Av | Publicerad

Uppdaterad: November 24, 2022

Opplæring i innholdsmarkedsføring 2023 – Hvilken bør du velge?

Vi har intervjuet bedrifter eller universiteter som tilbyr kurs i innholdsmarkedsføring for å gjøre det enklere for deg å velge. I intervjuene nedenfor kan du lese om hva kursene anser som sine unike fordeler når det kommer til innholdsmarkedsføring. Det er et stort behov for personer med innholdskunnskap ved innholdsbyråene . Dette er ingen toppliste, men kursene er nummerert for lesbarhet!

Selskapene vi intervjuet om innholdstreningskurs er:

    • 1. Stockholm skrivebyrå – Training in Content Customer Case
    • 2. Skillstarter – Innholdsmarkedsföring i praksis
    • 3. Westcomp – Innholdsmarkedsføring 1 og 2
    • 4. Grafiska Akademin – Innholdsmarkedsføringskurs fra bunnen av
    • 5. Mynewsdesk – Bli en Content Marketing Pro!
    • 6. Marie Westman og IHM Handelshøyskole – Innholdsmarkedsföring
    • 7. Infomedia tech – Content Marketing
    • 8. Oppsummering – Inholdsmarkedsföringsstrategi – lag engasjerende innhold og nå rett målgruppe
    • 9. Hei Kommunikasjon – Innholdsmarkedsföringskurs

Vi spurte følgende:

  • Hvor lenge har dette kurset vært hos deg og hva fikk deg til å starte på det?
  • Hva gjør ditt kundecasekurs skiller seg ut fra mengden?
  • Har du noen gode tips til de som ønsker å lykkes med innholdsmarkedsføringen sin?
  • Hvordan tror du innholdsmarkedsføring vil utvikle seg de neste 2 årene?

__________

1. Kundecase som en del av markedsføring

[mer_info_skjema]

Stockholm Skrivbyrå

Hvor lenge har dette kurset vært hos deg og hva fikk deg til å starte på det? Vi har hatt dette kurset i litt over ett år. Vi har laget den fordi vi synes at kundecases er en god og naturlig del av innholdsmarkedsføring. Når andre forteller deg at de er fornøyd med tilbudet ditt, er det verdt mer enn om du sier det selv. Siden det er mye å tenke på om du vil skrive en god ting som får god sirkulasjon, tenkte vi at det trengs et kurs! Hva gjør ditt kundecasekurs skiller seg ut fra mengden? Dette er et fjernundervisningskurs som du gjør når det passer deg. Den veileder deg i hvordan du skal tenke før du kontakter kunden og begynner å skrive. Du får kunnskap om hvordan du gjennomfører et intervju og hvordan du håndterer intervjuobjekter som ikke oppfører seg som du hadde trodd. Du får også forslag til struktur og innhold og tips til hvordan du kan få til en effektiv produksjon. Deretter går vi gjennom hvordan du best kan spre din kundecase. Kurset inneholder en mal du kan bruke når du skal skrive sak og et batteri med spørsmål til bruk under kundeintervjuer. Det er et veldig praktisk kurs med mange konkrete eksempler. Det fungerer selvfølgelig på både små og store skjermer. Har du noen gode tips til de som ønsker å lykkes med innholdsmarkedsføringen sin? Inholdsmarkedsföring handler mye om å bygge relasjoner med kunder og ambassadører. For å lykkes synes jeg du bør lytte til dine målgruppers behov og interesser, være raus med kunnskap og ha rikelig med tålmodighet. Innholdsmarkedsføring er en langsiktig måte å bygge en lojal kundebase på samtidig som du klatrer i søkemotorrangeringene. Veldig smart faktisk. Hvordan tror du innholdsmarkedsføring vil utvikle seg de neste 2 årene? Jeg tror at mye skrevet innhold vil bli erstattet av levende bilder og lyd. Jeg tror også at flere og flere virksomheter ønsker å investere helhjertet i inbound marketing og avgrense markedsføringsautomatiseringsverktøyene sine slik at de treffer flere mål. Selv om vi i Stockholm Skrivbyrå har undervist og laget innholdsmarkedsføring i mange år nå, tror jeg det er først nå det virkelig har tatt av. Det blir veldig gøy å jobbe med og ta det til neste steg. __________

