Kunde
Svenska Mediaplanet har spesialisert seg på innholdsmarkedsføring siden 2002, men det var lenge siden de kun holdt seg innenfor Sveriges grenser. I dag har medieselskapet 15 kontorer i Europa og Nord-Amerika, over 15.000 kunder og de står bak over 1.000 kampanjer hvert år. Mediaplanet har gjort seg bemerket i å lage innhold av høy kvalitet og de samarbeider ofte med kjendiser, prisvinnende journalister og kjente merkevarer. De vet hva som tiltrekker den tiltenkte målgruppen, uansett hvilket område det gjelder.
Topdogs oppdrag
Mediaplanet henvendte seg til Topdog fordi de ønsket å være like suksessrike på nettet som de var med sine trykte kampanjer. På denne tiden (2013) var mediemarkedet i endring, og det var tydelig for Mediaplanet at de måtte investere i nettkampanjer for å opprettholde sin posisjon. For å komplettere temamagasinene deres ønsket de å lansere et nettprodukt og lette etter en kostnadseffektiv løsning som ville hjelpe dem å nå målgruppen sin på nettet. Topdogs oppdrag var å utvikle en SEO-strategi som var nært knyttet til Mediaplanets innholdsprodukter, samt skape et godt SEO-grunnlag som Mediaplanet ville ha nytte av i fremtiden. Oppgaven gjaldt 5 nettsider. Alle disse nettstedene ble opprettet fra bunnen av.
Topdogs løsning
Vi i Topdog satte krav og lanserte nettside for produktet, samt fulgte opp og finpusset løsningene i etterkant. I tillegg analyserte vi Mediaplanets daværende CMS (Content Management System) og implementerte nødvendige endringer for mer vellykket SEO. Mediaplanets ansatte fikk også opplæring i hvordan SEO skulle styres for at de skulle få like gode resultater i fremtiden. I løpet av seks måneder sikret vi at Mediaplanet rangerte 1. for ordet «firmabiler» og at de fikk verktøyene som kreves for å lykkes i fremtidige prosjekter.