Av

Uppdaterad: November 24, 2022

Hvordan Topdog hjalp Mediaplanet til å rangere først i Google for «firmabiler» – på seks måneder!

Mediaplanets problem: At det å snakke med målgruppen via kjøpt trafikk i Google er for dyrt! Mediaplanet er det største selskapet i Sverige innen innholdsmarkedsføring . Du har sikkert lest et av vedleggene deres i en av Sveriges dagsaviser. Bare i Sverige lager du +100 vedlegg per år og du har virksomhet i 14 land. Mediaplanets utfordring er å flytte forretningsmodellen fra print til online. Et av problemene som da oppstår er å nå målgruppen for hver nettpublikasjon. Å kjøpe målgruppen i Google er en kostbar løsning på problemet. I mange tilfeller kan hvert klikk du kjøper i Google koste 40–60 SEK. Dette er for eksempel tilfellet for søkeord innenfor vertikalen «firmabiler».

Løsningen på Mediaplanets problem:

En analyse fra Topdog viste at i stedet for å kjøpe trafikken fra Google, ville Mediaplanet tiltrekke seg trafikken naturlig fra Googles søkeresultater. Når Googles brukere søker etter termer knyttet til firmabiler/leasingbiler/firmabiler, skal Mediaplanets innhold vises i Googles søkeresultater, og Mediaplanet kan da snakke med målgruppen for den bransjen. Slik så det ut på en av Mediaplanets vertikaler (firmabiler) etter et SEO-prosjekt av Topdog: På mindre enn seks måneder kunne Mediaplanet eie disse søkeordene og mange flere i firmabilsegmentet Tjänstebilen.nu – rangering for ordene "tjänstebil" og "tjänstebiler" etter at Topdog kjørte sin SEO- prosess på disse ordene. Bildet viser hvordan nettsiden til Mediaplanet går fra nylansert til førsteplass for ordene «servicebil» og «servicebiler». På bare seks måneder. I konkurranse med Volvo, BMW og flere andre bilprodusenter.

Topdogs SEO-prosess tar deg til toppen og gir deg den verdifulle Google-trafikken

Søkemotoroptimalisering skiller seg fra annen markedsføring i den forstand at det ikke er en kampanje. Det er en investering. Noe som gir god avkastning først når nettsiden er på den absolutte toppen av søkeresultatene for de verdifulle forretningsdrivende ordene. Chart_Cost_02_SWE Søkemotoroptimalisering er basert på flere disipliner :

  • Tekst
  • Teknikk
  • Linker
  • Bruker

Kombinasjonen av investering og en multidisiplin prosess gjør SEO-prosjekter mer komplekse enn andre markedsføringsprosjekter. For å klare dette har Topdog utviklet en prosess basert på innsikt, implementering og ansvar:

  • Siden SEO er en investering, må du ta en informert beslutning angående prosjektet. Topdog sørger for at all informasjon ligger på bordet og at du har forstått alt om SEO-investeringen.
  • Noen må eie utførelsen av SEO-investeringen. Topdog er eksperter på å koordinere, implementere og administrere SEO-investeringer basert på teknologi, innhold og lenker.
  • Ansvar for resultatet. Det er på toppen for dine verdifulle søkeord at investeringen din utvikler seg som en hockeykølle (hockeykøllekurve). Det er ditt mål og dermed også vårt mål.

Hva Mediaplanet syntes om Topdog og vår SEO-prosess:

"Det jeg setter pris på med Christian og Topdog er hvor resultatorientert de jobber. Det er ikke papirprodukter Topdog driver med. Da vi testet alt, fungerte det i praksis. Vi nådde topplasseringer for konkurransedyktige ord og verdifull trafikk, selv om sidene vi jobbet med var helt nye."

/ Carl Johan Åkesson , CFO & Digital Product Head i Mediaplanet Group

Författare

Christian Rudolf

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO

Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!