2. Innholdsmarkedsföring i praksis!

Christer Pettersson, Pontus Staunstrup / Skillstarter

Hvor lenge har dette kurset vært hos deg og hva fikk deg til å starte på det? Det er et nytt kurs. Bakgrunnen er at både Pontus Staunstrup og jeg jobber daglig med innholdsmarkedsføring, Pontus på Climeon og jeg på Arvato, men de fleste innholdsmarkedsføringskursene har forelesere fra ulike byråer og leverandører. Så vi ønsker å tilby et virkelig godt kurs med tydelig fokus på å være konkret med reelle erfaringer fra bedrifter som selv jobber med innholdsmarkedsføring. Hva får innholdsmarkedsføringskurset ditt til å skille seg ut fra mengden? Det er veldig konkret og gir deg som kursdeltaker klare verktøy for å begynne å jobbe aktivt med innholdsmarkedsføring selv. Som deltaker får du også to bøker om innholdsmarkedsføring, som sammen med tipsene vi deler i løpet av dagen forhåpentligvis vil få deg til ikke bare å ta kurset men også komme i gang med innholdsmarkedsføring når du kommer tilbake kl. arbeid Har du noen gode tips til de som ønsker å lykkes med innholdsmarkedsføringen sin? Gjør grunnarbeidet før du starter, slik at du har dine mål, målgrupper og din redaksjonelle plan på plass. Ellers er det stor risiko for at det blir en tjuvstart, som så nedskaleres ganske raskt når det er uklart hvem som skal gjøre hva og hvilken verdi investeringen gir. Hvordan tror du innholdsmarkedsføring vil utvikle seg de neste 2 årene? Innholdsmarkedsføring vil fortsette å vokse i popularitet, men det vil bli et tydeligere fokus på kvalitet. Det er ikke nok å produsere relevant innhold av god kvalitet, fra nå av vil det kreves eksepsjonelt og virkelig engasjerende innhold. __________

3. Innholdsmarkedsföring 1 og 2

WestComp 0.1.

Hvor lenge har dette kurset vært hos deg og hva fikk deg til å starte på det? Vi driver opplæring i Content Marketing som en del av en pakke som tilbys SMB-bedrifter innenfor rammen av et digitaliseringsprosjekt WestKomp 0.1. Prosjektet startet opp sommeren 2018 og pågår til 2020. Treninger tilbys periodevis IRL, men er tilgjengelig digitalt for prosjektdeltakerne i perioden. Prosjektet er finansiert av Det europeiske sosialfondet, som betyr at deltakerne tilbys opplæringen gratis i arbeidstiden. Du kan selvsagt linke til vårt prosjektområde. Hvorfor vi sender det til deg er ganske enkelt: Kunnskapsgapet og tendensen til forbedring eksisterer når det kommer til nye metoder for å møte målgruppen din. De fleste opplæringskursene vi kan tilby i løpet av prosjektet er utviklet etter det prinsippet. Hvordan tror du innholdsmarkedsføring vil utvikle seg de neste 2 årene? Fremtidsspørsmålet er interessant. Et åpenbart svar er at innholdet vil variere avhengig av plattformen. Når VR og AR blir tilgjengelige og interessante fra et sosialt perspektiv, vil markedet følge etter. Å være i noe i stedet for å være med på noe er en spennende tanke! __________

4. Innholdsmarkedsföringskurs fra bunnen av

Grafisk akademi

Hvor lenge har dette kurset vært hos deg og hva fikk deg til å starte på det? Vi har hatt vårt kurs i innholdsmarkedsføring i ca 5 år nå. Siden vi er en ledende leverandør av kurs i digital markedsføring , er det bare en selvfølge at vi startet det. Hva får innholdsmarkedsføringskurset ditt til å skille seg ut fra mengden? Kurset skiller seg ut i mengden dels fordi det er en del av en større opplæringspakke som vi har, som kalles Digital Marketing Coordinator og dels fordi kurset undervises av noen av regionens skarpeste kursledere på området. En annen grunn til at kurset vårt skiller seg ut er at INTERNETT I FOKUS , som er Sør-Sveriges største konferanse innen sosiale medier, analyse og digital markedsføring, tilhører oss! Har du noen gode tips til de som ønsker å lykkes med innholdsmarkedsføringen sin? Å lykkes i dag med innholdsmarkedsføring er å hele tiden lære mer og mer om kundene dine (målgruppen)… ikke bare hvem de er, men hvordan de fungerer som mennesker. Dette gjør markedsføringen mye enklere og i sin tur lettere å komme med relevant innhold til din nettside, sosiale medier og digitale kampanjer. Å lage tilpasset innhold er også en god måte å bli kjent med kundene dine og samtidig bygge merkevaretillit… Hvordan tror du innholdsmarkedsføring vil utvikle seg de neste 2 årene? Vanskelig å si… men trendene peker mye mot mer videoinnhold og smarte automatiserte kampanjer samt «personlig søk» som nå øker på Google, så markedsførere må fange opp dette og bruke kontekstuelle data. Merker som kan forstå hensikten med disse søkene er de som ønsker å se bedre resultater i fremtiden. Innholdsmarkedsföring blir viktigere og viktigere nå, selv om det endrer seg litt i form. __________

