Hvorfor innholdsmarkedsføring gjennom Google?
Google er det eneste verktøyet for å bygge mye trafikk over tid, til nettstedet ditt. Innhold har lang levetid i Google, da innhold derfor kan drive trafikk i flere år. Dette sammenlignes med andre kanaler hvor innhold har kort holdbarhet og du hele tiden må betale mediepartneren din for å få oppmerksomhet til innholdet ditt. Innholdsmarkedsføring i Google overgår Native Advertising med hestelengder. For å oppnå resultatet som skjermbildet nedenfor viser, må du forstå virksomheten bak innholdsmarkedsföring i Google. Dette gjelder spesifikt typen søkeatferd som finnes i Google.
Hvordan fungerer innholdsmarkedsføring med SEO?
Når du lager innhold til nettsiden din, er det viktig å ha brukernes behov og søkemål i bakhodet. Det er fire ulike typer behovssøk i Google og nedenfor finner du de fire ulike søkemetodene i forhold til en papegøye.
Informasjonssøk – Informasjonssøk
Flertallet av alle søk som gjøres er «Informasjonsorienterte» , det vil si at brukeren rett og slett leter etter informasjon og svar på spørsmålet de har og er ikke klar til å ta en avgjørelse. Denne typen søk utgjør omtrent 60 % av alle søk i Google. I dette tilfellet kan søkeren starte med å spørre seg selv: «Hvordan tar du vare på en papegøye?».
Kommersiell forskning – siste steg før du kjøper
For å bestemme seg for å kjøpe en papegøye, er det nødvendig å gjøre litt research på det hele. De som søker etter deg er derfor i «forskningsmodus», men veldig nærme et kjøp. Dette kalles «kommersiell etterforskning». Spørsmålene som søkeren stiller er ofte komparative:
- "Hvilken papegøye er lettest for deg å ta vare på?"
"papegøye vs undulat" "Topp 10 beste steder å kjøpe en papegøye" "Kjøpeguide papegøye"
Transaksjoner – Transaksjonssøk (kjøp)
«Transaksjonssøk» er akkurat slik det høres ut, et søk basert på ønsket om å gjennomføre en transaksjon, et enkelt kjøp. Brukeren er svært nær et kjøp og sitter i utgangspunktet med kredittkortet i hånden. Disse typene søk utgjør omtrent 15 % av søkene i Google og kan se slik ut:
- "Billig papegøye"
- "Beste papegøyeoppdretter Stockholm"
"Kjøp fra Papegoja" Et kjøp trenger derimot ikke å fullføres for at det skal telle som et "transaksjonelt" søkeformål. Det er nok å opprette en konto eller skrive ned kontaktinformasjonen din for å ringe. Det er stor konkurranse om "transaksjonssøk". Dette er vanligvis ordene du vanligvis finner i Adwords-kontoen din og som tradisjonell SEO gjøres for . Navigasjon – Navigasjonssøk "Navigasjonssøk", et søk som har som formål å navigere til en bestemt side og merkevare . Omtrent 25 % av alle svensker søker slik. Du vet hvor du skal, men kan ikke få deg til å skrive inn URL-en i nettleserens URL-felt, og velge å "google" stedet du skal til i stedet. Hvis noen googler «Arken Zoo», er det sannsynlig at de leter etter dyrebutikken og nettsiden. Forhåpentligvis vil denne siden vises øverst i søkeresultatene slik at du kan komme dit og kjøpe papegøyen din. Google kaller disse – Know, Do and Go. Som nevnt ovenfor handler SEO generelt om rangering på transaksjonssøk. Altså de som kjøpes via Adwords. Content Marketing i Google er derimot perfekt for å generere mye trafikk fra informasjonssøk. (Informasjonssøk). Hver dag er det 25-35 millioner informasjonssøk i svenske Google. Dette betyr at du kan bruke siden din til å informere og utdanne brukeren og dermed flytte dem langs kjøpsreisen, se nedenfor. Her er det også betydelig mindre konkurranse sammenlignet med transaksjonssøk. [mer_info_skjema]
Søkerens formål og din kundereise
Innholdsmarkedsføring i Google er en strategi som skal kunne bevege brukeren gjennom kundereisen. Det er i hovedsak fire trinn her – bevissthet, interesse, lyst og handling. Hensikten med AIDA-modellen, når den brukes på innhold, er å ta en forbruker med på en kundereise som vekker oppmerksomhet, holder interessen levende og får brukeren til å ønske produktet eller tjenesten, og dermed konvertere i form av en handling. Les mer om det her
Hvorfor innholdsmarkedsføring i Google
Oppsummert kan det sies at Content marketing i Google brukes til å utvide salgstrakten din og dermed sikre at det er flere kjøp å gjøre nederst i salgstrakten din. Du øker mulighetsvinduet, for å si det sånn. Denne strategien er også effektiv da du kan investere i innhold, prosesser, teknologi og lenker, men denne investeringen betaler seg over mange år. Vi ønsker derfor å vise at du kan bruke Content Marketing til å løse en rekke ulike problemer ved hjelp av Google. Sluttresultatet er bedre merkevarebygging, søkemotoroptimalisering og selvfølgelig flere som kjøper dine produkter og tjenester.