO og hvordan forretningsmodellene må se ut for å støtte vellykket SEO * Noe opplæring av Mediaplanets ansatte om SEO og om prosessen Resultater av Topdogs prosess Gode prosesser og strategier er ikke papirprodukter. De er testet i det virkelige liv. Nedenfor ser du en rangeringsrapport for Mediaplanets side om firmabiler (tjänstebilen.nu) hvor Mediaplanets SEO-prosess ble kjørt skarpt for å finpusse den og finne alle aspekter som ikke fungerte i praksis. Ordene er "offisiell bil" (blå linje på bildet under) og "offisielle biler" (rød linje i bildet under). Dette er ord som koster 30-40 SEK per klikk å kjøpe i svenske Google. I tillegg fikk siden trafikk på flere hundre søkeordkombinasjoner. På mindre enn seks måneder kunne Mediaplanet eie disse søkeordene og mange flere i firmabilsegmentet Lignende resultater ble oppnådd for flertallet av Mediaplanets forretnings-, reise- og helsenettsteder. Mediaplanets mening om Topdog Carl Johan Åkesson, CFO & Digital Product Head i Mediaplanet Group:

Carl-johan Åkesson, digital sjef Mediaplanet Det jeg setter pris på med Christian og Topdog er hvor resultatorientert de jobber, det er ikke papirprodukter Topdog driver med. Når vi prøvekjørte alt, fungerte det i praksis. Vi oppnådde topplasseringer for konkurranseord og fikk verdifull trafikk, selv om sidene våre vi jobbet på var helt nye.

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!