5. Bli en innholdsmarkedsförings-proff!

Mynewsdesk

Har du noen gode tips til de som ønsker å lykkes med innholdsmarkedsføringen sin? Se utenfor markedsavdelingen. Snakk med dine kollegaer i andre avdelinger og kunder som sikkert har mye interessant kunnskap og gode spørsmål. Blir du for isolert fra resten av virksomheten, er det vanskelig å lage relevant innhold. Hvordan tror du innholdsmarkedsføring vil utvikle seg de neste 2 årene? Jeg håper å se flere chatbots som noen har tatt seg bryet med å gi noe interessant til. Jeg synes det er veldig interessant å fortelle i det formatet. Ellers vil godt innhold alltid fungere uansett om det er video eller tekst. __________

6. Innholdsstyring

Maria Westman i samarbeid med IHM Business School

Hvor lenge har dette kurset vært hos deg og hva fikk deg til å starte på det? IHM Content Marketing -opplæringen startet opp i januar 2019. Opplæringen er en firedagers opplæring ved IHM Business School. Det skal også gjennomføres i Gøteborg og nok en gang i Stockholm i løpet av våren. Opplæringen er et samarbeid mellom IHM og Maria Westman, C by West, som har designet og implementert den ved IHM Business School. Vi startet det fordi vi ser en sterk utvikling innen innholdsmarkedsføring hos svenske selskaper, hvor markeds- og kommunikasjonsavdelinger trenger oppdatert kunnskap om hvordan man jobber med innholdsmarkedsføring. Hva får innholdsmarkedsføringskurset ditt til å skille seg ut fra mengden? Ved IHM Business School har vi forretningsfokus i alle våre kurs. Det sier seg selv at innholdsstyringsarbeidet også er knyttet til virksomheten, og i vår opplæring har vi fokus på dette. På vår opplæring får du verktøy og metoder for å kunne jobbe både strategisk og taktisk – og dermed få et langsiktig bærekraftig innholdsmarkedsføringsarbeid. Har du noen gode tips til de som ønsker å lykkes med innholdsmarkedsføringen sin? Fokuser på relevans, definer målsettingen for hva som er viktig for deg internt, men selvfølgelig også målsettingen eksternt, mot omverden og kunder. Definer hva du ønsker å oppnå med arbeidet ditt. Ikke ta prosessen og bearbeidingen av innholdet for gitt – å lage flott innhold krever mot, kreativitet og utholdenhet. Ny teknologi og kanaler i all sin prakt, men husk at alle har tilgang til det. Det som vil gjøre innholdsmarkedsføringsarbeidet ditt unikt, er innholdet ditt og blandingen av kanaler. Hvordan tror du innholdsmarkedsføring vil utvikle seg de neste 2 årene? Det er mye støy i dag, hvor stadig flere investerer i innholdsmarkedsføring. Og konkurransen om målgruppens oppmerksomhet og tid er tøff. I fremtiden vil det kreves høy grad av kreativitet i løsningene, samt sørge for å ha en løpende og interaktiv dialog med din målgruppe. Ny teknologi vil være viktig for å utvikle dette, oppfølging og data vil få en enda større plass i arbeidet. Men det vil likevel kreve skikkelig godt innhold – hvis det ikke er interessant og relevant for målgruppen, vil du ikke klare å skape de riktige effektene. __________

7. Innholdsstyring

InfoMedia Tech

Hvor lenge har dette kurset vært hos deg og hva fikk deg til å starte på det? mai 2018 vil jeg gjerne trene på det som trengs i markedet. Sjekker stadig trender og hva som skjer i samfunnet vårt, følte at denne utdannelsen føltes helt rett etter at den lenge hadde vært fokusert på sosiale medier mm. Godt å kunne lage ekte innhold som får kunden til å reagere og handle. Hva gjør ditt kundecasekurs skiller seg ut fra mengden? Mange hands-on med tips og triks der du får jobbe på egenhånd. Vi ser også på fallgruver og jobber realistisk med opplæringen. Har du noen gode tips til de som ønsker å lykkes med innholdsmarkedsføringen sin? Optimaliser også nettet. Hvordan tror du innholdsmarkedsføring vil utvikle seg de neste 2 årene? Det vil være mer fokusert på ulike medier, raffinert. _________

8. Innholdsmarkedsføringsstrategi – lag engasjerende innhold og nå riktig målgruppe

Sammendrag

Hvor lenge har dette kurset vært hos deg og hva fikk deg til å starte på det? Vi har hatt innholdsmarkedsføringskurs siden 2017. Vi startet dette kurset fordi vi mener det er behov for at virksomheter jobber med innholdsmarkedsføring fra et strategisk perspektiv som skaper langsiktig effekt og resultater. Hva gjør ditt kundecasekurs skiller seg ut fra mengden? Innholdsstyring er et vidt begrep og definisjonene og bruksområdene er mange. På kurset vårt går vi gjennom det grunnleggende og bygger opp faktiske strategier gjennom en kombinasjon av teori og praktiske caser fra det virkelige liv. Oppsettet av kurset gjør at uansett hvor erfaren du er, får du god oversikt over innholdsmarkedsføring som strategi og faktiske lærdommer du kan ta med deg og implementere i din virksomhet rett i etterkant. Har du noen gode tips til de som ønsker å lykkes med innholdsmarkedsføringen sin? For å lykkes med innholdsmarkedsføring må du først og fremst forstå hvorfor du bør jobbe med det og hva du ønsker å få ut av det. Det høres kanskje enklere ut enn du tror, men i praksis er det alt for få som faktisk setter opp målinger og en prosess rundt sin innholdsmarkedsføringsinvestering. Denne strategien krever at alle i organisasjonen forstår de langsiktige målene og den langsiktige effekten man ønsker å oppnå. Så vær konsekvent, målrett og optimaliser og sørg for å inkludere kollegene dine i det du prøver å gjøre med innholdsmarkedsføringsstrategien din. Hvordan tror du innholdsmarkedsføring vil utvikle seg de neste 2 årene? At medielandskapet er mer fragmentert enn noen gang og at det blir vanskeligere å nå ut i støyen gjør at Content marketing som strategi ønsker å vokse. Å tenke «inne og ut» er gammelt, men nå handler det om å fange målgruppen din og tilføre verdi og engasjement for å få oppmerksomheten deres. Innholdsmarkedsföring handler per definisjon om å tenke «ute og inne» og forstå hva du som markedsfører kan gjøre for at en målgruppe skal få oppmerksomhet. Utviklingen av det digitale landskapet indikerer at denne strategien vil vokse og bli en stadig viktigere del av kommunikasjonen for alle virksomheter både innenfor b2b/b2c. _________

9. Inholdsmarkedsföringskurs

Hei kommunikasjon

Hvor lenge har dette kurset vært hos deg og hva fikk deg til å starte på det? Vi startet opplæring i Content Marketing fordi vi så et behov for å heve kompetansenivået i vår bransje. Mange er gode på kommunikasjon og innhold, og mange er gode på markedsføring – men vi så at det manglet folk som forsto både forretningsfordelene med kommunikasjon og som forsto selve håndverket og innholdsskapingen. Vi startet opplæring i Content Marketing fordi vi så et behov for å heve kompetansenivået i vår bransje. Mange er gode på kommunikasjon og innhold, og mange er gode på markedsføring – men vi så at det manglet folk som forsto både forretningsfordelene med kommunikasjon og som forsto selve håndverket og innholdsskapingen . Hva gjør ditt kundecasekurs skiller seg ut fra mengden? Vi baserer ikke kursene våre på innhold, men fokuserer i stedet på virksomheten – forretningsutvikling og et formåls- og resultatorientert mål er grunnlaget for våre kurs. Først når de vi har trent forstår dette grunnleggende laget, fortsetter vi å bygge videre på hvordan du kan lage innhold som ditt i tråd med resultatene du ønsker å oppnå. Har du noen gode tips til de som ønsker å lykkes med innholdsmarkedsføringen sin? Bestem om du vil være grusom eller få hjelp! Vi ser alt for mange som bruker mye tid og fokuserer på innsats som aldri gir resultater. Hvis du ikke har tid og interesse for å bli god på innholdsmarkedsføring, er det bedre å få hjelp utenfra i stedet. Hvordan tror du innholdsmarkedsføring vil utvikle seg de neste 2 årene? Fremfor alt tror vi at flere vil forstå verdien av innholdsmarkedsføring. Det vil ikke lenger være noe som gjøres ved siden av eller av den personen i en bedrift som tilfeldigvis er den yngste og mest interesserte i sosiale medier – bedrifter ønsker å forstå hvor stor forskjell innholdsmarkedsføring gjør for resultatet og ønsker å investere. både mer tid, penger og andre ressurser til å integrere dette området i både gårds- og næringsutvikling.

Velg opplæring i innholdsmarkedsføring!

Er det noen av de ovennevnte kursene som tiltrekker seg litt ekstra? Skriv i kommentarfeltet hva du har tenkt å velge! Hvis du også vil lære deg SEO, har vi den tilsvarende artikkelen om SEO-resultater her

Specialist - Content Marketing & SEO
Isabelle Arding heter jag och ansvarar för strategi och genomförande av Outreach-kampanjer för kunder såsom Svedea, Lifesum, Consector och andra kända varumärken. Har varit med och designat Topdogs process för Contentskapande. Byggt webb-appar och lanserat dem, exempelvis Länkscouten.